AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #1 Skrevet 5. mars 2022 Vi har 4 barn 2 tenåringer på 14 og 15, og 2 barneskolebarn som går i 1 og 4 klasse, 1 klassing har dessverre blitt mobbet fra dag en , selvom 4 klassingen har beskyttet 1 klassingen mye er det ikke alltid de er ute samtidlig. Vi har hatt møter med foreldrene til de som mobber, og de er veldig på for at ting skal bli bedre, men ungene gir seg dessverre ikke. Så vi tenker på og flytte til sommeren,men tenåringen setter seg selvsagt på bakbeina , en går i 8 klasse og en i 9 klasse, Skjønner det ikke er lett og flytte fra alt, men vi må tenkte på minsten også. vi kommer til og flytte til min manns hjemsted da som er 10 mil unna der vi bor nå, jeg er uansett fra Alta som er uaktuelt og flytte til, vi bor på østlandet nå og jeg trives her. Har noen av dere flyttet og hvordan gikk det med de som motsatte seg flytting? 4 klassingen synes det er greit vi flytter da barnet skjønner det er pga minsten og hn har jo selv sett minsten blitt en del plaget. dessuten har 4 klassingen en del venner dit vi skal flytte siden vi er der noen ganger i året, siden mannens familie bor der. Anonymkode: 15c47...85b
mannor Skrevet 5. mars 2022 #2 Skrevet 5. mars 2022 Det er jo mobberne som skal bytte skole, ikke den som blir mobbet. 8
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #3 Skrevet 5. mars 2022 mannor skrev (3 minutter siden): Det er jo mobberne som skal bytte skole, ikke den som blir mobbet. helt enig,men det skjer jo dessverre ikke Anonymkode: 15c47...85b 9 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #4 Skrevet 5. mars 2022 Du tar grep om mobberen og flytter ikke. Jevnlig snakk med foreldrene. Snakk med ungene. Engasjer skolen. Og tar de ikke grep så rektor og fylkesmann. Eventuelt får skolen ha en voksen til ute i friminuttene. Å flytte kan ødelegge mye for de andre 3, og du vet ikke at minsten får det bedre på ny skole. Hvorfor blir han mobbet? Anonymkode: d2d88...b38 8 1 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #5 Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du tar grep om mobberen og flytter ikke. Jevnlig snakk med foreldrene. Snakk med ungene. Engasjer skolen. Og tar de ikke grep så rektor og fylkesmann. Eventuelt får skolen ha en voksen til ute i friminuttene. Å flytte kan ødelegge mye for de andre 3, og du vet ikke at minsten får det bedre på ny skole. Hvorfor blir han mobbet? Anonymkode: d2d88...b38 dette har jeg gjort flere månder nå uten at ting skjer, selvom foreldrene til ungene som mobber min prøver så godt de kan. De mobber barnet pga hn har briller og er født ganske for tidlig ,så hn er nok barnslig for alderen,men født i Januar ,men likevel nesten 13 uker for tidlig Anonymkode: 15c47...85b 1 1
powerpuffen Skrevet 5. mars 2022 #6 Skrevet 5. mars 2022 Jeg ville ikke flyttet. Jeg skjønner at dere vil ta vare på barnet som blir mobbet ❤️ Men dere har ingen garantier for at de tre andre barna får det bedre på nytt sted. I verste fall kan de ende opp som mobbeoffere de også. Her må dere ta et skikkelig balletak på skolen, rektor og se forbi foreldrene nå. Forstår det slik at dere har prøvd å engasjere foreldrene. Når dette ikke hjelper må dere et steg videre. Jeg er enig i at det er mobberne som må flyttes på, og ikke mobbeofferet. Dere kan ikke eventuelt flytte barnet til en annen skole i nærområdet, om det ikke blir bedring frem mot sommeren?
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #7 Skrevet 5. mars 2022 Jeg hadde selvsagt flyttet, aldri i verden om heg hadde latt ett mobbet barn gå lenger enn det må på skolen hvor det blir mobbet. Tenåringene er store nok til å forstå dette Anonymkode: e1f28...0e2 8
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #8 Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): dette har jeg gjort flere månder nå uten at ting skjer, selvom foreldrene til ungene som mobber min prøver så godt de kan. De mobber barnet pga hn har briller og er født ganske for tidlig ,så hn er nok barnslig for alderen,men født i Januar ,men likevel nesten 13 uker for tidlig Anonymkode: 15c47...85b Om en av dere foreldre har anledning, kan dere være på skolen. Og muligens bedre om mobbe-ungene blir tatt på fersken og tatt mer tak i. Denne forstå-seg-på-pedagogikken er altfor saktevirkende. Anonymkode: d559d...bd8 1
Gjest Chroma Skrevet 5. mars 2022 #9 Skrevet 5. mars 2022 Mulig at barnet som blir minnet bytter til en annen skole i nærheten? Da slipper det mobberne og de andre barna slipper å flytte. Ingen lett situasjon!
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #10 Skrevet 5. mars 2022 Men nå er det mars og du sier at barnet har blitt mobbet siden skolestart. Hvilke konkrete tiltak er satt inn? Hva gjør skolen? Hvor mange mobbere er det snakk om? Har skolen satt en assistent fra SFO e.l. som observatør i skolegården (slik gjør de det på vår skole - fotfølger mobberen)? Er det flere paralleller, slik at barnet kan bytte klasse? Det virker utrolig tafatt av skolen å ikke få bukt med mobbing pga. briller (!) i en førsteklasse (!). Anonymkode: dd1e3...35d 11
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #11 Skrevet 5. mars 2022 Men er det ikke andre skoler i nærheten minste kan bytte til? Her ble mitt ene barn mobbet og, men byttet da til privatskole som lå 15 min med buss unna. Anonymkode: 9550a...261 4 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #12 Skrevet 5. mars 2022 Hadde ikke flyttet. Her er det barenå ta strupetak på skolen og melde inn til fylkeskommunen! Du skal ha en konkret plan om hvilke tiltak som blir iverksatt og hvordan de skal løses å følges opp. Eventuelt bytt skole på 1 klassingen. Ikke flytt. Stakkars de andre 3 barna dine som må rives ut av sin hverdag for at minste ikke har det ok. Det setter ikke mini i noe status posisjon i forhold til sine søsken og tenk vist det da ender opp med at de andre ikke trives, minste fortsatt blir mobbet eller i verste fall at noen av de andre 3 også blir mobbet. Hva gjør du da?? Anonymkode: 6fb54...9a6 5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #13 Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde selvsagt flyttet, aldri i verden om heg hadde latt ett mobbet barn gå lenger enn det må på skolen hvor det blir mobbet. Tenåringene er store nok til å forstå dette Anonymkode: e1f28...0e2 Enig. De er også store nok til å treffe venner som bor noen mil unna. Men minstemann blir mobbet, og kommer seg ikke ut av det selv. Anonymkode: 3b918...170 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #14 Skrevet 6. mars 2022 Barnet har rett til et godt psykososialt miljø. Om skolen ikke setter i gang tiltak bør dere klage til statsforvalteren. Jeg forstår at dere vil flytte, men det er jo belastende for de andre barna. Er det ingen mulighet for å evt. kjøre det minste barnet til en annen skole? Anonymkode: 67888...3d1 1
got2go Skrevet 6. mars 2022 #15 Skrevet 6. mars 2022 Meld inn pjokken på kampsport. Det gjør underverker for psyken til gutten, samtidig som at han lærer seg å stå mot mobbingen. Forøvrig så må du sette alle kluter til verks; involver rektor og andre instanser for å få satt en stopper mot disse pøblene. 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #16 Skrevet 6. mars 2022 7 minutter siden, got2go said: Meld inn pjokken på kampsport. Det gjør underverker for psyken til gutten, samtidig som at han lærer seg å stå mot mobbingen. Forøvrig så må du sette alle kluter til verks; involver rektor og andre instanser for å få satt en stopper mot disse pøblene. Støtter dette, har sett det selv. Det gjør vanvittig mye med selvtilliten når man lærer seg å forsvare seg selv - samtidig som man lærer å ikke bruke vold som løsning med mindre det er for selvforsvar. Og han får venner i aktiviteten. Ellers støtter jeg forslaget om å få ham inn på en annen skole i kommunen. Jeg ser ikke på det som gunstig å sjanse på å flytte tre barn som har det greit, for å fikse problemet for den ene; det kan hende tenåringene havner i helt feil miljø på nye skoler og de kan bære nag til dere for å flytte dem, noe som kan føre til mye utagerende adferd. Det ville vært nødløsning for min del. Still skolen til ansvar og snakk med kommunen! Anonymkode: f8476...e3c 6 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #17 Skrevet 6. mars 2022 Håper du har meldt saken til Statsforvalteren. Høres ut som skolen ikke greier å gjøre skolehverdagen bedre. Anonymkode: ba515...4b7 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #18 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Enig. De er også store nok til å treffe venner som bor noen mil unna. Men minstemann blir mobbet, og kommer seg ikke ut av det selv. Anonymkode: 3b918...170 Nettop, mobbing gjør store skader og jeg fatter ikke hva foreldre tenker som lar barna fortsette på skolen med mobberne lenger enn de må Anonymkode: e1f28...0e2 1
Mt3 Skrevet 6. mars 2022 #19 Skrevet 6. mars 2022 Du flytter da ikke 2 tenåringer som kun har 1-2år igjen på ungdomsskolen bort fra ett klassemiljø og venner de trives sammen med fordi yngstemann blir mobbet i 1.klasse. Tror du virkelig det vil være lett for tenåringene å komme inn i ny klasse og finne nye venner. Og kan du være sikker på at minstemann ikke blir mobbet på den nye skolen. Vil som noen andre har nevnt tidligere i tråden anbefale kampsport/selvforsvar til minstemann, eller om det er noe minsten er god i så får dere prøve å få til den aktiviteten på skolen så de andre elevene får se og prøve seg. Bygg opp barnets selvtillit. Dra inn mobbeombud som kan se på klassemiljøet, for det er ett dårlig klassemiljø som gir mulighet for mobbing. Om ingenting funker så kan vel tenåringene følge minsten på skolen en dag (eller en plass de kan møte på mobberen) spasere bort til mobberen sammen med minsten og hilse mobberen med at den plager ikke ... mer ellers vanker det juling. Alt trenger ikke være så jækla pedagogisk korrekt hele tiden, i hvertfall ikke når det er prøvd ut over tid og viser seg å ikke fungere. 9
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #20 Skrevet 6. mars 2022 Ikke flytt! du melder inn 9a sak på skolen. De må ta grep og lage en plan. Dette skal følges opp og evalueres. dette er det nulltoleranse for. Fortsetter mobbingen melder du skolen til statsforvalteren. Skolen er pliktig for å få bukt med mobbingen. Konsekvensen er at disse mobberene blir meldt til barnevernet eller får ressurser som skal følge de til en hver tid. Dette er det pedagogiske riktige! Hadde jeg som mor opplevd dette og skolen ikke gjorde nok hadde jeg tatt tak i barna selv og skremt livskiten ut av de. råder deg til å ta alt med skolen og ikke direkte med foreldrene. Det kan raskt oppstå konflikter. snakker av erfaring! mødrene til de guttene som mobbet mitt barn ble så sinte på meg da de fikk pes av skolen pga barna deres mobbet at de diktet opp fake historie og meldte oss til barnevernet. Ble henlagt selvfølgelig.. men foreldre beskytter barna sine uansett.. selv om det er de som mobber. Anonymkode: b25e9...d03 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå