Thomasine Skrevet 28. oktober 2005 #1 Skrevet 28. oktober 2005 Dette er et spørsmål til de som er fargeblinde. Kan dere forklare hvilke farger dere ser/ikke ser. Fant dette: Fargeblindhet Å være fargeblind er ikke vanlig, men det forkommer hos omkring 8% av alle menn og omtrent 0,5% av alle kvinner. Fargeblindhet er en medfødt og arvelig tilstand. Men en kan også pådra seg fargeblindhet gjennom visse sykdommer. Den som er helt fargeblind ser verden i bare svart og hvit. Men de fleste som er fargeblinde, har problemer med å skille mellom rødt og grønt, blått og grønt. Har faktisk aldri hørt om at noen lever i en verden av bare svart og hvitt... Hadde vært interessant å høre om og også høre når dette ble oppdaget? Jeg har fått bekreftet at min yngste ikke er fargeblind da han nå kan alle fargene...
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2005 #2 Skrevet 28. oktober 2005 Jeg har fått bekreftet at min yngste ikke er fargeblind da han nå kan alle fargene... ← Man kan være fargeblind selv om man kan navnet på alle fargene. Det kan være spesielle nyanser man ikke ser eller klarer å skille fra hverandre når de er satt sammen, feks, men som man ikke tenker på ved en "hjemmetest". Som du sikkert vet finnes det spesielle tegninger/skjemaer man bruker for å teste for fargeblindhet. Jeg har hatt en lærer som er fargeblind - han er utøvende innen visuelle fag, så fargeblindhet trenger ikke værre noe handicap.
Gjest gjesta Skrevet 28. oktober 2005 #3 Skrevet 28. oktober 2005 Denne nettsiden simulerer fargeblindhet.
Thomasine Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter #4 Skrevet 28. oktober 2005 Man kan være fargeblind selv om man kan navnet på alle fargene. Det kan være spesielle nyanser man ikke ser eller klarer å skille fra hverandre når de er satt sammen, feks, men som man ikke tenker på ved en "hjemmetest". Som du sikkert vet finnes det spesielle tegninger/skjemaer man bruker for å teste for fargeblindhet. Jeg har hatt en lærer som er fargeblind - han er utøvende innen visuelle fag, så fargeblindhet trenger ikke værre noe handicap. ← Ja, du har sikkert rett, men på legesenteret sa de iallefall at han ikke var fargeblind. Han tar alle fargene han blir spurt om ( ser en gjenstand og svarer), men sliter med lyseblå og blå, lysegrønn og grønn osv. Ikke så viktig heller...
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #5 Skrevet 31. oktober 2005 En kamerat av pappa er fargeblind og kunstner på si' (yrkesmilitær også)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå