akkurat passe Skrevet 5. mars 2022 #1 Del Skrevet 5. mars 2022 Jeg har tenkt en del på hvordan man vil kunne gjennomføre samfunnskritiske jobber/vakter hvis man får beskjed om å holde seg innendørs? Vil f.eks sykepleiere kunne bli pålagt å jobbe opptil 48 timer i strekk hvis det blir snakk om å holde seg innendørs i to døgn, fordi de ikke kommer seg hjem og fordi de som skal avlaste ikke kommer seg på jobb i løpet av den 48 timers innetiden? Noen som vet om faren ved å bevege seg ute i korte perioder hvis man har tatt Jodix? Er jo tross alt mange yrker som ikke kan ha hjemmekontor, men å jobbe 48 timer i strekk er jo heller ikke særlig gjennomførbart for folk flest. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elumi Skrevet 5. mars 2022 #2 Del Skrevet 5. mars 2022 Det vil vel ordnes hviletid på jobb for de som faktisk er på jobb, for å få det til å gå rundt. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
akkurat passe Skrevet 5. mars 2022 Forfatter #3 Del Skrevet 5. mars 2022 Elumi skrev (Akkurat nå): Det vil vel ordnes hviletid på jobb for de som faktisk er på jobb, for å få det til å gå rundt. Vet at helsepersonell ofte springer beina av seg, så hviletid kan bli vanskelig mange steder tenker jeg, da det er en presset bemanningssituasjon og ingen ansatte å avse til lengre hviletid med mindre det er snakk om korte tidsrom som f.eks lunsjpause. Ser for meg at i løpet av en periode på 48 timer vil man maks kunne få noen få "lunsjpauser" og noen få timers søvn når natten kommer og de fleste pasientene sover. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frustrert husfrue Skrevet 5. mars 2022 #4 Del Skrevet 5. mars 2022 Ja, hva med hjemmesykepleie for eksempel? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymFrk1 Skrevet 5. mars 2022 #5 Del Skrevet 5. mars 2022 Noen må vel bevege seg utendørs vil jeg tro....Tenk på f eks ambulansen, de må jo ut på oppdrag når det trengs. Tenker også på at ikke alle har fått tak i Jodix og at noen er nødt til å dra ut for å hente dersom kommunen har dette i beredskap til de under 40 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
akkurat passe Skrevet 5. mars 2022 Forfatter #6 Del Skrevet 5. mars 2022 En mulighet blir vel at ansatte i samfunnskritiske jobber eller andre som MÅ ut går med maske, tettsittende briller og hette for også å beskytte håret. Og at de dusjer og bytter klær etter å ha vært ute og på vei til og fra jobb hvis man jobber på sykehus f.eks. Kommer vel an på hvor kraftig forurensningen er og om jodix er inntatt eller ikke. https://dsa.no/atomberedskap/hva-kan-jeg-gjore Hvis du går ut på eget initiativ, kan du risikere å bli utsatt for mer stråling enn om du hadde holdt deg inne. Om du må ut, sørg for å gjøre det så kort som mulig. Myndighetene vil gi råd om i hvilke situasjoner du kan gå ut. Om du har vært ute og tror du har blitt utsatt for radioaktiv forurensning: skift klær og ta en dusj. Vask deg med såpe uten å skrape opp huden. Bruk sjampo, men ikke balsam som kan feste forurensningen til håret. Vask klærne som normalt for å skylle bort radioaktive stoffer. Tørk av skoene med en fuktig fille og kast fillen etterpå. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsinjuice Skrevet 5. mars 2022 #7 Del Skrevet 5. mars 2022 DetVarIkkeMeg skrev (33 minutter siden): Ja, hva med hjemmesykepleie for eksempel? I en slik situasjon ville nok helsetjenester begrenses til det absolutt nødvendige. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 5. mars 2022 #8 Del Skrevet 5. mars 2022 I et slik tilfellet ville nok ikke ambulanse vært tilgjengelig.. med det første, for å si det sånn..ingen sykepleiere i sitt rette fem ville følt at de var på jobb.. vil jeg anta 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 5. mars 2022 #9 Del Skrevet 5. mars 2022 Jeg tenker litt sånn ang barnehagen. I Oslo har de fått utdelt tabletter..og skulle noe skje fort må barna ta tablettene..og da må jo også barna bli i barnehagen i 2 dager...litt skummel tanke... har de nok mat? Folk.. Jeg er selv foreldre med barn i barnehage..og tanken på 2 dager og ikke kunne være der for barnet sitt er trist 😭 Skolen samme.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 5. mars 2022 #10 Del Skrevet 5. mars 2022 Syns det er vanskelig å forutse hvordan samfunnet vil håndtere 2 dager lockdown. Er det f.eks mulig etter inntak av jodix å kjøre bil for å hente barn i barnehage/skole? Og hva med de kommuneansatte som skal dele ut jodix til de som ikke har? Skal de kjøre fra adresse til adresse? Får de evt beskyttelsesdrakt? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fargerik-kamel Skrevet 5. mars 2022 #11 Del Skrevet 5. mars 2022 Trur det kan bli værre en to dager. Vi veit aldri kor mykje radioaktiv stråling det blir og kva som skjer. Det ligger fortsatt radioaktiv avfall i Norge etter Tsjernobyl som var i 1986 og flere plasser I Norge blir dyrene kontrollert før dei blir slaktet. Då kom det til Norge som radioaktiv sky og støv. Men blir det meir enn 2 dager så kan de vær nokså greit at de e så ille at vi bare dør. Tenke seg å være låst inne i fleire mnd... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ziljemor Skrevet 5. mars 2022 #12 Del Skrevet 5. mars 2022 Tenker at her har vi alle både som ansatte, arbeidsgivere og foreldre/pårørende et ansvar for å be om at handlingsplaner gjøres klar og kjent for de involverte. Det er en reell problemstilling, selv om man håper i det aller lengste at dette ikke skjer. Det kan være greit å kreve at vi nå ligger i forkant, sånn med tanke på alt vi har lært etter pandemiårene. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Puddingen93 Skrevet 5. mars 2022 #13 Del Skrevet 5. mars 2022 akkurat passe skrev (7 timer siden): Jeg har tenkt en del på hvordan man vil kunne gjennomføre samfunnskritiske jobber/vakter hvis man får beskjed om å holde seg innendørs? Vil f.eks sykepleiere kunne bli pålagt å jobbe opptil 48 timer i strekk hvis det blir snakk om å holde seg innendørs i to døgn, fordi de ikke kommer seg hjem og fordi de som skal avlaste ikke kommer seg på jobb i løpet av den 48 timers innetiden? Noen som vet om faren ved å bevege seg ute i korte perioder hvis man har tatt Jodix? Er jo tross alt mange yrker som ikke kan ha hjemmekontor, men å jobbe 48 timer i strekk er jo heller ikke særlig gjennomførbart for folk flest. Å ta jod og holde seg inne vil nokk uansett ikke hjelpe mot radioation. Ikke Hva jeg har lest hvartfall? Noen som er skeptiske. Så da spiller det vel ingen rolle 🤷♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvario Skrevet 5. mars 2022 #14 Del Skrevet 5. mars 2022 (endret) Om det skulle komme ett atomangrep eller uhell vil det bety mest hvor nær man er. De som er i nærheten vil dø med det samme og gammastrålene vil uansett trenge seg inn i huset ditt. Ved Hiroshima døde f.eks de aller fleste innen en radius på 1,5 km veldig fort: https://forskning.no/kjernefysikk-atombombe-kreft/atombombene-ga-mindre-kreft-og-misdannelser-enn-fryktet/402350 Behovet for jotex og isolasjon kommer når man er mye lenger borte fra smellet og da kan man verne seg i den første fasen (opptil 10 dager) ved å være inne. Da har partiklene som ligger i luften forsvunnet nok til at man kan gå ut. Det vil alikevel ha påvirket blandt annet matproduksjon og dyr ute, og vil kunne gi konsekvenser i flere tiår. I forhold til viktige oppgaver så ligger det nok ikke noen konkrete på ett mellomledernivå i kommuner og sykehus i dag om hva en konkret gjør om det plutselig skulle komme ett angrep/ulykke. Ihvertfall ikke i sør-Norge. Det er likevel beredskapsplaner høyere i systemet som har dette mer på tapetet. Om det først smeller så vil slike arbeidssteder alltid ha bemanning på jobb allerede. De blir jo automatisk låst der, om vi ikke får sjanse til å reise ut. Etter dette vil det nok være enkeltmennesker som velger å «ofre» seg og andre igjen vil priorotere seg og sine. Dette så vi senest i starten av koronaepedemien hvor når vi fikk smitte på avdelinger på steder det var umulig å bruke smittevern, så var det noen ansatte som valgte å bli en uke, 24 timer i døgnet på jobb slik at andre ikke ble utsatt for fare. Nå «ler» vi av korona, og daglig tikker det inn meldinger om smittede. De første ukene/mnd var vi likevel veldig redde og jeg synes denne gruppen med helsepersonell burde fått en egen takk for det de stod i helt i starten. Snakker meg helt vekk nå ser jeg😕, men til TS og andre. Helsepersonell kan ikke kommanderes til å f.eks reise ut med hjemmesykepleien, reise på jobb på sykehjemmet osv om det kommer atomangrep. De eneste som kan kommanderes ut er vel bare forsvaret og eventuelt sivilforsvaret tror jeg, men har skal man heller ikke utsettes for ting som gir sikker fare for livet. Det er derfor det oppfordres til at så mange som mulig har nødlager på plass hjemme. At man skal kunne ha nok medisiner, vann og mat til å klare seg i opptil 10 dager uten at disse «noen» skal måtte bidra til andre enn