Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo helt for jævlig at boligmarkedet er som det er. Hvorfor skal det være så krevende å komme seg inn på boligmarkedet? Hva kan regjeringen gjøre? 

Og ikke begynn med det "å eie bolig er ikke en menneskerett" tullet. 

Anonymkode: b9452...3f6

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som gjør at boliger er så dyre? Er det materialene det er bygget opp av? Det er jo dyrt å bygge boliger også..

Anonymkode: e42b6...a7b

AnonymBruker
Skrevet

Det er syke priser, ja... Og det blir bare verre og verre..

Anonymkode: a601b...a59

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er syke priser, ja... Og det blir bare verre og verre..

Anonymkode: a601b...a59

Det er blodig urettferdig, egentlig. Jeg kommer vel aldri til å eie noe med mindre jeg finner en mann med god råd. Det er galskap.. :( 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, synes det er blitt veldig dyrt nå. Og bekymret for barna mine, eldste barnet mitt er 20 år, og har jo overhodet ikke råd til bolig. En leilighet på 45 m2, koster 2,5 mill og har husleie på 5000 kr i måneden. Hvordan skal en ung singel person ha råd til det. Og vi bor ikke i en stor by.

Anonymkode: abbfa...8d1

• Liker 8
Skrevet

Tilbud og etterspørsel

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, synes det er blitt veldig dyrt nå. Og bekymret for barna mine, eldste barnet mitt er 20 år, og har jo overhodet ikke råd til bolig. En leilighet på 45 m2, koster 2,5 mill og har husleie på 5000 kr i måneden. Hvordan skal en ung singel person ha råd til det. Og vi bor ikke i en stor by.

Er det så vanlig å kjøpe bolig som 20 åring? Jeg var 31 år da jeg kjøpte min første bolig med samboer. Man må jobbe og spare opp egenkapital. 

Anonymkode: e6694...22e

• Liker 14
Skrevet

Fjerne skattefrådraget sånn at det blir mindre lukrativt å eige. Jobbe aktivt for å få ein sunn leigemarknad der leigetakarane ikkje er prisgjeve anstendige utleigarar. 

I land vi liker å samanlikne oss med er det langt mindre vanleg å vere sjølveigar, og ikkje noko sosialt stigma å leige boligen ein bur i. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det så vanlig å kjøpe bolig som 20 åring? Jeg var 31 år da jeg kjøpte min første bolig med samboer. Man må jobbe og spare opp egenkapital. 

Det er ikke vanlig å kjøpe bolig som 20 åring, men det er mye viktigere nå enn tidligere å kjøpe bolig tidligere pga den store økningen i boligprisene. 

Anonymkode: 15cce...be0

• Liker 5
Gjest Adobyen
Skrevet (endret)

De må begynne å bygge mer av mindre leiligheter/enklere eneboliger og rekkehus og kutte noe ned på standarden. Det burde vel være mulig uten at det blir helt feil.  F.eks for ganske lenge siden, 70-80-ca så ble det bygget masse husbankhus.  Dvs at man fikk greit lån til en bolig kr maks nøktern sum. Da kunne man gjerne velge blant de billigste kjøkkeninnredningene, teppe eller belegg på gulvene, bad innen visse rammer, og et visst maks antall stikkontakter.  Senere vedlikehold sto man fritt med.  På den tiden var boligene ganske like, egentlig greit nok.  Vokste opp i et husbankhus.  Ordningen hadde ikke noe med sosial eller nav å gjøre, og var veldig vanlig. Jeg vet jo at dette ikke er bra nok for de som er vant til mye, men…

Nå er prisene helt enorme over alt, og helt ekstremt i de største byene.

Endret av Adobyen
AnonymBruker
Skrevet

Folk skal alltid kreve høyere lønn, så blir det dyrere priser. Så blir vi for mange, så er det egoet; alle skal bare ha og ha. 
Så er det flaks. Så er ikke jobbene til enkelte betalt godt nok. Så er det litt maktmisbruk og hjernevask. Så lenge alle desperat skal studere så vil skolene kjøre på med karakterkrav og skyhøye sumer som privatskoler.

Anonymkode: 80dc4...4b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg var 23 år, da jeg kjøpte min egen bolig. Men det var jo da det ikke var så dyrt å kjøpe bolig. 

Men det finnes jo en fin mellomting av da, og nå. For sånn som det er nå, så vil jo mine barn være avhengige av en partner for å få råd til å kjøpe en liten 2 roms, og de må og spare en stund. Men er de alene, får de jo aldri råd. For det er og veldig dyrt å leie.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg var 23 år, da jeg kjøpte min egen bolig. Men det var jo da det ikke var så dyrt å kjøpe bolig. 

Men det finnes jo en fin mellomting av da, og nå. For sånn som det er nå, så vil jo mine barn være avhengige av en partner for å få råd til å kjøpe en liten 2 roms, og de må og spare en stund. Men er de alene, får de jo aldri råd. For det er og veldig dyrt å leie.

Jeg bodde hos foreldrene mine for å spare opp egenkapital. I tillegg startet jeg sparingen allerede under studietiden ved å bo hjemme hos foreldrene mine. 

Jeg tror det å bo hjemme lenger kommer til å bli enda vanligere. For med mindre man får kapital fra foreldrene så er det den enkleste måten å komme inn på boligmarkdet. 

Anonymkode: 15cce...be0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hovedproblemet mange steder er at det er dyrere å leie enn å eie, da får man ikke spart og blir avhengig av hjelp fra foreldre. 

Vi kjøpte en gammel enebolig i fjor, og betaler nå 4000 mindre i måneden for bolig. Da er forsikringer, kommunale avgifter, strøm, fibernett og tv osv med i kostnadene. 

Hadde tidligere 2 soverom, nå 5...og en kjeller som kan gjøres om til utleiedel på sikt. Bor også 5 min nærmere jobb (45 vs 40 min med buss). 

Synes ofte det hadde vært mer logisk å gi lån til de som har betalt leieutgifter stabilt over tid, i de tilfellene der lån + alle kostnader blir vesentlig billigere enn å leie. 

Anonymkode: d84b6...6e9

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

.........Hva kan regjeringen gjøre? 

.........................

Regjeringen kan fjerne den gunstige pendlerboligordningen for stortingsrepresentanter som gjør at de kan kjøpe boliger andre steder i landet for å leie ut mens de bor gratis selv.  

Ut over det kan de jo fjerne skattefradraget for gjeldsrenter som ikke er knyttet opp mot primærbolig.  I dag får man jo fradrag for absolutt alle gjeldsrenter.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke dyrt å bo med mindre du ønsker å bo der det er mest populært… finnes hundrevis av steder der du kan få billige og fine boliger. Både ut på landet men også litt utenfor storbyene. Så…hva forventer du egentlig? At alle skulle få kjøpe leilighet på aker brygge og løkka til maks 1mill? I såfall blir det fortsatt førstemann til mølla og en drit lang venteliste og du hadde neppe fått noe bolig på den måten heller. 

Anonymkode: 08946...ae6

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo helt for jævlig at boligmarkedet er som det er. Hvorfor skal det være så krevende å komme seg inn på boligmarkedet? Hva kan regjeringen gjøre? 

Ja, det er rart at man kan betale 12 000 for å leie en liten leilighet med strøm i tillegg, men å få lån på en leilighet og betale 8000 i mnd, nei, det går ikke. 

Anonymkode: a6577...2b9

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Fordi at dem som har penger kjøper boliger og leier ut og tjener enda mer. Det er det som drar opp prisene. Bare se på Hvordan det går i uk. Også har vi dem som solgte boligene sine med mye vinst for Noen år tillbake som tar opp lån og kjøper enda dyrere. 

det er også dyrt å Leie nå for tiden. 

unge mennesker som ska ut i livet , nå snakker jeg om unge 25-35. Må slite hardt for å komme in på merkedet. Dem har lissom havent midt oppe i den ”verste tia” 

Anonymkode: 54a87...c3f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Boligprisene er generelt høye fordi renten er lav, det bygges for få boliger og etterspørselen er høy. Vi får også en sterk lønnsvekst fremover, noe som gjør at folk vil få råd til å være med på budrundene.

Tiltakene for å dempe boligmarkedet har faktisk pågått en god stund hvor bankene har begynt å stramme inn på lån, og sentralbanken er i ferd med å heve renten på lengre sikt. 

Om vi sammenligner Bolig og levekostnader med Sverige så har vi det veldig godt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke dyrt å bo med mindre du ønsker å bo der det er mest populært… finnes hundrevis av steder der du kan få billige og fine boliger. Både ut på landet men også litt utenfor storbyene. Så…hva forventer du egentlig? At alle skulle få kjøpe leilighet på aker brygge og løkka til maks 1mill? I såfall blir det fortsatt førstemann til mølla og en drit lang venteliste og du hadde neppe fått noe bolig på den måten heller. 

Anonymkode: 08946...ae6

Stemmer ikke- 25 k boliger på salg kun 2000 er under 2 milj. Så Nei det stemmer ikke. 

Anonymkode: 54a87...c3f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...