AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #1 Skrevet 5. mars 2022 Samboeren min jobber i Nordsjøen. Det er greit på mange måter, han tjener godt og har mye tid når han er hjemme. Men prisen for det er jo at jeg er alene om alt de 2 ukene han er ute. Barnet vårt er 1 år, vi har også hund og jeg jobber fullt. Ser at det er tidvis i overkant av hva jeg fikser. Han ønsker seg flere barn. Det vet jeg ikke om jeg vil være med på slik livet vårt er organisert nå... Så tenker at jeg kanskje kan si at ok, vi kan få flere dersom han bytter til vanlig jobb på land. Føler at det er litt dårlig gjort av meg... Dette er jobben hans, han trives med den. Jeg visste jo om dette da vi ble sammen og da vi valgte å få barn. Men jeg visste nok ikke helt hvor slitsomt jeg synes det er med barn. Ser med gru for meg hvordan jeg hadde taklet å ha 2 eller 3 barn alene i jobbukene hans. Noen som har vært i samme situasjon? Enten dere valgte ene eller andre veien. Noen av dere er supermammaer som fikser 3 barn alene null stress, men jeg er ikke sånn😅 Anonymkode: 0b54f...c55
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #2 Skrevet 5. mars 2022 Det er da fornuftig å være ærlig om egen kapasitet. Mange skilsmisser blant oljearbeidere Anonymkode: 8e6c0...e23 18 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #3 Skrevet 5. mars 2022 En idé kan jo være å kvitte seg med hunden. Det vil frigi endel tid som kan brukes på andre ting. Anonymkode: 93fc0...9fe 13
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #4 Skrevet 5. mars 2022 Nja, har tre barn, men supermamma er det ingen som er. Vi har alle begrenset kapasitet, både kvinner og menn. Jeg har jobbet redusert i perioder, mens barna var små. Mannen veldig god jobb med god lønn. Vi gjorde en ordning med kompensert pensjonssparing for meg. Har hatt fine år, travelt ja, men vi har holdt sammen og hatt tid til å følge opp barna. De er første prioritet, og min jobb var den vi valgte å vike noe på over en periode. Nå jobber jeg mer igjen, det har gått fint. Alle må ta de grepene som passer for å få AS Familien til å gå rundt. Anonymkode: 8cda1...0f4 2
got2go Skrevet 5. mars 2022 #5 Skrevet 5. mars 2022 Det syns jeg absolutt du kan kreve. Ska dere bli en større familie så kreves det at begge foreldrene er på plass. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #6 Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): En idé kan jo være å kvitte seg med hunden. Det vil frigi endel tid som kan brukes på andre ting. Anonymkode: 93fc0...9fe 😵 Kyniske uempatiske mennesker som tenker sånn burde aldri ha dyr i første omgang. Burde strengt tatt ikke ha barn heller, hva slags små psykopater med bruk-kast innstillinger lærer de barna av deg? Anonymkode: 7df44...a3e 13 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #7 Skrevet 5. mars 2022 Jeg er i identisk situasjon, men vi bygger hus i tillegg, og trenger pengene. Så her er det godt mulig det bare blir étt barn. Jeg orker ikke å utslette meg selv, rett og slett. Anonymkode: 6ecc8...f9a 5 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #8 Skrevet 5. mars 2022 Synes ikke det er særlig urimelig, vet om flere foreldre som har funnet jobb på land etter at de fikk barn. Det blir for travelt for de fleste. Anonymkode: 18fbb...483 7
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #9 Skrevet 5. mars 2022 Om du ikke klarer å stå i det med 2 barn så kan dere leie hjelp. Anonymkode: 65007...7cb
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #10 Skrevet 5. mars 2022 Har ei venninne som har mann i Nordsjøen. De har tre barn, yngste er ett år, eldste er seks. I tillegg har de to hunder. Han er 14 dager ute (usikker på hvor lang friperiode). I friperioden hans lager de så å si alt av middager til de 14 dagene han er borte. Fryser i bokser, har et fantastisk system jeg misunner dem! I tillegg bruker de Oda og får matvarer levert hjem de 14 dagene (brød, pålegg, frukt, grønnsaker, yoghurt osv). Eldste går på aktivitet to dager i uken. De to ukene pappaen er borte får hun alltid sitte på med noen. De tar seg av kjøring når han er hjemme, så det går på rundgang. Hundene er vant til varierende aktivitetsnivå, de får det de trenger, og de periodene det ikke blir mye løping i skogen, så gjør de søk etter godbiter og andre ting, enten i hagen eller inne i huset. Hun synes de 14 dagene går ganske fort. Det hender at helgene kan bli litt drøye av og til, men bortsett fra det går dagene fort. Hun synes fordelene ved at han er hjemme på fulltid i perioder veier opp for ulempene. Hun er god til å organisere altså, har faste rutiner for barna og de vet hva de har å forholde seg til. I tillegg tar faren mest ansvar når han er hjemme, på mange måter, og de har vaskehjelp hver 14. dag, og de kjøpte robotstøvsuger til seg selv til jul, den går mens ingen er hjemme. De har vært superflinke til å organisere, og hun virker veldig fornøyd med hvordan de har det. Men jeg skjønner jo godt at ikke alle er som henne, jeg er på ingen måte så flink til å organisere som henne for eksempel, så hvis du mener du har nådd grensa for hva du får til, så må du jo ta det opp med ham. Men det kan hende at dere kan finne løsninger som gjør at det kan fungere. Anonymkode: 7a5b2...9d2 7 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #11 Skrevet 5. mars 2022 Jeg syns ikke det er urimelig. Jeg har to barnehagebarn, hund og en mann som jobber i Nordsjøen. Men her var det jeg som hadde et stort ønske om nr. to, mens han var nølende. Og han tilbød seg å bytte til en jobb på land før vi fikk første barn. Vi har en del hjelp med hunden. Ellers hadde det blitt for mye for meg, eller jeg hadde ikke klart å gitt hunden det den trengte i jobbperiodene hans. Men som det er nå, har vi det bra. Jeg ønsker meg egentlig nr. tre, men tror det hadde blitt så hektisk at det hadde gått utover barn og hund i jobbperiodene, så vi stopper med to. Hadde mannen ønsket en til, hadde jeg nok sagt nettopp at jeg ikke vil det med mindre han bytter jobb. Anonymkode: 55dd7...f54
Huldra85 Skrevet 5. mars 2022 #12 Skrevet 5. mars 2022 Mannen fikk klar beskjed om å ikke ha reisejobb med små barn. Fant ny jobb, og det er herlig! 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #13 Skrevet 5. mars 2022 Jeg har ikke vært i samme situasjon, men jeg vil bare si at man vokser veldig mye mer inn i rollen som mamma etter hvert. Jeg syntes situasjonen med ett barn i 1-årsalderen var mer krevende enn det er nå med to stk på 2 og 4 fordi jeg er tryggere i rollen, vet mer hva jeg kan forvente og er flinkere på organisering, planlegging og struktur. Det er altså ikke sikkert det blir så krevende med flere barn som du ser for deg nå. Anonymkode: e3345...dce 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #14 Skrevet 5. mars 2022 Samme situasjon. Mann i Nordsjøen, to barn, hund og meg som masterstudent. Mannen jobber i tillegg fulltid på land i friperioden. (han er arbeidsnarkoman og blir stresset om han ikke jobber). Han står for 20% av husarbeidet. Lager aldri mat. Han har ikke peiling på forsikringer, strømavtaler og diverse. Vet ikke hvilken størrelse ungene bruker i sko og klær. Er han ikke på jobb ligger han og sover eller leker med ungene. Eventuelt sitter han på do og trykker på mobilen. Han vil ha et barn til, jeg orker ikke. Vurderer egentlig skilsmisse men har kommet fram til at situasjonen ikke vil endre seg noe særlig som singel mamma🤣 Anonymkode: b00fd...f76 1
