Gå til innhold

Greit å spørre psykologen om en klem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt det vanskelig den siste tiden og kunne trengt en klem. Men jeg vet ikke om det greit for en psykolog å klemme pasienter. Kan jeg spørre psykologen? 

Anonymkode: ca259...74b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er en regel ihvertfall på dps at de ikke skal klemme. Det er ikke profesjonelt. 

Anonymkode: 2db0d...b67

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De er på jobb så ville nok ikke gjort det. Er du mann med en kvinnelig psykolog kan det gå helt galt og du risikerer å bli anmeldt for trakkasering.

Anonymkode: ce8ff...bf9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, absolutt ikke!! Det er faktisk langt over grensen

Anonymkode: 29b3e...d62

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jobber selv som psykolog. Dette er aldeles ikke greit.

Anonymkode: d47bf...d34

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Spør i vei. En psykolog bør absolutt kunne svare på en sånn forespørsel. Å spørre er aldri feil. Men om hun vil er en helt annen sak. Pass bare på at du spør om ting du tåler svaret på selv om det ikke går i din favør. En psykolog vør tåle å bli spurt om hva som helst uten å miste besinnelse eller fatning og sette de grenser for seg selv de syntes er rett. Og å snakke videre som ingenting har skjedd. 

Anonymkode: b2ae9...21a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eg gikk til psykolog i flere år og gav hun klem uten problem

Anonymkode: c31bf...6fe

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det kan da vel ikke være greit?! 

Anonymkode: 8c703...36d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jobber selv som psykolog. Dette er aldeles ikke greit.

Du vil ikke gi klem og det er greit. Men du bør tåle å bli spurt. Det er to forskjellige ting. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Spør i vei. En psykolog bør absolutt kunne svare på en sånn forespørsel. Å spørre er aldri feil. Men om hun vil er en helt annen sak. Pass bare på at du spør om ting du tåler svaret på selv om det ikke går i din favør. En psykolog vør tåle å bli spurt om hva som helst uten å miste besinnelse eller fatning og sette de grenser for seg selv de syntes er rett. Og å snakke videre som ingenting har skjedd. 

Nei, det er like galt i å spørre en psykolog om en klem som om å spørre kasse dama på Kiwi om en klem. Det er ikke psykologers jobb å klemme klientene sine, psykologer jobber med psyken til folk, de er ikke der for å klemme. Det skal være null fysisk kontakt mellom klient og psykolog.

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det synes jeg ikke.

Anonymkode: e89f1...e1f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tror det er en regel ihvertfall på dps at de ikke skal klemme. Det er ikke profesjonelt. 

Anonymkode: 2db0d...b67

Vet man ikke svaret og kun tror er det best å tie!

Anonymkode: ee788...fa3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja det kan du Ts! 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Helt greit å spørre. Så får det være opptil behandleren å si ja eller nei. 

Endret av Tvillingsjel
AnonymBruker
Skrevet

Covid er over👏👏

Anonymkode: e80eb...99a

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Nei. Klemmer eller annen type berøring fra behandler kan ødelegge  behandlingen fordi pasienten har misforstått berøring og tolket det  seksuelt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er like galt i å spørre en psykolog om en klem som om å spørre kasse dama på Kiwi om en klem. Det er ikke psykologers jobb å klemme klientene sine, psykologer jobber med psyken til folk, de er ikke der for å klemme. Det skal være null fysisk kontakt mellom klient og psykolog.

Ikke enig. Det er helt greit at kontakt ikke er lov og at det noen steder er en policy, men hos en psykolog skal det ikke være noe som er forbudt å snakke om. Det hindrer mulighetene for frie tanker og assosiasjoner. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du vil ikke gi klem og det er greit. Men du bør tåle å bli spurt. Det er to forskjellige ting. 

Bør man tåle å bli spurt om sex? Klining? Holde hender? Hvor går grensen? man bør tåle å bli spurt om så mangt, men ikke fysisk kontakt mellom pasient og helsepersonell. Klemming hører ikke hjemme ho psykologen, hos legen, hos tannlegen eller andre steder. Hadde en pasient spurt meg om å klemme hadde jeg tenkt det er best å blir mer distansert, eller finne en annen som kan behandle pasienten. Det hører ingen steds hjemme.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Athena79 skrev (9 minutter siden):

Nei. Klemmer eller annen type berøring fra behandler kan ødelegge  behandlingen fordi pasienten har misforstått berøring og tolket det  seksuelt.

😂

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bør man tåle å bli spurt om sex? Klining? Holde hender? Hvor går grensen? man bør tåle å bli spurt om så mangt, men ikke fysisk kontakt mellom pasient og helsepersonell. Klemming hører ikke hjemme ho psykologen, hos legen, hos tannlegen eller andre steder. Hadde en pasient spurt meg om å klemme hadde jeg tenkt det er best å blir mer distansert, eller finne en annen som kan behandle pasienten. Det hører ingen steds hjemme.

Noen ganger kan det være pasienter som trenger en klem, enten de er hos legen eller psykologen. Jeg ser ikke noe feil med det i spesielle tilfeller. Det er ingenting seksuelt med å klemme en pasient som har det vondt og gråter, men klart, hvis det blir regelen heller enn unntaket med slik type kroppskontakt så er det jo selvsagt upassende. 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...