AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #1 Skrevet 5. mars 2022 Sliter med å få ned min fastende verdi (prøvd siden tirsdag). Men merker at dersom jeg ikke spiser mer etter middag (ca kl 18) så er den lav. I to dager spiste jeg ikke mer etter kl 18 (var heller ikke sulten da det var stor middag). Så lå fastende verdi på 5.4 og 5.5, ikke helt innafor men forsatt nærme. Men da jeg spiste igjen litt cottage cheese og blåbær kl 21 (og gikk en tur etter) var min fastende på 5.8 Hvordan knekker jeg koden? 🥲 Anonymkode: 25e6e...fb6
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #2 Skrevet 5. mars 2022 Jeg hadde svangerskapsdiabetes da jeg var gravid. Jeg slet også med fastende blodsukker og fikk vite at det var svært vanskelig å kontrollere med kosthold. Det er vanlig å ta insulin hvis du har for høyt fastende blodsukker. Det du kan prøve på er fysisk aktivitet på kveldstid, det fikk jeg beskjed om at kunne hjelpe. Hvis ikke er løsningen insulin eller lignende. Jeg tok insulin og det gikk helt fint. Det mest plagsomme med det var at det ble veldig mye oppfølging på sykehuset på slutten. Slet mye med andre plager i svangerskapet, så jeg brukte opp alt jeg hadde av kapasitet på oppfølging på sykehus og helsestasjon. En liten avsporing det da, slett ikke sikkert det blir slik med deg. Anonymkode: 061c6...a0b 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #3 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg hadde svangerskapsdiabetes da jeg var gravid. Jeg slet også med fastende blodsukker og fikk vite at det var svært vanskelig å kontrollere med kosthold. Det er vanlig å ta insulin hvis du har for høyt fastende blodsukker. Det du kan prøve på er fysisk aktivitet på kveldstid, det fikk jeg beskjed om at kunne hjelpe. Hvis ikke er løsningen insulin eller lignende. Jeg tok insulin og det gikk helt fint. Det mest plagsomme med det var at det ble veldig mye oppfølging på sykehuset på slutten. Slet mye med andre plager i svangerskapet, så jeg brukte opp alt jeg hadde av kapasitet på oppfølging på sykehus og helsestasjon. En liten avsporing det da, slett ikke sikkert det blir slik med deg. Anonymkode: 061c6...a0b Takk får allerede oppfølging da jeg har annlegg for blodpropp så dette blir bare ekstra. Er jo bra det men ønsker å få det til. Som nevnt hjalp det ikke å gå en tur sent .. da var fastende på 5.8 Anonymkode: 25e6e...fb6
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #4 Skrevet 6. mars 2022 Kanskje du ikke kan spise etter kl. 18? Eller du må gå en lengre eller hardere tur i høyere tempo eller med mer og brattere oppoverbakker. Anonymkode: 1f0ff...55c
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #5 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kanskje du ikke kan spise etter kl. 18? Eller du må gå en lengre eller hardere tur i høyere tempo eller med mer og brattere oppoverbakker. Anonymkode: 1f0ff...55c Fikk 6.8 Idag 😮 ah gjør noe feil.. har fått uansett nå mer enn 3 høye målinger og må bli henvist videre. Anonymkode: 25e6e...fb6
Kakaoen Skrevet 6. mars 2022 #6 Skrevet 6. mars 2022 Jeg har sv.dia for 3. gang nå.. og løsningen er enkel, men kanskje ikke det du ønsker: insulin! Du setter en dose før du legger deg og så hjelper det veldig. Du får veiledning og hjelp på sykehuset om hvilken dose du skal sette. Så må den naturlig økes utover i svangerskapet. For meg ble alt lettere da. Da kunne jeg spise på kvelden når jeg var sulten. Noe jeg alltid er som gravid. Da jeg fikk dette som førstegangs gravid og innså at jeg ikke fikk til å kostregulere ble jeg utrolig skuffa og lei meg. Men det gikk over når jeg kjente hvor mye lettere det ble. Med god hjelp fra diabetes sykepleier og at man alltid har følings-mat i nærheten 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #7 Skrevet 6. mars 2022 Kakaoen skrev (16 minutter siden): Jeg har sv.dia for 3. gang nå.. og løsningen er enkel, men kanskje ikke det du ønsker: insulin! Du setter en dose før du legger deg og så hjelper det veldig. Du får veiledning og hjelp på sykehuset om hvilken dose du skal sette. Så må den naturlig økes utover i svangerskapet. For meg ble alt lettere da. Da kunne jeg spise på kvelden når jeg var sulten. Noe jeg alltid er som gravid. Da jeg fikk dette som førstegangs gravid og innså at jeg ikke fikk til å kostregulere ble jeg utrolig skuffa og lei meg. Men det gikk over når jeg kjente hvor mye lettere det ble. Med god hjelp fra diabetes sykepleier og at man alltid har følings-mat i nærheten Takk for svar. Tror jeg bare blir så skuffet når jeg ikke får det til selv, er førstegangs. Føler jeg allerede blir sviktet av kroppen min når jeg har anlegg for blodpropp og nå dette i tillegg. Vil bare at bebis skal ha det fint, men hvis insulin er det som skal til så må jeg bare ta det. Klarer fint å regulere verdiene resten av dagen men ikke fastende. Gikk det fint med dine tidligere svangerskap? Anonymkode: 25e6e...fb6
Kakaoen Skrevet 6. mars 2022 #8 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar. Tror jeg bare blir så skuffet når jeg ikke får det til selv, er førstegangs. Føler jeg allerede blir sviktet av kroppen min når jeg har anlegg for blodpropp og nå dette i tillegg. Vil bare at bebis skal ha det fint, men hvis insulin er det som skal til så må jeg bare ta det. Klarer fint å regulere verdiene resten av dagen men ikke fastende. Gikk det fint med dine tidligere svangerskap? Anonymkode: 25e6e...fb6 Mine svangerskap gikk veldig fint. Normal fødselsvekt på barna og uten komplikasjoner. Her på sykehuset settes man igang før tiden om man går på insulin. Det er for å hindre morkakesvikt heeelt på slutten. Så får man mange UL til å sjekke at alt er ok underveis. Mine kom i uke 38. Blir akkurat samme med denne. Som du sier, det viktigste er jo at baby har det fint Hvilken uke er du kommet til? Og jeg hadde nøyaktig samme følelse første gangen. At kroppen min sviktet.. Men har i ettertid heller tenkt hvor heldige vi er som har den oppfølgingen og hvor flinke de er til å passe på
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #9 Skrevet 6. mars 2022 Men kjære deg, fastende målinger på 5,4 og 5,5 viser jo at du regulerer bls ditt fint via kost? Anonymkode: 2f08b...d56
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #10 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men kjære deg, fastende målinger på 5,4 og 5,5 viser jo at du regulerer bls ditt fint via kost? Anonymkode: 2f08b...d56 Den må være 5.3 og under 🤷♀️? Anonymkode: 25e6e...fb6
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #11 Skrevet 6. mars 2022 Kakaoen skrev (16 minutter siden): Mine svangerskap gikk veldig fint. Normal fødselsvekt på barna og uten komplikasjoner. Her på sykehuset settes man igang før tiden om man går på insulin. Det er for å hindre morkakesvikt heeelt på slutten. Så får man mange UL til å sjekke at alt er ok underveis. Mine kom i uke 38. Blir akkurat samme med denne. Som du sier, det viktigste er jo at baby har det fint Hvilken uke er du kommet til? Og jeg hadde nøyaktig samme følelse første gangen. At kroppen min sviktet.. Men har i ettertid heller tenkt hvor heldige vi er som har den oppfølgingen og hvor flinke de er til å passe på Er i uke 27 nå glad man får hjelp ja! Anonymkode: 25e6e...fb6
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #12 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Den må være 5.3 og under 🤷♀️? Anonymkode: 25e6e...fb6 Når du har diagnosen svangerskapsdiabetes er det godt regulert. Du får ikke insulin med sånne målinger. Anonymkode: 2f08b...d56
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #13 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når du har diagnosen svangerskapsdiabetes er det godt regulert. Du får ikke insulin med sånne målinger. Anonymkode: 2f08b...d56 Skjønner men få se hva jordmor sier. Har fått også 5.8 og 6.3 Anonymkode: 25e6e...fb6
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #14 Skrevet 6. mars 2022 Målinger under 6 er fine målinger😊 Til kveldsmat kan du prøve å spise mat med veldig lite karbohydrater, f.eks omelett eller salat (med skinke/kylling/fisk). Anonymkode: feb71...f2b
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #15 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Målinger under 6 er fine målinger😊 Til kveldsmat kan du prøve å spise mat med veldig lite karbohydrater, f.eks omelett eller salat (med skinke/kylling/fisk). Anonymkode: feb71...f2b Ja skal prøve det idag! Anonymkode: 25e6e...fb6
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #16 Skrevet 6. mars 2022 Det er flott om du får til å regulere med kosten, men ikke ta det som et nederlag å ta insulin. Kroppen din klarer å lage et menneske. Den er fantastisk! ❤ Anonymkode: 1f0ff...55c 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #17 Skrevet 6. mars 2022 Etter min erfaring så er det ikke det man spiser sent som har noe å si, det har også noe å si hva du spiser til frokost og lunsj. Jeg hadde fastende målinger på 5,3-5,6, jeg ble så frustrert over at jeg ikke klarte å få flere målinger under 5,3. Det løste seg veldig for meg når jeg begynte å spise proteinbrød i stedet for kjempegrovt brød, i tillegg til at jeg bytta ut brød til frokost med skyr med bær og nøtter. Har i tillegg begynt å ta kromtabletter som skal hjelpe på blodsukkeret. Nå har jeg bare fastende målinger på mellom 4,7-5,1 Men det er ikke alt som funker for alle, så selv om dette funka for meg så er det ikke sikkert det funker for deg, dessverre. Håper det ordner seg Anonymkode: 9b874...d3d
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #18 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Etter min erfaring så er det ikke det man spiser sent som har noe å si, det har også noe å si hva du spiser til frokost og lunsj. Jeg hadde fastende målinger på 5,3-5,6, jeg ble så frustrert over at jeg ikke klarte å få flere målinger under 5,3. Det løste seg veldig for meg når jeg begynte å spise proteinbrød i stedet for kjempegrovt brød, i tillegg til at jeg bytta ut brød til frokost med skyr med bær og nøtter. Har i tillegg begynt å ta kromtabletter som skal hjelpe på blodsukkeret. Nå har jeg bare fastende målinger på mellom 4,7-5,1 Men det er ikke alt som funker for alle, så selv om dette funka for meg så er det ikke sikkert det funker for deg, dessverre. Håper det ordner seg Anonymkode: 9b874...d3d Takk for svar Frokost og lunsj verdier ligger alltid mellom 4-5 så spiser relativt sunt der. Middag kan ligge mellom 6.3-6.7. Anonymkode: 25e6e...fb6
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #19 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Når du har diagnosen svangerskapsdiabetes er det godt regulert. Du får ikke insulin med sånne målinger. Anonymkode: 2f08b...d56 Det er jo bare tull 😂 jeg hadde 4 målinger på 5.4-5.5 på 2 uker. Det endte med langtidsvirkende insulin. Sykehuset her er dritstrengt. 3 målinger over og de setter deg rett på insulin dersom kosten din er ok. Det er ikke meningen man skal gå på noe lavkarbo for å holde blodsukkeret nede heller. Jeg klarte å regulere med kost første svangerskapet, men endte på insulin i andre. Det gikk helt fint insulin går ikke videre til babyen, men det gjør derimot alt sukkeret dersom ikke kroppen holder det lavt nok nede. Det er derfor viktig å få ned blodsukkeret. Høyt blodsukker er nemlig mye farligere for barnets helse enn bruk av insulin. Flott du er henvist videre ts! Dette går nok bra skal du se 🥰 Anonymkode: 6eb9b...ecc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå