AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #1 Skrevet 5. mars 2022 Oftere og oftere får jeg vondt i ankelen når jeg går på tur, det er særlig stivhet i ankel og langt oppover på leggen. Jeg brakk både skinnleggen og leggbeinet for tre år siden, måtte ha operasjon, men ble helt fin igjen etter rehabilitering i noen måneder. Ifjor var det ingen problemer med å gå på tur, men det har det tydeligvis blitt nå. Noen som har opplevd lignende? Hva hjelper? Går det over? Anonymkode: 26d98...eff
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #3 Skrevet 6. mars 2022 Jeg fikke et såkalt tretthetsbrudd i ankelen for noen år siden. Det var ei flis av beinet som falt av og måtte opereres ut. Ortopeden ga meg et foredrag om beinhelse, skjelettskader og D-vitaminmangel. D-vitaminmangel gjør visst at det blir tatt opp for lite kalsium fra fordøyelsen. For å kompensere for manglende opptak, henter kroppen kalsium ut av skjelettet for å sørge for at det er nok kalsium i blodet til enhver tid. Går vi for lenge på det viset, blir beina våre porøse og tynne og tåler lite før det blir brudd eller det løsner splinter. Jeg fikk beskjed om å øke D-vitaminnivået til øvre halvdel av normalområdet og sørge for at det holder seg der, slik at kalsiumopptaket øker og beinmassen kan få sjanse til å bygge seg opp igjen. Høyere D-vitaminnivå vil også gi bedre gjenoppbygging/vedlikehold av senene i ankelen, fordi kroppen trenger D-vitamin for å lage celler som produserer kollagen. Jeg har holdt på med det i tre år nå. Beinmassen min har visst økt, men legen er enda ikke fornøyd. Anonymkode: 0286a...9bb 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #4 Skrevet 6. mars 2022 Har du noe verktøy fortsatt i leggen/ankelen? Anonymkode: ecfda...578
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #5 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har du noe verktøy fortsatt i leggen/ankelen? Anonymkode: ecfda...578 Bruddet i beinet gikk ikke på tvers, men på langs. Derfor trengtes det ikke reservedeler inni, men jeg måtte gå med støtteskinne ei tid. Det var et bein som ble splintra, ikke på grunn av slag, men på grunn av belastning over tid. Hadde jeg hatt normale bein, som ikke var tæra ned av langvarig D-vitaminmangel, ville beinet ha tålt belastninga uten å flises opp. Anonymkode: 0286a...9bb
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #6 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du noe verktøy fortsatt i leggen/ankelen? Anonymkode: ecfda...578 Ja, jeg hadde både skruer og plater, men tok ut alt etter et år. Ifjor sommer kunne jeg gå fjellturer uten å kjenne noe, of jeg har normal bevegelighet i ankelleddet. Så synes det er rart at det skal begynne å bli stivt i leggen nå. Anonymkode: 26d98...eff
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #7 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg fikke et såkalt tretthetsbrudd i ankelen for noen år siden. Det var ei flis av beinet som falt av og måtte opereres ut. Ortopeden ga meg et foredrag om beinhelse, skjelettskader og D-vitaminmangel. D-vitaminmangel gjør visst at det blir tatt opp for lite kalsium fra fordøyelsen. For å kompensere for manglende opptak, henter kroppen kalsium ut av skjelettet for å sørge for at det er nok kalsium i blodet til enhver tid. Går vi for lenge på det viset, blir beina våre porøse og tynne og tåler lite før det blir brudd eller det løsner splinter. Jeg fikk beskjed om å øke D-vitaminnivået til øvre halvdel av normalområdet og sørge for at det holder seg der, slik at kalsiumopptaket øker og beinmassen kan få sjanse til å bygge seg opp igjen. Høyere D-vitaminnivå vil også gi bedre gjenoppbygging/vedlikehold av senene i ankelen, fordi kroppen trenger D-vitamin for å lage celler som produserer kollagen. Jeg har holdt på med det i tre år nå. Beinmassen min har visst økt, men legen er enda ikke fornøyd. Anonymkode: 0286a...9bb Litt usikker på hva dette har med spørsmålet å gjøre? Anonymkode: 26d98...eff
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #8 Skrevet 6. mars 2022 Ta en time hos fysioterapeut og be om hjelp. Kanskje har du ubevisst endret gangmønster eller bevegelser, som gjør at du belaster kroppen feil? Ville også tatt en prat med legen, og fått en sjekk på vitaminnivåer og slikt. For sikkerhets skyld. Mangel på c-vit er vel sjeldent, men kan gjøre at gamle tilhelte skader går opp igjen. Anonymkode: d168a...929
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #9 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (På 6.3.2022 den 18.43): Ta en time hos fysioterapeut og be om hjelp. Kanskje har du ubevisst endret gangmønster eller bevegelser, som gjør at du belaster kroppen feil? Ville også tatt en prat med legen, og fått en sjekk på vitaminnivåer og slikt. For sikkerhets skyld. Mangel på c-vit er vel sjeldent, men kan gjøre at gamle tilhelte skader går opp igjen. Anonymkode: d168a...929 Mangel på C-vitamin? Anonymkode: 26d98...eff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå