Gå til innhold

Betaling for vedlikehold av vei - leietakere?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Vi bor langs en privat vei med ca 30 husstander. Flere av husene, vårt inkludert, har utleieenheter hvor flesteparten har egen bil. Veien er ikke asfaltert og består av to bratte bakker, og i et vått område (myr på oversiden av byggefeltet og regn jevnt og trutt hele året) Veien krever dermed vedlikehold flere ganger i året, og det er dyrt. Vi betaler kontingent to ganger i året. Per nå er det normen at hvert hus betaler inn et visst beløp, men jeg har stusset på - bør ikke leietakere, med bil, også betale sin del? Eller er dette noe som er bakt inn i husleien? Hvis ja, bør ikke hus med utleie da betale for antall boenheter? Jeg mener å ha lest at det er alle som bruker private veier som er medansvarlig for vedlikehold av veien. 

 

Det er ikke så nøye for meg, men jeg håper at vi på sikt kan spare opp litt på siden av de løpende utgiftene til vedlikehold, til å en dag kunne asfaltere veien. Alle monner drar, osv. 

Anonymkode: 2d69f...3e3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes det kan fordeles likt på huseiere langs veien - det du foreslår blir jo som å si at de som har to biler og barn som må kjøres støtt og stadig skal betale mer enn de to gamle folka som bare drar til butikken? Enten får dere lage bompengesystem, eller så går det per eiendom - og bakes selvfølgelig inn i husleien.

Anonymkode: 077bb...7e3

  • Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere må slutte å kaste bort penger, er svaret. Enten så må de av dere med best forutsetning for det Google hvordan man holder en vei, eller så må dere leie inn en konsulent som lager en plan.

En vei som går gjennom myr må ha avskjærende grøfter og ordentlig fundament. Om dere asfalterer den veien dere nå betaler masse penger for å gruse igjen og igjen fordi vannet (som vann gjør) vasker den vekk så kaster dere bare bort enda mer penger. Fordi vannet er fint i stand til å ødelegge både fundament og asfalt på kort tid. 
 

Dere er 30 husstander. Legger alle av mellom 100-300 000 hver, en helt overkommelig sum om man har huslånet under kontroll, burde dere kunne få en helt grei vei. For 300 000 hver har dere råd til ca 1-1,5 kilometer enkel asfaltert vei, gitt at den ikke er bred.

Skal dere gjøre dette billig: bruk pengene på å legge inn ordentlige grøfter på oppsiden av veien med rør som fører vannet vekk fra både vei og hus og over i en elv eller til sjø. Det klarer dere på dugnad med svette og banning, om prisen er av betydning.

Anonymkode: 72a7c...07f

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Dette er inkludert i husleien så de som eier husene må nok betale for det pr husstand. Hvis hus A har tre leiligheter og hus B har to leiligheter så skal selvsagt huseier i hus A betale mer enn huseier i hus B.

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (3 minutter siden):

Dette er inkludert i husleien så de som eier husene må nok betale for det pr husstand. Hvis hus A har tre leiligheter og hus B har to leiligheter så skal selvsagt huseier i hus A betale mer enn huseier i hus B.

Men skal huseier A betale mer enn huseier B hvis huseier B bor tre meter innover veien mens huseier A bor 200 meter innover (forutsettef at det er en blindvei)

Anonymkode: 83a54...72e

  • Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men skal huseier A betale mer enn huseier B hvis huseier B bor tre meter innover veien mens huseier A bor 200 meter innover (forutsettef at det er en blindvei)

Anonymkode: 83a54...72e

JA under forutsetning at alle har lik veirett. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men skal huseier A betale mer enn huseier B hvis huseier B bor tre meter innover veien mens huseier A bor 200 meter innover (forutsettef at det er en blindvei)

Anonymkode: 83a54...72e

Dette er også et interessant tema. Veien er ikke en blindvei, så enkelte husstander kjører bare 20 meter inn. Enkelte husstander er også mer utsatt pga plassering, vi er f.eks midt i en av bakkene og her blir det en elv midt grusen som nesten når opp til kneet mitt på det verste. Andre har meter på meter med hull i hull i hull. Jeg pleier å si til nye gjester når jeg veileder adressen - at hvis du tror du er i ferd med å ødelegge hele bilen, så er du på riktig vei. 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dere må slutte å kaste bort penger, er svaret. Enten så må de av dere med best forutsetning for det Google hvordan man holder en vei, eller så må dere leie inn en konsulent som lager en plan.

En vei som går gjennom myr må ha avskjærende grøfter og ordentlig fundament. Om dere asfalterer den veien dere nå betaler masse penger for å gruse igjen og igjen fordi vannet (som vann gjør) vasker den vekk så kaster dere bare bort enda mer penger. Fordi vannet er fint i stand til å ødelegge både fundament og asfalt på kort tid. 
 

Dere er 30 husstander. Legger alle av mellom 100-300 000 hver, en helt overkommelig sum om man har huslånet under kontroll, burde dere kunne få en helt grei vei. For 300 000 hver har dere råd til ca 1-1,5 kilometer enkel asfaltert vei, gitt at den ikke er bred.

Skal dere gjøre dette billig: bruk pengene på å legge inn ordentlige grøfter på oppsiden av veien med rør som fører vannet vekk fra både vei og hus og over i en elv eller til sjø. Det klarer dere på dugnad med svette og banning, om prisen er av betydning.

Anonymkode: 72a7c...07f

Jo takk, dette prøvde jeg også å få frem på forrige møte. Men de voksne og godt drevne som har bodd her i en 15-20 år mener det er hver husstand sitt ansvar å sørge for grøften langs sine eiendommer. Vi har kun bodd her i 2,5 år, og jeg ønsker å få til en endring - for på sikt vil det kunne heve prisen på alle husene langs veien. Per nå er det ingen midler oppspart og de har levd fra hånd til munn eller hva det kalles 😂 

Anonymkode: 2d69f...3e3

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (24 minutter siden):

JA under forutsetning at alle har lik veirett. 

Jeg har ikke satt meg inn i veiretten, så forklar gjerne. 

Omtrent slik ser veien ut. Veien starter her oppe ved V-en, som en avstikker fra en offentlig vei, og ender langs en offentlig vei igjen ved pilen. Kryssene er ca hus langs veien. 

 

De fleste med utleier heter har en leilighet eller hybel, men minst to av husene har to eller flere utleieenheter, i tillegg til at de bor i huset selv. En av disse husene er også det siste på veien, så de er jo en av de som så vidt bruker veien. De har dog 4-5 biler utenfor huset sitt konstant, i tillegg til gjester(?) og andre svære kjøretøy stående i veikanten utenfor innkjørselen sin, rett etter man tar av inn på den private veien vår. 

Screenshot_20220305_153649_com.example.android.notepad.thumb.jpg.204cd42155b47b78d285b90e0c3f46b0.jpg

 

På den ene siden vil jeg være litt streng og påstå at man skal betale per enhet, og hvordan vi gjør det med utleieenhetene våre får være opp til oss, for på sikt gagner det alle. På den andre siden kan vi ikke fysisk tvinge noen til noen ting, så å gå for hardt på det kan også backfire ganske hardt. 

Anonymkode: 2d69f...3e3

Skrevet

Dette reguleres av vedtektene i veilaget. Du kan sende inn forslag på at veilagsavgiften blir delt på antall husstander til årsmøtet. Altså at man tar en opptelling på hvor mange boenheter det er rundt veien. Men trolig må du regne med at du blir nedstemt.

Antall biler hver enkelt husstand har, er ikke et tema som man kan blande seg i. Da blir det isåfall et system med bom og bombrikke, og dette vil koste mer enn det gavner.

  • Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet

En kan betale etter antall vei man trenger vedlikehold.  Enkel %regning.

Hvordan gjøres det med brøyting?

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke satt meg inn i veiretten, så forklar gjerne. 

Omtrent slik ser veien ut. Veien starter her oppe ved V-en, som en avstikker fra en offentlig vei, og ender langs en offentlig vei igjen ved pilen. Kryssene er ca hus langs veien. 

 

De fleste med utleier heter har en leilighet eller hybel, men minst to av husene har to eller flere utleieenheter, i tillegg til at de bor i huset selv. En av disse husene er også det siste på veien, så de er jo en av de som så vidt bruker veien. De har dog 4-5 biler utenfor huset sitt konstant, i tillegg til gjester(?) og andre svære kjøretøy stående i veikanten utenfor innkjørselen sin, rett etter man tar av inn på den private veien vår. 

Screenshot_20220305_153649_com.example.android.notepad.thumb.jpg.204cd42155b47b78d285b90e0c3f46b0.jpg

 

På den ene siden vil jeg være litt streng og påstå at man skal betale per enhet, og hvordan vi gjør det med utleieenhetene våre får være opp til oss, for på sikt gagner det alle. På den andre siden kan vi ikke fysisk tvinge noen til noen ting, så å gå for hardt på det kan også backfire ganske hardt. 

Anonymkode: 2d69f...3e3

Kartet ditt endrer ikke mitt syn. Man deler kostnadene i veilaget på hele sameiet - og boenheter (ikke antall biler) bestemmer hvor stor andel man skal betale for.

AnonymBruker
Skrevet

Det er årsmøtet i veilaget som tar beslutningene her. Dere kan avtale hva dere vil. Både per husstand, per boenhet, etter andel man bruker, likt.. Det er veilaget i fellesskap som avgjør dette. 

Anonymkode: e45b5...8b5

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg kan kanskje ta en sammenligning for å forklare hvorfor jeg mener at antall meter vei man kjører er uten betydning. Her jeg bor er det tre heiser, og husene har 4 eller 5 etasjer. Hvem skal betale for heisvedlikeholdet, og hvor mye?

Skal de som bor i første etasje og ikke har bil og derfor aldri er i garasjen ikke betale for heisvedlikehold? Hva med de i 2. etasje, skal de betale kun for 1. stopp med heisen? 

Det samme kan sies om trapper. Jeg som ikke bor på toppen går sjelden til øverste etasje. Så da kan jeg la være å betale for vask og vedlikehold av den trappen?

Det er ikke sånn det fungerer i et sameie. Hvis dere skal holde på sånn, hvordan skal dere forholde dere til et hull innerst i veien - er det bare de innerst i veien som skal betale for det - det er jo tross alt bare de som "plages" av det hullet.

Gjest Smeltemann
Skrevet
Blondie65 skrev (18 minutter siden):

Jeg kan kanskje ta en sammenligning for å forklare hvorfor jeg mener at antall meter vei man kjører er uten betydning. Her jeg bor er det tre heiser, og husene har 4 eller 5 etasjer. Hvem skal betale for heisvedlikeholdet, og hvor mye?

Skal de som bor i første etasje og ikke har bil og derfor aldri er i garasjen ikke betale for heisvedlikehold? Hva med de i 2. etasje, skal de betale kun for 1. stopp med heisen? 

Det samme kan sies om trapper. Jeg som ikke bor på toppen går sjelden til øverste etasje. Så da kan jeg la være å betale for vask og vedlikehold av den trappen?

Det er ikke sånn det fungerer i et sameie. Hvis dere skal holde på sånn, hvordan skal dere forholde dere til et hull innerst i veien - er det bare de innerst i veien som skal betale for det - det er jo tross alt bare de som "plages" av det hullet.

Betydningen av antall meter vei er for og finne en fordelingsnøkkel.  Her f.eks mest bruk for antall meter vei, må jeg betale en større prosentsats eller du som trenger kun 1/4 del av veien.  Om det gir noen mening for deg.

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (På 5.3.2022 den 18.40):

Betydningen av antall meter vei er for og finne en fordelingsnøkkel.  Her f.eks mest bruk for antall meter vei, må jeg betale en større prosentsats eller du som trenger kun 1/4 del av veien.  Om det gir noen mening for deg.

Men den gir ikke mening når veien går rundt. Jeg som bor nesten midt i må betale mer enn de som bor 50 meter inn, selv om de første 50 meterne også er den aller verste delen av veien. Jeg kan velge å kjøre motsatt vei, som ikke er like ille, for å unngå hullene i veien. I tillegg har mange postkassene sine lengre inn på veien og bruker jo den veien, dog ikke i samme mengde som andre. 

Og en ting til er at en godt vedlikeholdt vei, på sikt forhåpentligvis med asfalt og godt drenert grøfter, påvirker prisen på huset og kjøpelysten ved fremtidige salg. Skal jeg betale for at de skal få økt takst? 

TS. 

Anonymkode: 2d69f...3e3

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men den gir ikke mening når veien går rundt. Jeg som bor nesten midt i må betale mer enn de som bor 50 meter inn, selv om de første 50 meterne også er den aller verste delen av veien. Jeg kan velge å kjøre motsatt vei, som ikke er like ille, for å unngå hullene i veien. I tillegg har mange postkassene sine lengre inn på veien og bruker jo den veien, dog ikke i samme mengde som andre. 

Og en ting til er at en godt vedlikeholdt vei, på sikt forhåpentligvis med asfalt og godt drenert grøfter, påvirker prisen på huset og kjøpelysten ved fremtidige salg. Skal jeg betale for at de skal få økt takst? 

TS. 

Anonymkode: 2d69f...3e3

Svaret er ja. Du må betale mere pågrunn av at du må kjøre lengre.

Du vil jo selv få samme verdiøkningen på eiendommen din når veien blir utbedret.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke bil en gang, men alle betaler likt her for brøyting og vedlikehold av privatvei.

Anonymkode: a63d5...e9b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har ikke bil en gang, men alle betaler likt her for brøyting og vedlikehold av privatvei.

Anonymkode: a63d5...e9b

Det er kanskje det som er mest normalt.  Å med så mange brukere som det var på veien  til TS  så blir det ikke så mange kronene på hver. 

Selv har vi en vei som det ikke er noen bolig hus etter. Der betaler vi etter antall meter vei,noe som jeg synes er helt ok,selv om jeg eier det lengste stykke. 

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (1 time siden):

Det er kanskje det som er mest normalt.  Å med så mange brukere som det var på veien  til TS  så blir det ikke så mange kronene på hver. 

Selv har vi en vei som det ikke er noen bolig hus etter. Der betaler vi etter antall meter vei,noe som jeg synes er helt ok,selv om jeg eier det lengste stykke. 

Jeg ser den. Det er akkurat litt for langt og knotete til å lage egen vei til huset mitt, selv om jeg har tenkt på det mange ganger. Er vel sånn 40 meter til kommunal vei, ville sikkert ikke fått det godkjent heller.

Anonymkode: a63d5...e9b

  • Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ser den. Det er akkurat litt for langt og knotete til å lage egen vei til huset mitt, selv om jeg har tenkt på det mange ganger. Er vel sånn 40 meter til kommunal vei, ville sikkert ikke fått det godkjent heller.

Anonymkode: a63d5...e9b

Hvordan vil du finne det rimeligere å bygge vei selv?  Om det allerede eksisterer en vei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...