Gå til innhold

Parterapi erfaringer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg og fruen skal til parterapi kommende uke (FVK). Forholdet har over flere år blitt dårligere og dårligere og nå har vi endelig tatt skrittet. Hva kan jeg forvente meg i første time, begynner de med en slags "utspørring" om hva utfordringene våre er? Noe spesielt jeg bør forberede?  Gleder meg til å komme igang men gruer meg også. Skal sies at en del av utfordringen hjemme nok er at hun sliter med veldige svingninger i humør og psyke og det er tema vi har litt vanskelig for å snakke om. Er taknemmelig for alle som gidder dele erfaringer eller tips.

Anonymkode: a106b...8bc

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg vet ikke om jeg har et godt eksempel, for vi var så på langt fra hverandre, at jeg ønsket skilsmisse. Dama vi snakket med, var flink til å ta tak i det vi nevnte og prate videre ut fra det. Hun passet også nøye på at vi begge kom til ordet (Jeg er nok sterkere verbalt enn min eksmann, men han sa etterpå at han følte seg godt ivaretatt). 

Det var uansett ikke bortkastet, selv om vi er skilt idag. 

Anonymkode: 756eb...cca

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg og fruen skal til parterapi kommende uke (FVK). Forholdet har over flere år blitt dårligere og dårligere og nå har vi endelig tatt skrittet. Hva kan jeg forvente meg i første time, begynner de med en slags "utspørring" om hva utfordringene våre er? Noe spesielt jeg bør forberede?  Gleder meg til å komme igang men gruer meg også. Skal sies at en del av utfordringen hjemme nok er at hun sliter med veldige svingninger i humør og psyke og det er tema vi har litt vanskelig for å snakke om. Er taknemmelig for alle som gidder dele erfaringer eller tips.

Det hjelper at dere vet hva utfordringene er. De spør nok også om hva som funker og hvordan forholdet deres var i starten. Dere får kanskje øvelser å gjøre hjemme. 

Anonymkode: c3b6d...85f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Parterapi finnes ikke. Hvis det går så jævlig i et "forhold" at de tror de trenger noe så dumt, så er det over og har vært det lenge. 

Anonymkode: b6ad5...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring, men tror det er lurt å definere hva dere sliter med før terapi. Jeg opplevde at terapeut hadde en tendens til å henge seg opp i ting vi fortalte som ikke var et problem mellom oss, og da var det greit å ha en mental klarhet i hva som virkelig burde være tema, så man ikke roter seg bort i samtaler om ting som ikke er problem, selv om kanskje rart for andre, og ville vært et problem for andre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begge må se sine "feil" ellers nytter det ikke... Hvis det blir kun utspørring og avhør av den andre og ikke minst hvis dette handler i grunnen om at den ene føler "sexpress" da er det rett og slett kjørt. 

Når den ene ikke aksepterer den andre og den andre innser hen ikke er akseptert - da er det ingen håp.

Anonymkode: a1c19...912

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Parterapi finnes ikke. Hvis det går så jævlig i et "forhold" at de tror de trenger noe så dumt, så er det over og har vært det lenge. 

Mulig du er på feil forum om du synes samliv er teit. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det kan stemme i noen tilfeller, men i andre tilfeller kan det føre til at paret finner tilbake til hverandre. De setter ord på hva som er de største utfordringene, de tvinges til å snakke sammen og prøve å løse flokene. Mange par synes det er fint at en utenforstående kan bidra med sin kunnskap og erfaring. Ofte skjer det at det dukker opp temaer som den ene parten ikke visste var et problem for den andre. Er det en som føler at de opplever for lite sammen, kan de få beskjed om å finne felles aktiviteter de kan delta på, eller bare noe så enkelt som at de går tur sammen.

Jeg synes det står respekt av de som prøver alt de kan for at samlivet skal fungere, de som ikke bare velger den enkleste utveien. Hvis de likevel ikke lykkes, vet de i hvert fall at de har prøvd alt.

Anonymkode: 62e75...ac3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
katt22 skrev (1 minutt siden):

og dette skal DERE i parterapi for ?

at hun er psykisk ustabil akkurat som alle andre kvinner med overfylt østrogen er da ikke din feil

helt vanlig hos kvinner i tide og utide men hvorfor skal du lide av det, hun burde gå til parterapi/lege selv

Jeg tror du bør være klar over at mange har vanskelig for å innse eller innrømme egne feil. Det er som regel den andre som skaper problemene i forholdet...

Sannheten er at som regel har begge ting som de må jobbe med. Det er sjelden at alt står og faller kun på den ene parten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
katt22 skrev (2 minutter siden):

at kvinner er psykisk/hormonelt ustabil er en klassiker i forhold og det har ingenting med ts å gjøre

min mor terroriserte min far i 20 år, vet nå at man ikke kan skylde på hormoner vertfall

Det burde nok fortelle deg noe at TS skriver at han gleder seg til å komme i gang, og at "noe av utfordringene er".  Jeg tviler på at han hadde vært innstilt på parterapi om alt ansvaret lå på henne, og han bare sto på sidelinjen. Hvordan kvinner fungerer i forhold kan også skrive seg fra hvordan de blir behandlet i forholdet. Saker og ting henger sammen, skjønner du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meg og samboer skrev mye mail til hverandre når kranglene ikke førte frem. Her fikk vi skrevet ned det som var vanskelig å sette ord på. Hva vi følte og hvordan vi opplevde vanskelige situasjoner i samlivet. Vi baserte tema i samtaleterapien på de tema vi ikke klarte å ta tak i skriftlig. Og så brukte notater fra mail som mal.

Samboer var mest redd i forkant av parterapi fordi han har så mange venner med dårlige erfaringer, der de har følt at terapeut favoriserte mor. Tror derimot det er mye mer fokus på at terapeut skal være nøytral og se begge parter like mye i dag. Samboers kamerater var heller ikke gode ekspempler da samtlige av dem slet med noe eller var litt på kanten med samfunnet😅

At du forbereder deg ved å gå i forumet her og ber om råd er også et godt utgangspunkt. Dette ordner seg nok fint skal du se🌸

Anonymkode: 91490...172

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her. Tusen takk til alle dere som har tatt dere tid til å komme med seriøse svar så langt. På sett og vis har jeg innsett at det beste nok er at vi går hver til sitt men det er barn inne i bildet så man vil jo gjerne forsøke. Jeg har insett at jeg er sliten etter år med konstant usikkerhet i hverdagen. De dårlige periodene kommer ofte uventet og da er det tøft å stå i det når "alt" er galt og man føler seg avvist og ignorert. Det har gått så langt av jeg gruer meg når min mor kommer på besøk. Noen ganger går det helt fint og noen ganger blir hun helt ignorert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.3.2022 den 11.00):

TS her. Tusen takk til alle dere som har tatt dere tid til å komme med seriøse svar så langt. På sett og vis har jeg innsett at det beste nok er at vi går hver til sitt men det er barn inne i bildet så man vil jo gjerne forsøke. Jeg har insett at jeg er sliten etter år med konstant usikkerhet i hverdagen. De dårlige periodene kommer ofte uventet og da er det tøft å stå i det når "alt" er galt og man føler seg avvist og ignorert. Det har gått så langt av jeg gruer meg når min mor kommer på besøk. Noen ganger går det helt fint og noen ganger blir hun helt ignorert....

Jeg og min eks gikk til to ulike parterapeuter, ingen av de hadde noen effekt. Det som funket veldig bra, var å gjøre det slutt.

Er enig med de som sier at hvis man drar til parterapi er det egenylig ikke noe håp.

Dama di høres syk ut, det du beskriver er ikke god oppførsel, og barna dine kommer IKKE til å takke deg for å ha holdt sammen med en tyrann. 

Anonymkode: c93c8...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.3.2022 den 22.15):

Mulig du er på feil forum om du synes samliv er teit. 

Hvis du tror parterapi og samliv er det samme, er det nok heller du som er på feil forum.

Anonymkode: c93c8...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Parterapi er en positiv opplevelse. Min erfaring tilsier at enten så lærer man mye om seg selv og tør å gjøre det slutt, eller så klarer man å jobbe sammen og kan fortsette forholdet. Virker på meg som at du bør gjøre det førstnevnte. Forholdet ditt virker som psykisk mishandling. Håper du får hjelp i parterapi til å klare det. 

Anonymkode: ac764...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...