Gå til innhold

3 tenåringer, bør de betale litt hjemme ? eller bør de få bo gratis?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 4 barn til sammen, minsten er bare snart 2 da,mens brødrene er snart 18 og 20 år ( tvillinger ) , han som er 18 nå slutten av mnd jobber nesten hver dag etter skolen og anhver helg og tjener ca 10 000 i mnd,mens tvillingene er i fast jobb og har ca 23 000 i mnd, tenkte jeg skulle ta 2000 av de hver til diverse ting i huset, da de spiser oss nesten ut av huset og ber ofte om penger enda de har selv,men de vil spare.

er det urimlig og kreve dette? er alenemor for de 3 ,far er ikke i bilde.

Anonymkode: b7666...dce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det er på tide at tvillingene flytter fra redet. 

Anonymkode: 79e62...d65

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Tvillingene på 20 kan du gjerne be om litt penger, men tenker han på 18 kan vente til han også blir 20, eller slutter på skolen.

Anonymkode: d0b4b...577

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenker at det er på tide at tvillingene flytter fra redet. 

Anonymkode: 79e62...d65

de skal studere i oslo fra høsten så da flytter de

AnonymBruker
Skrevet

De på 20 bør betale kost ihvertfall,  og helst flytte ut...

Anonymkode: a0930...cd5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tvillingene på 20 kan du gjerne be om litt penger, men tenker han på 18 kan vente til han også blir 20, eller slutter på skolen.

Anonymkode: d0b4b...577

Ja er kanskje litt enig i den, han er ferdig til våren og skal ha lærling plass fra høsten av

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tvillingene som er i jobb og ikke utdanning, bør bidra med langt mer enn 2k i mnd om de skal bo hjemme hos deg. 

18 åringen høres ut til å være på vgs enda, og skal dermed ikke betale. 

Anonymkode: 4eaf5...ccc

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De på 20 bør betale kost ihvertfall,  og helst flytte ut...

Anonymkode: a0930...cd5

de flytter fra høsten av , skal gå på skolen i oslo

AnonymBruker
Skrevet

Tvillingene som er i jobb og ikke utdanning, bør bidra med langt mer enn 2k i mnd om de skal bo hjemme hos deg. 

18 åringen høres ut til å være på vgs enda, og skal dermed ikke betale. 

Anonymkode: 4eaf5...ccc

takk for svar,men 2000 er greit tenker jeg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man er lovpålagt å forsørge egne barn så lenge de går på vgs, selv om de har fylt 18 år.

Anonymkode: a46dd...5f6

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes ikke det er urimelig når de er 20 år gamle og tjener såpass at de betaler... og du er alene. De kan fint hjelpe til med penger til mat og strøm slik at de avløser deg litt. 

Så får du ta en liten alvorsprat med dem når det gjelder å spørre DEG om penger. Men voksne barn er utrolig selvsentrert og må vekkes. 

• Liker 11
Skrevet

At de spør om penger når de selv har ..... Nei det hadde jeg ikke godtatt!! Aldeles ikke. Men jeg hadde nok ikke tatt noe av 18 åringen. Men de eldste skulle iallefall fått hjulpet til med maten! Så ja, 2000 av hver er nok en god løsning( for meg iallefall) siden 4000 er iallefall litt ekstra til mat. :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke tatt noe sv noen av de 

Anonymkode: 23c8b...2a2

• Liker 3
Skrevet

Tenker at en bør behandle barna likt. La de som er 20 år starte å betale det du selv føler er riktig, og så kan du la 18 åringen betale når han blir 20..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at de på 20 må betale, han på 18 får vente til han er 20.

De kan jo også hjelpe til hjemme, helgevask, klesvask, oppvask og middagslaging skulle bare mangle.

Jeg skjønner at de vil spare penger, men da må de faktisk spare det de har råd til. Ikke spare alt å bruke av ditt. Når de ikke greier å leve av sin lønn, hvordan skal du leve på din lønn delt på 5?

Anonymkode: 34ef3...734

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De kan betale for mat, men gratis å bo. Dette er ikke 1990 tallet lengre. Boligpriser er helt hinsides og leiemarkedet er brutalt. Hvis de skal ha en mulighet til å komme seg inn i boligmarkedet så må du/dere la de bo hjemme og spare så mye de kan. 7500,- får fulltid studenter maks utbetalt av studielånet pr måned. Leie rom i kollektiv er typisk 6000-7500,-. Mat er også dyrt. Her må man som foreldre i 2022 hjelpe barna så mye man kan grunnet situasjonen anno 2022.

Anonymkode: 17bdc...5b8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar

Jeg har dessverre ME, så jeg er uføretrygdet, Jeg er glad de fortsatt er hjemme,da de er flinke til og hjelpe til på hjemmebane og er flink med lillebroren sin.

Ja tenker at jeg venter med at 18 åring er 20. tvillingene flytter jo til høsten så de må jo bare betale max i 4-5 mnd, de flytter til oslo løpet av sommeren før skolen begynner

AnonymBruker
Skrevet

For en vanlig familie med to arbeidende voksne og normalt god økonomi ville jeg sagt at de ikke skal ta betalt av barna sine. For deg som er både alenemor og ufør synes jeg derimot det er godt innafor at voksne barn med helt grei lønn kan betale for kost (men ellers få bo gratis). Det koster mye å brødfø tenåringer, særlig hvis de har med venner hjem ofte som også spiser hos dere. Helt på sin plass at det er med og bidrar litt. De bor fremdeles gratis og har likevel flere tusen til rådighet hver måned.

Jeg ville imidlertid krevd at de måtte spare en betydelig prosentandel av lønna hver måned til egenkapital til bolig, enten du dekker kost eller ikke. Ikke bare er det vanskelig å komme inn på boligmarkedet, spesielt i de større byene, men det er ikke riktig at de skal bo nesten gratis hjemme og bruke mange tusen på bare hygge og tull hver måned. 

Anonymkode: 938dd...03e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Slik skjønner det så er du ikke alene nå, men sammen med barnefar til nr 4?  Så da er dere to om de fleste utgifter. Siden de to eldste skal studere til høsten ville ikke jeg krevd penger av dem, men heller krevd at de ikke ber deg om penger og at de sparer slik at de har til depositum og evnt møbler de trenger når de flytter…

Anonymkode: 8350a...ecc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville satt meg ned med de to eldste og forklart den økonomiske situasjonen,  det er de voksne nok til å skjønne . Da burde det ikke være noe problem å bidra med 2000 kr i mnd til mat som de selv skal spise.  

Anonymkode: 902ef...f1d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...