Gå til innhold

Toåring med 39,5 i feber

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå ringte de fra barnehagen, toåringen har 39,5 i feber. Mannen er på vei for å hente henne.

Nå virker jeg sikkert rimelig uerfaren til å ha hatt barn i 2,5 år, men hun har ikke hatt så mye feber, og vi har uansett ikke målt temperatur noe særlig, :rodme:

... er det mye?

... hva gjør man?

... lege?

... hvor ofte måler man temperatur?

... hvor høyt er for høyt?

... hvilke andre symptomer bør jeg se etter?

:tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke så mye hos barn. Gi paracet og la barnet få hvile og mye å drikke. Hvis ikke febernedsettende virker, eller hvis barnet har feber over 40 over lengre tid, kan dere gå til legen.

Hvis du er usikker, kan du ringe legevakta og spørre om råd. De vurderer om dere bør komme for en undersøkelse.

Skrevet

:troest:

Barn får høy feber veldig fort, men de "tåler det" bedre enn oss voksne. 39,5 er allikevel ganke høyt.

Det beste er at hun får nok å drikke, gjerne saft, og sover så mye som mulig. Jeg bruker faktisk veldig sjelden termometer, holder i stedet et øye med barnet og almenntilstanden.

Det man skal være obs på med feber er at det er ikke en sykdom i seg selv, det er et symptom på at noe annet er galt. Vær derfor veldig obs på andre plager. Klager hun over vondt i halsen? Ørene? Har hun vondt i brystet, eller vondt for å puste? I så fall er nok lege lurt. Hvis det derimot virker som det er en kraftig forkjølelse som er i ferd med å slå ut, trenger du ikke ta henne til lege med en gang, men hvis hun fortsatt har feber etter 3 dager, ville jeg gjort noe.

Skrevet

Små barn kan fort få høy feber. Feber er i utgangspunktet et sunnhetstegn,kroppens immunforsvar er trigget og er i aksjon! Om du er bekymret, mål temperaturen ca annenhver time. Måling i endetarmen er mest pålitelig.Kommer den over 40 ville jeg ha tatt kontakt med lege.

Vurder barnets allmenntillstand. Er det oppmerksom, reagerer det på tale, eller er bevisthetsnivået svekket? Får du kontakt med barnet?Noen barn reagerer nesten ikke på selv høy feber, andre blir helt slått ut av en liten endring i temperatur.Hva som er for høyt vil derfor variere fra barn til barn.

Sørg for rikelig med drikke, kroppen trenger ekstra mye ved forhøyet temperatur.

Tilpass klær/dyner etc .Glem gamle kjerringråd om å "kle inn" feberen! For å avkjøle barnet litt kan du tørke med fuktig klut, ikke kaldt vann, det er bare ubehagelig.

Følg med utover kvelden og natten. Det er vanlig at tempen stiger litt mot kvelden. Om mine har høy feber og er svært medtatt pleier jeg å sjekke jevnlig utover natten.

Febernedsettende (paracet el): For såpass små barn vil vel stikkpiller være anbefalt? Hør på apoteket, tror det går etter kroppsvekt hvilken dosering man kan bruke. Flytende er også et alternativ.

Feber i seg selv er ikke farlig! Men: Sjekk etter nakkestivhet,sterkt nedsatt allmenntilstand og røde utslett i huden som ikke lar seg klemme bort med et glass. Dette kan være et tegn på hjernehinnebetennelse, og lege MÅ kontaktes!

Lykke til og god bedring!

Skrevet

Takk for svar.

Jeg unngår termometer så langt det lar seg gjøre, i hvert fall i rumpa, nå som hun er så stor.

Det kan se ut som en kraftig forkjølelse, ja, hun er i hvert fall litt hes og det høres som det begynner å surkle litt.

Er sutrete og tydelig syk, men ikke sånn sløv at jeg synes det er noe skummelt.

Så da venter vi og ser.

Gjest Gamle Alex
Skrevet

ikke bli redd hvis barnet ditt har feber på 40 heller.

Datteren min får alltid veldig høy feber men har fått beskjed hos legen at det er allmendtilstanden man skal se på, men har de feber på 40 over 3 dager skal man kontakte lege.

Veske er viktigs.

Kjenn gjerne med leppene om barnet er varmt istedetfor tempen hele tiden. Leppene vil merke temperatur forskjeller da det ofte er vanskelig med håneden for den er ofte kald/varm

Skrevet

Nyttig det med leppene, ikke hørt om før.

:)

Skal spare denne tråden, jeg. Tipper det ikke er siste gang... (i og for seg heller ikke første, men jeg husker ikke helt hva jeg har gjort før :sjenert: ).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...