Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av Larse
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva har skjedd med samboeren din? Får hun oppfølging av lege, sykehus og spesialister? Har dere vurdert å få inn hjelp i huset? Eller at du går ut i velferdsperm? 

Anonymkode: 93288...e54

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Skill deg. Du har ikke ansvaret for å ta vare på ei sur kjærring som attpåtil er sengeliggende. Det finnes massevis av andre minst like flotte damer der ute du kan nyte. Kjør på!

Anonymkode: 4ace0...108

AnonymBruker
Skrevet

Uff, stakkars dere begge. ❤️ 

Anonymkode: 36fef...035

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Har hun tatt opp med legen at sykdom eller bivirkninger av medisiner går ut over libido og seksuell evne? 

AnonymBruker
Skrevet
Larse skrev (4 minutter siden):

det blir lite bonus for så mye arbeid.  

Ærlig talt...

du forventer ALT for mye av samboeren din. Har hun kroniske smerter så kan du ikke forvente at sex står øverst på ønskelista. Og i tillegg ser du på det som bonus fordi du må gjøre ting i huset??  Nei unnskyld meg! 

Eneste formildende jeg kan finne er måten hun snakker til deg på, det er ikke ok. Hun kan ikke ligge å være i perlehumør når hun har vondt, men - du kan si til henne at selv om smertene er store så får hun prøve å snakke ordentlig og at du må få gjøre ting på din egen måte. 

Men husk: sex er ingen menneskerett og du kan ikke kreve det som betaling/Bonus for at du gjør ting. Det er bare smålig av deg... 

Anonymkode: c39e7...4bd

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ærlig talt...

du forventer ALT for mye av samboeren din. Har hun kroniske smerter så kan du ikke forvente at sex står øverst på ønskelista. Og i tillegg ser du på det som bonus fordi du må gjøre ting i huset??  Nei unnskyld meg! 

Eneste formildende jeg kan finne er måten hun snakker til deg på, det er ikke ok. Hun kan ikke ligge å være i perlehumør når hun har vondt, men - du kan si til henne at selv om smertene er store så får hun prøve å snakke ordentlig og at du må få gjøre ting på din egen måte. 

Men husk: sex er ingen menneskerett og du kan ikke kreve det som betaling/Bonus for at du gjør ting. Det er bare smålig av deg... 

Sa jeg at sex skal stå øverst på ønskelista, nei. Sa jeg at jeg krever sex, nei. Vennligst ikke drei budskapet mitt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva vet du om smerter og smertebehandling/behandling for hennes sykdom? Har du oppsøkt hjelp som pårørende til hennes diagnose? 

AnonymBruker
Skrevet

Denne var godt laget for å trigge. 8/10.

Anonymkode: d85be...b99

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva vet du om smerter og smertebehandling/behandling for hennes sykdom? Har du oppsøkt hjelp som pårørende til hennes diagnose? 

Det meste er prøvd. Situasjonen er sånn sett fastlåst. Bare glem dette, ser folk misforstår. Jeg krever overhodet ingenting av henne, men jeg mener jeg står i min fulle rett til å velge mitt liv. Over og ut. 

Endret av Larse
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søk kontakt med det kommunale hjelpeapparatet, om dere ikke alt har det.

Hjemmesykepleie til henne, sparer mye krefter og vondter om en får hjelp til stell, dusj, påkledning, mat. Basis pleie kan hjelpe på både smerter og overskudd.

Hjemmehjelp (eller privat vaskehjelp) til å ta endel av det sim trengs i huset. Det er ikke meningen at du skal måtte gjøre alt.

Er dette en kronisk/vedvarende situasjon, så kan dere søke om BPA/brukerstyrt personlig assistent til henne. Men ofte er det dessverre litt mer kamp for å få dette på plass.

Har dere vært i kontakt med Hjelpemiddeltjenesten? Det finnes f.eks elektrisk styrt hvilestol, ser ut som en lenestol, som kan nærmest ligge i når den kjøres helt ned. Finnes innlegg ‘trykkmadrass’ for å avhjelpe med smerter.

Rullestoler finnes til alle mulige behov. Osv osv.