dem som faktisk ikke har mulighet til klare seg selv. Derfor er det viktig at du som f.eks barn/barnebarn til ett eldre familiemedlem hjelper til med innkjøp for å få ting på plass, får vi varsel om atomangrep/ulykke og du har en nabo du vet ikke vil klare seg alene-inviter ham inn til dere, har du fått tak i jotextabletter og har 2 i husholdningen under 40-gi noen til nabofamilien som ikke har fått tak i, osv. Til slutt: det viktigste er å ikke la dette være alt i hverdagen. Enn så lenge er ett angrep mot Norge langt vekke og vi skal leve livene våre som normalt. Planlegg ferien og nyt våren. Bistå i innsamlingen til Ukraina om du har mulighet til det og så går du på jobb og nyt at vi lever i fred. Om vi tilslutt ender i krig er det ingen som er bedre stilt om de har grudd seg i to år først. Endret 6. mars 2022 av Alvario 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 5. mars 2022 #15 Del Skrevet 5. mars 2022 AnonymFrk1 skrev (7 timer siden): Noen må vel bevege seg utendørs vil jeg tro....Tenk på f eks ambulansen, de må jo ut på oppdrag når det trengs. Tenker også på at ikke alle har fått tak i Jodix og at noen er nødt til å dra ut for å hente dersom kommunen har dette i beredskap til de under 40 år. Du tenker faktisk at en ambulanse skal være tilgjengelig i en sånn situasjon…? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imsdalen Skrevet 6. mars 2022 #16 Del Skrevet 6. mars 2022 velociraptor skrev (6 timer siden): Du tenker faktisk at en ambulanse skal være tilgjengelig i en sånn situasjon…? Det er det forhåpentligvis ikke så mange som tror. Det er jo en grunn til at myndighetene går ut med informasjon om egenberedskap, nettopp fordi det kan oppstå akutte krisesituasjoner der det ikke er mulig å yte noen form for hjelp. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
akkurat passe Skrevet 6. mars 2022 Forfatter #17 Del Skrevet 6. mars 2022 Puddingen93 skrev (8 timer siden): Å ta jod og holde seg inne vil nokk uansett ikke hjelpe mot radioation. Ikke Hva jeg har lest hvartfall? Noen som er skeptiske. Så da spiller det vel ingen rolle 🤷♀️ Etter det jeg vet så hjelper det så lenge vinduer og ventiler er lukket (varmepumpe trengs visst ikke skrus av), men det er jo her i Norge hvor den geografiske avstanden til Ukraina er såpass stor. Jeg synes bare det er veldig ubehagelig å tenke på at fra det skjer en ulykke så har vi ca 48 timer på oss før det kommer hit med vær og vind, hvis det blåser hitover riktignok. Med all den uroen der nede, føler jeg det bare er et tidsspørsmål før det skjer noe sånt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerkommer Skrevet 6. mars 2022 #18 Del Skrevet 6. mars 2022 Fargerik-kamel skrev (8 timer siden): Trur det kan bli værre en to dager. Vi veit aldri kor mykje radioaktiv stråling det blir og kva som skjer. Det ligger fortsatt radioaktiv avfall i Norge etter Tsjernobyl som var i 1986 og flere plasser I Norge blir dyrene kontrollert før dei blir slaktet. Då kom det til Norge som radioaktiv sky og støv. Men blir det meir enn 2 dager så kan de vær nokså greit at de e så ille at vi bare dør. Tenke seg å være låst inne i fleire mnd... Du vil heller dø enn å være inne i 2-3 mnd? Jøss. Der var det ikke mye kamp vilje. 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 6. mars 2022 #19 Del Skrevet 6. mars 2022 Sommerkommer skrev (1 time siden): Du vil heller dø enn å være inne i 2-3 mnd? Jøss. Der var det ikke mye kamp vilje. Lurer på hva slags samfunn man kommer tilbake til etter 2-3 måneder jeg - hva vil f.eks. skje med alle misligholdte boliglån fordi folk ikke har kunnet dra på jobb og få lønn? Hvor mange vil fortsatt ha en jobb å dra tilbake til? og hvem har så store hus at de har lagret tre måneders forbruk av vann for hele husstanden? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymFrk1 Skrevet 6. mars 2022 #20 Del Skrevet 6. mars 2022 velociraptor skrev (9 timer siden): Du tenker faktisk at en ambulanse skal være tilgjengelig i en sånn situasjon…? Jeg vet ikke. Men folk kan jo få hjertestans og andre akutte tilstander som krever innleggelse? Man velger jo ikke når dette skal skje, det kan likegodt forekomme en av disse dagene. Skal de bare være hjemme og ikke få hjelp? Det er jo ikke noe jeg har bestemt og det er heller ingen fasit. Men ja, jeg tenkte jo tanken at det kan være en yrkesgruppe som kanskje MÅ ut... Og det er vel lov å komme med tanker rundt dette uten at det er feil? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå