Gå til innhold

forskjell i overkryppsstyrke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er jo allmennkunnskap at menn har mer overkroppsstyrke enn menn.  Men jeg lurer på hvor stor forskjellen faktisk er?

Det er ikke så lett å vite, siden kvinner sjelden har så mye fokus på å utvikle overkroppsmuskulatur (naturlig nok).

Så hvor mye handler om at treningsvaner og at estetiske idealer er forskjellige?

Jeg ser veldig mange jenter presset seg knallhardt i f.eks. hip thrusts, men hvor ofte ser du en jente presse seg like hardt i f.eks. benkpress?

Hvis en kvinne trente knallhardt overkropp, like knallhardt som en gutt gjør, hvor stor ville forskjellen da være?

Anonymkode: cca82...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, verdensrekorden i utstyrsfri benkpress for kvinner er 207.5 kg, mens den for menn er 355 kg. En ikke ubetydelig forskjell der altså 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sandum.PT skrev (2 timer siden):

Tja, verdensrekorden i utstyrsfri benkpress for kvinner er 207.5 kg, mens den for menn er 355 kg. En ikke ubetydelig forskjell der altså 😊

Ja, så m.a.o. har kvinner ca 60% av menns overkroppsstyrke i benkpress. Det tror jeg stemmer overnens med tall jeg har lest før. Dvs for hver mann man ser benke 100kg burde man se en jente benke 60kg, men slik er jo ikke virkeligheten. Så treningsvaner /preferanser har antakelig også mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er jo allmennkunnskap at menn har mer overkroppsstyrke enn menn.  Men jeg lurer på hvor stor forskjellen faktisk er?

Det er ikke så lett å vite, siden kvinner sjelden har så mye fokus på å utvikle overkroppsmuskulatur (naturlig nok).

Så hvor mye handler om at treningsvaner og at estetiske idealer er forskjellige?

Jeg ser veldig mange jenter presset seg knallhardt i f.eks. hip thrusts, men hvor ofte ser du en jente presse seg like hardt i f.eks. benkpress?

Hvis en kvinne trente knallhardt overkropp, like knallhardt som en gutt gjør, hvor stor ville forskjellen da være?

Uff, i førstr setning så mente jeg selvfølig menn vs kvinner 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, så m.a.o. har kvinner ca 60% av menns overkroppsstyrke i benkpress. Det tror jeg stemmer overnens med tall jeg har lest før. Dvs for hver mann man ser benke 100kg burde man se en jente benke 60kg, men slik er jo ikke virkeligheten. Så treningsvaner /preferanser har antakelig også mye å si.

Vel, selvsagt har det mye å si. Trening bygger styrke, og trener man ikke styrke så bygger man ikke styrke. Trener man suboptimal styrke, bygger man suboptimal styrke. Trener man bare bein og rumpe, så bygger man ikke styrke i benkpress. Det er også genetiske forskjeller mellom mennesker.

Eksempelet jeg kom med er jo mellom to mennesker som sannsynligvis er ekstremt genetisk begavet både for muskelvekst, samt anatomisk og biomekanisk akkurat for benkpress, i tillegg til at de har trent ekstremt mye i den øvelsen.

Ta to tilfeldige personer fra jordens overflate og du vil kunne få helt andre resultater. Det finnes kvinner med utrolig genetikk for muskelbygging, og menn med dårlig genetikk. Det finnes kompakte menn med kort arbeidsvei i forskjellige overkroppsøvelser, og kvinner med lange armer som har lang arbeidsvei.

Dette er derfor veldig individuelt, så det er egentlig ren statistikk/matematikk/sannsynlighet at du aldri kommer til å se én kvinne ta 60 kg i benkpress for hver mann som tar 100 kg 😊

Folk er for forskjellige. Men i gjennomsnitt vil menn være sterkere enn kvinner. Det er bare fakta. Så har jeg sett en del diskusjoner her inne som drar likestillingsprinsippet til det komiske.

Vi kan være forskjellige, og fortsatt være likestilte! Homogenitet er ikke likestillingens mål!

Anbefaler denne videoen om dette temaet:

https://youtu.be/GUIu86y68kA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...