Nevner dette fordi av erfaring er helsevesenet ofte dårlige på å informer om de hjelpemuligheter som finnes. Siden dette ligger under kommunal og delvis NAV, så har de sjelden oversikt. Men en må ta kontakt selv. Min fastlege ante ingenting om hvordan skaffe rullestol da jeg trengte det f.eks.

For henne kan det kanskje også være mye frustrasjon og fortvilelse over å ikke klare det hun pleide, som kommer ut som irritasjon ovenfor deg? Hva med samtaler med psykiatrisk hjemmesykepleier?

Det er ofte en voldsom sorgprosess en må gjennom, når en blir syk og taper funksjon. Men det er ikke sikkert hun selv klarer å sette ord på det ennå.

Men ikke stå alene i dette ❤️ 

Ta kontakt med de hjelpeinstanser som finnes. Både kommunal psykiatrikontor og kommunalt tildelingskontor/kontor for hjemmetjeneste kan dere ta direkte kontakt med selv, ute  noen henvisning. Det gjelder også rehabiliteringstjeneste/ergoterapeut som kan hjelpe med å finne og søke om hjelpemidler.

Anonymkode: 4de03...e2c

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Søk kontakt med det kommunale hjelpeapparatet, om dere ikke alt har det.

Hjemmesykepleie til henne, sparer mye krefter og vondter om en får hjelp til stell, dusj, påkledning, mat. Basis pleie kan hjelpe på både smerter og overskudd.

Hjemmehjelp (eller privat vaskehjelp) til å ta endel av det sim trengs i huset. Det er ikke meningen at du skal måtte gjøre alt.

Er dette en kronisk/vedvarende situasjon, så kan dere søke om BPA/brukerstyrt personlig assistent til henne. Men ofte er det dessverre litt mer kamp for å få dette på plass.

Har dere vært i kontakt med Hjelpemiddeltjenesten? Det finnes f.eks elektrisk styrt hvilestol, ser ut som en lenestol, som kan nærmest ligge i når den kjøres helt ned. Finnes innlegg ‘trykkmadrass’ for å avhjelpe med smerter.

Rullestoler finnes til alle mulige behov. Osv osv.

Nevner dette fordi av erfaring er helsevesenet ofte dårlige på å informer om de hjelpemuligheter som finnes. Siden dette ligger under kommunal og delvis NAV, så har de sjelden oversikt. Men en må ta kontakt selv. Min fastlege ante ingenting om hvordan skaffe rullestol da jeg trengte det f.eks.

For henne kan det kanskje også være mye frustrasjon og fortvilelse over å ikke klare det hun pleide, som kommer ut som irritasjon ovenfor deg? Hva med samtaler med psykiatrisk hjemmesykepleier?

Det er ofte en voldsom sorgprosess en må gjennom, når en blir syk og taper funksjon. Men det er ikke sikkert hun selv klarer å sette ord på det ennå.

Men ikke stå alene i dette ❤️ 

Ta kontakt med de hjelpeinstanser som finnes. Både kommunal psykiatrikontor og kommunalt tildelingskontor/kontor for hjemmetjeneste kan dere ta direkte kontakt med selv, ute  noen henvisning. Det gjelder også rehabiliteringstjeneste/ergoterapeut som kan hjelpe med å finne og søke om hjelpemidler.

Anonymkode: 4de03...e2c

Takk for hyggelig respons.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Larse skrev (22 minutter siden):

Sa jeg at sex skal stå øverst på ønskelista, nei. Sa jeg at jeg krever sex, nei. Vennligst ikke drei budskapet mitt. 

Ts, det er damer her inne som er på Jihad mot sex. De leser i alle tråder menn skriver og konkludere å de presser damene sine for sex. Sexpress kalles det. 

Dette høres utrulig  trist ellers det du går igjennom. Kanskje dere skal snakke med parterapaut elle om dere har barn ta det igjennom familievernkontoret. Det er gratis og de tilbyr flere tjenester.

Masse lykke til.

Anonymkode: f716e...12a

Skrevet

Er det en kronisk tilstand, eller er det håp om bedring?

