Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsløse, hvor mange jobber søker dere i uka?

Jeg søker på 2 jobber i uka. Vet at det ikke er så mye, men synes det er vanskelig å finne stillinger som jeg er kvalifisert til. 

Anonymkode: db74a...909

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at 2 jobber i uka er ingenting. Hva sier NAV til det? Har man ikke jobb, bør man kanskje ikke være så kravstor? 

Anonymkode: 66ffd...2fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Arbeidsløse, hvor mange jobber søker dere i uka?

Jeg søker på 2 jobber i uka. Vet at det ikke er så mye, men synes det er vanskelig å finne stillinger som jeg er kvalifisert til. 

Anonymkode: db74a...909

Jeg søker kanskje på fem. Er samme problemstilling her, er vanskelig å finne noe som passer. Men når jeg gjør det bruker jeg tid til å lese meg  opp om firmaet og deretter bruker jeg tid til å skrive en god søknad. 

Anonymkode: 4ad84...5ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg synes at 2 jobber i uka er ingenting. Hva sier NAV til det? Har man ikke jobb, bør man kanskje ikke være så kravstor? 

Nav bryr seg ikke.

Anonymkode: 04699...30e

AnonymBruker
Skrevet

Søkte på 5 i uka de 3 årene jeg var arbeidsledig. De gangene jeg ikke fant noe å søke på sendte jeg åpne søknader, men ikke til samme bedrift før det hadde gått 3 måneder. Hold en journal. Finner du ingenting å søke på så utvider du søkesonen og biter i det sure eplet når det kommer til pendling. Søk på jobber du ikke vil ha, men som du kan tolerere noen måneder mens du søker på andre ting også.

I følge navkursene jeg gikk på så var det ingenting galt med søknadene mine, det var bare så mange som var mere kvalifisert enn meg. Jeg fikk til slutt jobb som ekstrahjelp i en butikk og tok etterhvert en ny og bedre utdannelse.

Anonymkode: fe6d1...531

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg søker kanskje på fem. Er samme problemstilling her, er vanskelig å finne noe som passer. Men når jeg gjør det bruker jeg tid til å lese meg  opp om firmaet og deretter bruker jeg tid til å skrive en god søknad. 

Anonymkode: 4ad84...5ac

Finne noe som passer? Har man ikke jobb får man søke alt. Ikke greit at skattebetalernes penger skal gå til NAV og brukes på folk som ikke gidder å søke. Mange barnehager og sykehjem trenger folk. Du kan jo begynne der. 

Anonymkode: 79c9c...8db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og et tips til: når du får avslag så spør du hvorfor du ikke gikk vidre, slik at du vet hva du kan forbedre til neste gang. Det er røft, men det kan hjelpe hvis de sier du er overkvalifisert, eller hvis de finner noen feil i søknaden eller CV-en.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kravet fra Nav er 3 søknader i uken.

Anonymkode: f404f...afb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg søkte på det jeg var kvalifisert til. Dvs jeg søkte butikkjobb og barnehage typ i tillegg til det jeg har utdannelse i, men ikke som overlege. 

Og jeg sendte åpne søknader til bedrifter. 

Holdt meg godt innafor kravet til nav på 3 søknader i uka og fikk til slutt fast jobb relevant til utdannelsen.  Var arbeidsledig i litt over 2 år. 

Anonymkode: e54a7...01b

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er vidt forskjellig fra kontor til kontor. Jeg har aldri måttet skrive en eneste jobbsøknad som dagpengemottaker. Altså ingen krav til antall søknader for mitt vedkommende. 

Endret av PetterKanin
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Er det ikke 5? 

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var arbeidsledig så var det ikke 5 jobber i uka, jeg kan jo ikke søke på jobber jeg ikke er kvalifisert til, ikke hvem som helst kan søke på en legestilling

Anonymkode: 6574c...b28

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når jeg var arbeidsledig så var det ikke 5 jobber i uka, jeg kan jo ikke søke på jobber jeg ikke er kvalifisert til, ikke hvem som helst kan søke på en legestilling

Man kan søke på hvilke som helst jobber. Det er imidlertid åpenbart at du ikke får jobber som krever kompetanse du ikke har.

AnonymBruker
Skrevet
PetterKanin skrev (8 minutter siden):

Det er vidt forskjellig fra kontor til kontor. Jeg har aldri måttet skrive en eneste jobbsøknad som dagpengemottaker. Altså ingen krav til antall søknader for mitt vedkommende. 

Da har du en ræva veileder som ikke følger deg opp.

https://www.nav.no/arbeid/arbeidsledig

Sitat

Du må registrere deg som arbeidssøker, søke om dagpenger og være aktiv jobbsøker for å få dagpenger fra NAV

AnonymBruker
Skrevet
PetterKanin skrev (4 minutter siden):

Man kan søke på hvilke som helst jobber. Det er imidlertid åpenbart at du ikke får jobber som krever kompetanse du ikke har.

Det er jo ikke vits at en frisør søker som lege… eneste kjemi en kan er hårfarge

AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Hva vil det si å være reell arbeidssøker?

TILLEGGSINFORMASJON

Du må være reell arbeidssøker for å ha rett til dagpenger.

Å være reell arbeidssøker vil si at:

• Du er villig og i stand til å ta alle typer arbeid både på heltid og deltid, hvor som helst i Norge
    Du trenger ikke å ta arbeid i hele Norge eller jobbe heltid/kveld/natt/helg hvis du er mer enn 60 år, eller har helseproblemer som gjør det vanskelig å jobbe fulltid hvor som helst i Norge.
    Unntaket gjelder også for deg som har pleietrengende i nær familie, ansvar for barn under ett år, eneansvar eller delt ansvar for barn til og med syvende klasse eller har barn under 18 år med spesielle behov. Helserelaterte unntak må dokumenteres av helsepersonell.
  • Du er villig til å ta alle typer arbeid som er lønnet etter tariff eller sedvane
    Du må være villig til å gå ned i lønn.
  • Du er frisk nok til å jobbe i minst 50 prosent stilling
    Er du delvis uføretrygdet, holder det at du kan jobbe 30 prosent eller mer. Har du "varig lønnstilskudd" og blir permittert, gjelder ikke kravet om å være frisk nok til å jobbe minst 50 prosent. Er du for syk til å jobbe kan du ha rett til sykepenger.
  • Du kan delta i arbeidsmarkedstiltak

Når du mottar dagpenger, må du i tillegg være aktiv jobbsøker. Dette innebærer at du

• leter etter jobber selv, sender søknader og møter til intervjuer. NAV kan kreve at du dokumenterer avtalt jobbsøkingsaktivitet, og vi kan pålegge deg å føre aktivitetsplan.
  • er tilgjengelig for NAV, og kan begynne i arbeid eller på tiltak på kort varsel.
  • holder CV-en din oppdatert på nav.no.
  • kan skaffe barnepass på kort varsel hvis du har små barn.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Da har du en ræva veileder som ikke følger deg opp.

https://www.nav.no/arbeid/arbeidsledig

Nei.

Det er ganske enkelt forskjellig praksis fra sted til sted. Noen kontorer er mer interessert i at dagpengemottakerene kommer seg i jobb enn at de sender så og så mange søknader. 

Endret av PetterKanin
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og et tips til: når du får avslag så spør du hvorfor du ikke gikk vidre, slik at du vet hva du kan forbedre til neste gang. Det er røft, men det kan hjelpe hvis de sier du er overkvalifisert, eller hvis de finner noen feil i søknaden eller CV-en.

Det står sjeldent på søknadsteksten. Problemet er at arbeidsgivere foretrekker å ansette folk som allerede er i jobb. Og desto lenger tid som arbeidsledig, desto vanskeligere blir det å få jobb. Det er en ond sirkel.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Finne noe som passer? Har man ikke jobb får man søke alt. Ikke greit at skattebetalernes penger skal gå til NAV og brukes på folk som ikke gidder å søke. Mange barnehager og sykehjem trenger folk. Du kan jo begynne der. 

Anonymkode: 79c9c...8db

Det er ikke verre enn at du gir jobber til de du ikke ønsker skal leve på trygd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det står sjeldent på søknadsteksten. Problemet er at arbeidsgivere foretrekker å ansette folk som allerede er i jobb. Og desto lenger tid som arbeidsledig, desto vanskeligere blir det å få jobb. Det er en ond sirkel.

Dette problemet er sterkt overdrevet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...