Queen94 Skrevet 5. mars 2022 #15 Skrevet 5. mars 2022 Tenker i slike sammenheng må man være «egoistisk» din helse er viktig, å ha barn, hund, hus og fulltidsjobb er kjempe tungt. Nå har du en 1 åring, etterhvert blir det enda mer som fritidsaktiviteter, bursdager, lekser osv. og du vil vel fortatt være alene når han er borte. Flere barn er kjempe fint å ha, men det krever veldig mye. Vi som har 2 barn og 2 foreldre ønsker innimellom å ha 2 hånd til. Jeg er ofte alene med de i hverdagene og er helt utslitt! Tenk gjerne først og fremst på deg selv! 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #16 Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): 😵 Kyniske uempatiske mennesker som tenker sånn burde aldri ha dyr i første omgang. Burde strengt tatt ikke ha barn heller, hva slags små psykopater med bruk-kast innstillinger lærer de barna av deg? Anonymkode: 7df44...a3e Men herregud, slapp av. Ta hunden du hvis du blir så jævla triggered. Anonymkode: ba651...d03 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #17 Skrevet 5. mars 2022 Det går helt fint. Mannen jobbet 6-ukers skift på tankbåt, 6 uker på og 5-6 uker hjemme da våre var små. Jeg jobbet kun dag når han var ute, og ettermiddag/kveld når han var hjemme. Stikkordet er organisering. Dere må ha rutine på absolutt alt. Alt må ha faste plasser. Tannlegetimer, legetimer som ikke er akutt osv legges til de ukene han er hjemme. En eller flere pålitelige barnevakter må være tilgjengelige i en krise (et barn som må på legevakten eller havner på sykehus o.l). Min tanke var hele tiden at når svigermor klarte seg alene med 6 barn i opptil 6 måneder mens svigerfar seilte utenriks, så er jo 6 uker ingenting. Anonymkode: 4ef0e...978 2 2
Gjest ti10 Skrevet 5. mars 2022 #18 Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Om du ikke klarer å stå i det med 2 barn så kan dere leie hjelp. Anonymkode: 65007...7cb Det er vel ikke bare bare å skaffe hjelp som tidvis kan erstatte en forelder i småbarnsfasen. En ting er hjelp til husarbeid eller barnevakt når man skal noe, men det virker jo som det er hverdagen TS synes er utfordrende. Legging, travle morgener osv., ting som oppstår der og da osv., det står ikke akkurat folk i kø for å jobbe sånn.
Grüner Skrevet 5. mars 2022 #19 Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Om du ikke klarer å stå i det med 2 barn så kan dere leie hjelp. Anonymkode: 65007...7cb Er du seriøs? Det er jo viktig for barnas del å ha en tilstedeværende far også. Og når det til og med er far som ønsker seg flere barn, bør han bidra med litt mer enn penger. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #20 Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): En idé kan jo være å kvitte seg med hunden. Det vil frigi endel tid som kan brukes på andre ting. Anonymkode: 93fc0...9fe Selv om dette kritiseres her så er det jo opplagt at man bør vurdere hund opp mot evt søsken. Om hunden er til hinder for søsken så… får man jo selv ta stilling til hva som er viktigst. Men ellers: hva ønsket du da TS? Vil DU har flere barn? Du skriver ta han vil ha flere, og du lurer på om du kan stille ultimatumet tilbake for å gå med på noe du egentlig ikke vil? Er dere enige om antall barn - eller ikke? Ligger konflikten et annet sted egentlig enn i hvor han jobber? vil du ha flere barn så løser det seg enten han jobber her eller der. Vil du ikke ha flere barn så spiller det ikke så stor rolle om han er her eller der heller egentlig. Ting med jobb kan alltid skje, antall barn bør kanskje avhenge av et ønske om barn fra begge sider. Her høres det egentlig ut som at du er fornøyd med ett barn og hund, og barn har man egentlig veto rett på. Tror dere burde snakke endel mer sammen… Anonymkode: 43ef0...295 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå