AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #1 Skrevet 5. mars 2022 Vi har hus til 11 mill og lån på 2,2 totalt. Er 36 år, gift, og har to barn. Jeg har mulighet til å ta en sluttpakke på 1 mill, som da gir oss et lån på 1,2 og lite månedlige kostnader. Jobben jeg har er tung som kabinansatt med lange arbeidsdager og mange reisedager som er negativt for meg da jeg ønsker å være hjemme i dagliglivet. Jeg har ca 650000 og mannen min 800000 brutto. Hvis jeg tar imot sluttpakken vil jeg jobbe i vanlig dagjobb, men da går jeg også ned halvparten av lønnen. Men tenker da at jeg også skatter mindre. Hva ville du gjort? Å korte ned betalingstiden på lånet betraktelig vil vel betale seg, eller vil vinningen gå opp i spinningen? Jeg drømmer om en roligere arbeidstilværelse, men money talks.... Anonymkode: ceea0...d81
nordlending Skrevet 5. mars 2022 #2 Skrevet 5. mars 2022 Hva tenker du å jobbe som? Hvis du ikke får mer enn 325 000 inn. Jeg ville tenkt litt på pensjon oppi det hele. Bruker dere mye på barnepass, når du er mye borte, eller går det ikke ut over økonomien? 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #3 Skrevet 5. mars 2022 nordlending skrev (1 minutt siden): Hva tenker du å jobbe som? Hvis du ikke får mer enn 325 000 inn. Jeg ville tenkt litt på pensjon oppi det hele. Bruker dere mye på barnepass, når du er mye borte, eller går det ikke ut over økonomien? Vi bruker ingen ting på barnepass men må belage oss på hjelp fra besteforeldre. Så lenge de er friske så går det greit, men kjenner at jeg har hjemlengsel og i tillegg er lei av å jobbe turnus. Jeg lurer faktisk på om jeg skal jobbe som vekter på museum, det er litt turnustjeneste der også men til gjengjeld kommer jeg hjem hver dag. Og arbeidsdagene er ikke like lange. Flybransjen er fantastisk, men også veldig slitsom.. Anonymkode: ceea0...d81
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #4 Skrevet 5. mars 2022 Jeg har ikke tenkt så mye på pensjon ettersom at jeg ser på eiet bolig som sikkerhet til pensjonen. Men i dag går lite av lønnen til pensjonssparing, det må jeg se nærmere på hvis jeg bytter jobb. Ts. Anonymkode: ceea0...d81
dyptvann Skrevet 6. mars 2022 #5 Skrevet 6. mars 2022 Du har glemt at det er skatt på sluttpakker! Så lånet deres blir ikke redusert med så mye som du tror. 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #6 Skrevet 6. mars 2022 dyptvann skrev (18 minutter siden): Du har glemt at det er skatt på sluttpakker! Så lånet deres blir ikke redusert med så mye som du tror. Åneeeei, det har jeg ikke tenkt på. Må sjekke hvor mye det er på 🙈 Anonymkode: ceea0...d81
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #7 Skrevet 6. mars 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Vi har hus til 11 mill og lån på 2,2 totalt. Er 36 år, gift, og har to barn. Jeg har mulighet til å ta en sluttpakke på 1 mill, som da gir oss et lån på 1,2 og lite månedlige kostnader. Jobben jeg har er tung som kabinansatt med lange arbeidsdager og mange reisedager som er negativt for meg da jeg ønsker å være hjemme i dagliglivet. Jeg har ca 650000 og mannen min 800000 brutto. Hvis jeg tar imot sluttpakken vil jeg jobbe i vanlig dagjobb, men da går jeg også ned halvparten av lønnen. Men tenker da at jeg også skatter mindre. Hva ville du gjort? Å korte ned betalingstiden på lånet betraktelig vil vel betale seg, eller vil vinningen gå opp i spinningen? Jeg drømmer om en roligere arbeidstilværelse, men money talks.... Anonymkode: ceea0...d81 Du tar sluttpakken. Tester dårlig betalt jobb. Også kan du alltids gå tilbake til gammel type jobb. Jeg ser kun vinn vinn ved å gjøre det slik Anonymkode: 939b7...e0a 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #8 Skrevet 6. mars 2022 Jeg hadde sluttet på dagen! Men jeg er mer opptatt av en enkel og lykkelig hverdag en penger.. Anonymkode: 83297...caf 2
Gjest Smeltemann Skrevet 6. mars 2022 #9 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Åneeeei, det har jeg ikke tenkt på. Må sjekke hvor mye det er på 🙈 Anonymkode: ceea0...d81 Ca 45 %
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #10 Skrevet 6. mars 2022 Sluttpakker er noe man tar om man uansett har tenkt seg videre i livet. Om man har en tilsvarende jobb å gå til. Eller vet man er først i rekken til å bli permittert om de ikke får nok "frivillige" som går. Anonymkode: 53b66...b8d 1
Gjest Blondie65 Skrevet 6. mars 2022 #11 Skrevet 6. mars 2022 Sørg for at sluttpakken ikke inneholder klausul om at du ikke kan jobbe før "sluttpakken" er brukt opp. Vær også oppmerksom på at du kan gå på dagen etter avtale med arbeidsgiver, men NAV bruker oppsigelsestiden som tidspunkt for når det kan søkes om dagpenger. Dvs. at dersom du sier ja til sluttpakke sier du deg opp selv og da får du 18 ukers sperrefrist på dagpenger fra oppsigelsestidens utløp, selv om du går før. Det er mye annet du som er vant til å arbeide i serviceyrker kan jobbe som - ikke gå for vekter som er noe av det dårligst betalte som finnes. Snakk med et bemanningsbyrå og få vurdert ferdighetene dine.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #12 Skrevet 6. mars 2022 Blondie65 skrev (9 minutter siden): Sørg for at sluttpakken ikke inneholder klausul om at du ikke kan jobbe før "sluttpakken" er brukt opp. Vær også oppmerksom på at du kan gå på dagen etter avtale med arbeidsgiver, men NAV bruker oppsigelsestiden som tidspunkt for når det kan søkes om dagpenger. Dvs. at dersom du sier ja til sluttpakke sier du deg opp selv og da får du 18 ukers sperrefrist på dagpenger fra oppsigelsestidens utløp, selv om du går før. Det er mye annet du som er vant til å arbeide i serviceyrker kan jobbe som - ikke gå for vekter som er noe av det dårligst betalte som finnes. Snakk med et bemanningsbyrå og få vurdert ferdighetene dine. Takk, det var en god idé å ta kontakt med et bemanningsbyrå! Jeg kan begynne i ny jobb nærmest dagen etter at jeg har sluttet, har blitt tilbudt jobb, og har heldigvis ingen klausul som nevnt ovenfor. Det frister veldig å gå for en enklere hverdag, men det økonomiske uroer meg litt. Dvs å gå ned så mye i lønn. Men jeg tenker også at vi sparer mye på renter på sikt på lånet. Og hvis det skulle bli stramt økonomisk har vi mulighet til å selge huset for å kjøpe noe i samme prisklasse men med godkjent utleiedel. Føles litt rart å gå fra en godt betalt jobb men tror samtidig at livskvaliteten kan bli bedre. Nå som vi er en familie på fire ønsker jeg å komme hjem hver dag. Anonymkode: ceea0...d81 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #13 Skrevet 6. mars 2022 Hadde tatt sluttpakke på flekken. Dere klarer fint å betjene et lån på 1.650.000 med en inntekt på 800.000, fram til du får ny jobb. Da har jeg regnet at det er 45% skatt på sluttpakke, men aner ikke om det stemmer. Anonymkode: eeef8...aec
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #14 Skrevet 7. mars 2022 Du tar sluttpakke, går til den dårlig betalte jobben mens du søker en jobb som gir skikkelig betalt 😉 Anonymkode: 1a440...573
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå