Gå til innhold

Hva synes dere om navnet Elodie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 5.3.2022 den 22.02):

Nei, i følge kvinnene på kg skal alle barn hete Guro, Kjell og Bjørg. Nåde deg om du ikke liker slike navn🤪

Anonymkode: 1a90f...5a6

herregud. Det spørres. Hva syns dere om navnet? Da må ethvert svar tåles altså, selv fra de som ikke liker navnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
On 3/6/2022 at 1:24 PM, Brunello said:

Rart at så mange ikke har hørt et vanlig fransk kvinnenavn. Det fungerer jo godt på norsk også. Ingen «rare» bokstaver og uttales ganske rett frem. 

Jeg synes det er et veldig fint fransk navn, men, uttales ganske rett frem og fungerer fint på norsk..? Litt mer skeptisk.

Synes brukeren som skrev "elodie, klenodie" var inne på noe med tanke på uttaleassosiasjoner i Norge. Om man er er forberedt på å si "Elådi, skrives e-lo-d-i-e" til det er innarbeidet i omgangskretsen (og deretter lære datteren å gjøre det samme resten av livet ved anledninger hvor sånt dukker opp) så fungerer det jo.

Generelt sett, så er ikke jeg så stor tilhenger av typiske "utenlandske" navn uten at man selv har aner derfra. Men det er åpenbart en smakssak og mange som er uenig i akkurat det. Om TS elsker navnet er det bare å kjøre på, det er virkelig mange navn som er "merkeligere" enn dette, og hyppig brukt, i hvert fall.

Anonymkode: 7bb1f...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (15 timer siden):

herregud. Det spørres. Hva syns dere om navnet? Da må ethvert svar tåles altså, selv fra de som ikke liker navnet

Altså, hva andre mener om navn er for meg rivende likegyldig. Men det endrer ikke det faktum at folk her inne mener at alle barn skal hete typ Astrid og Jens. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.3.2022 den 21.22):

Det uttales Elådi og det er litt under 50 stk i Norge som heter det.

Anonymkode: 77be0...e63

Da må barnet ha et permanent skilt rundt halsen for å fortelle alle hvordan det skal uttales. Jeg hadde ikke tenkt på å uttale det "Elådi". 

Anonymkode: ff6bb...2af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (På 6.3.2022 den 13.24):

Rart at så mange ikke har hørt et vanlig fransk kvinnenavn. Det fungerer jo godt på norsk også. Ingen «rare» bokstaver og uttales ganske rett frem. 

Nei. I følge TS skal det ikke uttales rett frem. Det skal uttales Elådi. Rett frem er jo Elodie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Altså, hva andre mener om navn er for meg rivende likegyldig. Men det endrer ikke det faktum at folk her inne mener at alle barn skal hete typ Astrid og Jens. 

eh nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. I følge TS skal det ikke uttales rett frem. Det skal uttales Elådi. Rett frem er jo Elodie. 

Det blir like mye rett frem som at vi sier Li og ikke uttaler e-en i Lie og sier «bokse» i  stedet for å uttale u i bukse. Mitt poeng var at det ikke er en komplisert uttale med merkelige uttaler som er ukjente. Men enig at det ikke er helt rett frem. Noe det ofte ikke er. Vi sier Rånny når det står Ronny / Ronnie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes Elodie er skikkelig fint. Hadde jeg hatt kjæreste fra et land eller bodd i et land hvor det «hører hjemme» skulle jeg gjerne valgt det :) 

Anonymkode: 18942...bbb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Like nydelig som Eloise. Forøvrig uenig i at det uttales Ell-å-di.

Ville sagt Ell-o-di. (og Ell-o-is) 

Anonymkode: 704e7...0cf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Like nydelig som Eloise. Forøvrig uenig i at det uttales Ell-å-di.

Ville sagt Ell-o-di. (og Ell-o-is) 

På fransk uttales det Ell-å-di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg syntes det blir feil. Ungen skal leve med navnet hele livet, så hvorfor ikke velge Erik, Emre eller Elias?

Har vært borti ei som kalde sønnen sin Dadick! Hun syntes det var kjempe fint, men ungen begynner på skolen fra høsten så tror ikke det blir så fint for han! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Queen94 skrev (10 minutter siden):

Nei, jeg syntes det blir feil. Ungen skal leve med navnet hele livet, så hvorfor ikke velge Erik, Emre eller Elias?

Har vært borti ei som kalde sønnen sin Dadick! Hun syntes det var kjempe fint, men ungen begynner på skolen fra høsten så tror ikke det blir så fint for han! 

Elodie er et jentenavn. Ærlig talt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Soleil70 skrev (14 minutter siden):

På fransk uttales det Ell-å-di.

Men dette er i Norge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Elodie er et jentenavn. Ærlig talt. 

Beklager trodde det var guttenavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg hadde litt oppheng på dette navnet da jeg gikk gravid, men turte ikke si det til noen for jeg syntes det er såpass sært. Endte opp med å kalle jenta Ellie, litt mer stuerent 🙂

Anonymkode: 7aedd...897

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.3.2022 den 20.58):

Folk på KG er vert fall ikke veldig internasjonale, det er sikkert og visst!😂

Anonymkode: 77be0...e63

Hvorfor internasjonale navn når vi har mange fine norske navn å velge mellom. Det er ikke nok at det norske språket er i ferd med å forsvinne, men nå er altså norske navn utrydningstruet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elodie er kjempefint! I norsk kontekst ville jeg dog slått et slag for Elida som slynger seg bedre i norske munnhuler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...