Muligens kontroversielt å si, men jeg tenker vel at ingen kan ha rett til å avslutte sexlivet til en annen person. Om man blir kronisk syk og vet man aldri mer skal ha sex med sin partner, kan man jo tenkte tanken på å ta en prat om hva det innebærer og hvordan det kan løses.

Er det mulig å skaffe noe praktisk bistand så du slipper å streve med alt dette alene?

Og: Er det mulig å få bistand til samtale, f eks gjennom familievernkontoret, der man blant annet tar opp at hun blir en unødvendig stor belastning for sin nærmeste om du på toppen av å måtte gjøre absolutt alene også skal måtte forholde deg til kritikk og surmuling? 

• Liker 1
Gjest Shawtyella
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ærlig talt...

Et sexløst forhold er ikke noe alle håndterer, og kan være veldig vanskelig for begge parter. Enten må man da finne et kompromiss, ha et åpent forhold, leve sexløst og ulykkelig, eller skille seg.. Dette må man finne ut av, og er absolutt ikke smålig av han (antar det er han). Er ikke sikkert han mente "bonus" i form av sex heller, men det kan jo tolkes slik. Dette er en vanskelig situasjon for de begge to, og de trenger å finne ut hva de begge ønsker, samt tåler i lengden.. situasjonen dems nå bringer jo bare med seg ulykkelige parter.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært sengeliggende i over 5 år, og mannen tar omtrent alt på hjemmebane med hus og unger, i tillegg til å jobbe fullt.

Så i utgangspunktet det samme scenarioet som hos dere. Forskjellen er min innstilling tenker jeg. Min prioritering er ungene først, så mannen, så alt annet. Og jeg fordeler energien min ca 70-30 på unger og mann. Det vil si at jeg gjør små ting med barna, som lekser, leser med de og ser på film, og så bruker jeg de resterende 30% på mannen.

Vi prioriterer å kose i senga hud mot hud, sex har vi rundt 2 ganger i uka selv i dårlige perioder (jeg har mye "pliktsex", i form av at jeg ikke er kåt, bruker glidemiddel, og faker både entusiasme og orgasmer). Sex binder oss sammen som par og har mange positive effekter selv om jeg ikke alltid får noe ut av det, og det er så viktig for å holde forholdet sammen at det er verdt fakingen for min del. Fakingen er for mannen min sin skyld, han klarer ikke å tenne hvis jeg er uinteressert og ikke virker som at jeg nyter det.

De få gangene jeg har genuint overskudd til å bli tent har vi kjempedeilig sex, men det hadde blitt med annenhver mnd hvis jeg kun skulle hatt sex når lysten tok meg. Så det er et av mine 3 viktigste bidrag til parforholdet. De to andre er kos og en evig strøm av skryt over alt han gjør for oss og meg. Både til ham, og til andre jeg snakker med i telefonen f.eks. 

Det gir en stemning som er veldig positiv her hjemme, selv i en riktig jævlig situasjon som det er både å være syk og å være partner til en syk person.

Jeg har både psykolog og venninner som jeg bruker som klagemur (mest psykologen), for å skåne mannen fra å ta den byrden, og jeg har jobbet beinhardt for å sørge for egen psyke oppi dette. 

Jeg tenker samboeren din må ta tak i og ansvar for hvordan hun oppfører seg. Selv i en slik situasjon, der man ikke er skyld i sin egen sykdom, har man et ansvar for å gi noe tilbake til de som er rundt. Og hun har også et ansvar for å opprettholde parforholdet mellom dere. Dersom smerter hindrer penetrerende sex, kan hun forsatt gi deg nærhet og en handjob, eller til og med bare la deg komme på kroppen hennes eller noe. Det er mye man kan gjøre som ikke krever så masse energi, men man må være villig til å gi.

Det er ikke hennes feil at hun er syk, og du ender selvfølgelig opp med det meste av byrden her, men jeg synes hun skylder deg å gi det hun kan. Og alle kan gi noe.

Anonymkode: 830db...c46

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du virker rimelig klar for å forlate forholdet. Så da er det vel bare å si lykke til? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...