Charmina Skrevet 11. mars 2002 #1 Skrevet 11. mars 2002 Heisann Vi vurderer å la sønnen vår begynne på Steinerskolen, og lurer på om noen her inne har erfaringer å komme med. Han er nå snart 4 år så vi har jo litt tid på å bestemme oss. jeg har litt sansen for hvordan de driver, men det er vanskelig å ta en avgjørelse synes vi. Den største ulempen med å la han begynne der er i mine øyne at han mister det å ha klassekammerater fra nærmiljøet da skolen ligger et lite stykke unna her hvor vi bor. er jo veldig redd for at han da skal bli litt 2utenfor2 på en måte? Hva mener dere??? Klemmer fra meg 12
Pludre Skrevet 11. mars 2002 #2 Skrevet 11. mars 2002 Heisann !! Så kjekt å se at du vurderer å sende sønnen din på Steinerskolen. Jeg har selv gått hele skoletiden min der, totalt 12 år, altså barne og ungdomskole og gymnaset. Jeg også hadde et stykke vei til skolen, så jeg hadde ikke så mange venner fra skolen i nærmiljøet, men for min del gikk det helt greit. Steinerskolen er en fantastisk flott skole, og opplegget er helt supert. De legger mer vekt på kunstneriske fag og så har man ikke det vanvittige karakterpresset som man har på vanlige skoler, det er mer opp til hver enkelt hvor bra man vil gjøre det. Jeg kunne sikkert fortalt en masse, men her er en link til sidene til steinerskolen i Bergen, ser du er fra Vestlandet, og der kan du lese masse og finne ut mer. HVis det er noe du lurer på er det bare å spørre. Her er linken: http://bergen.steinerskolen.no/ Stor klem fra Pludre12 2
Silfen Skrevet 11. mars 2002 #3 Skrevet 11. mars 2002 Eneste erfaringen jeg har er at jeg har vurdert å sende datteren min dit og derfor sendt 3 mailer for å be om informasjon, men de har ikke engang svart på 1 av dem. Så nå er det uaktuelt, syns det virker useriøst når de ikke tar seg til til å besvare henvendelser.
Gjest Silje Skrevet 11. mars 2002 #4 Skrevet 11. mars 2002 Jeg går Steinerskolen - og har stort sett bare gode ting å si om den! Jeg har gått alle årene, helt fra barneskolen - og går nå videregående. Nå er det noe vanskelig for meg å si hvordan Steinerskolen er i Hordaland, da jeg har den erfaring at dette varierer fra sted til sted. Det er jo slik du skriver - man får som oftest klassekamerater som bor langt unna. Men foruten det så er det utrolig flott undervisningsopplegg på denne skolen. Barn får være barn til de er klare for mer, og senere, som allerede nevnt, er det opp til hver enkelt hva en gjør ut av seg selv. Man har jo alltid et karakterpress over seg, det slipper man ikke utenom uansett hvor man går. Men det er betydelig mindre, og en vektlegger så mye annet enn nettopp dette. Jeg har altså gått i en og samme klasse i snart 12 år, jeg har gjennom denne tiden opplevd at folk både har kommet og gått. Det er to typer mennesker som har begynt de siste årene; dette er enten de som tror de har kommet til et sted hvor de ikke trenger å jobbe (der tar de feil - og disse fikk et svært kort opphold i klassen), og de som har en virkelig positiv instilling til skolen - og kan fortelle at de lærer mye mer her, enn på de offentlige skolene! Det sistnevnte har jeg virkelig stor tro på. Man starter dagen med to timer "hovedfag" - her har vi en lærer som holder et slags foredrag mens vi noterer. Vi får et veldig godt innblikk i hvordan ting er, det blir på en helt annen måte enn å lese fra lærerbøkene (hvor ting går rett inn og så ut igjen). Ut i fra den informasjonen vi får av disse lærerne, lager vi våre egne arbeidsbøker - med våre egne ord! Det er en utrolig effektiv måte å lære på - mener jeg! All skryt til Steinerskolen, jeg tror du gjør et meget godt valg om du lar din sønn starte der. Er det noe spessielt du lurer på, må du bare spørre.. Lykke til med valget.12
Pludre Skrevet 11. mars 2002 #5 Skrevet 11. mars 2002 Her har jeg kopiert den gamle linken fra den gamle forumet, her kan du lese mer om Steinerskolen. Steinerskole Helene Vi vil gjerne sende datteren vår på en privat skole og vi har tenkt litt på Steinerskolen i Rasta. Er det noen som har erfaring med Steinerskoler........ All tips tas mot med takk 18.08. 17:55 RE: Steinerskole Av: AnTe Go for it! Har selv gått 12 år på Steinerskolen og syns det har vært supert. Det er selvsagt både positive og negative sider med skolen, men det er det vel med den offentlige skole også... Er det noe du lurer på er det bare å spørre, for det er litt vanskelig å skrive erfaringer uten å vite litt mer hva du er ute etter Svarer deg gjerne 18.08. 18:18 RE: Steinerskole Av: Pludre Hei Helene !! Du etterlyser folk som har erfaring med Steinerskoler. Jeg har gått på Steinerskolen i Bergen i 12 år, altså barneskole ungdomsskole og gymnas. Jeg har bare positivt å si om denne typen skole. Det er tross alt ikke SÅ forskjellig fra vanlige skoler, de har akkurat samme pensum og lærer de samme tingene, men på en litt annen måte. Steinerskolens læremåte er annerledes, undervisningen er lagt opp på en sånn måte at det er opp til eleven å gjøre det bra. De har ikke på langt nær så mange prøver og tentamener og eksamener som vanlig skole, derfor slipper man det store karakterpresset man ofte ser i den vanlige skolen. Barnet blir ikke så fort skolelei, og trives ofte bedre da de ikke har et press på seg hele tiden. En annen ting som er forskjellig er at på Steinerskolen bruker man ikke lærebøker i samme grad, elevene lager sine egne arbeidsbøker. For å si det helt enkelt, man har perioder på 2-3 uker med samme fag i de to første timene, en dobbelttime, dette kalles hovedfag. For å ta et eks. man har norsk, historie, geografi eller matte i de to første timene i 2-3 uker om gangen. Ellers så er undervisningen lagt opp slik at det er lagt vekt på praktiske/kunstneriske fag som foreksempel tresløyd, metallsløyd, håndarbeid, forming, maling osv.... Det er ikke alle skoler man får smi sin egen peisblåser, lage treskrin med hjørner som går inn i hverandre, en slags lafteteknikk, uten bruk av spiker eller skruer, sølvsmie der man lager smykker etter eget design, veving og spinning på rokk, modellere i leire, lage peissett i smijern der man hamrer frem fra glødende jern !!, man har tysk og engelsk fra første klasse av, små barn lærer lettere. Man har heller ikke eksamen siste året på videregående, da velger man et tema man vil fordype seg i, det være seg alt fra gullfisk til Hamsun, dette får man et helt år på. Fra ca. feb. nest siste år på gymnaset til mars i det siste året. Denne årsoppgaven teller like mye som en eksamen, bare at man er ferdig for året etter at denne oppgaven er levert, ikke misforstå, man går på skolen, men man har ikke noen alvorlige oppgaver eller prøver etter denne datoen. Man slipper derfor å sprenglese gjennom hele russetiden slik man gjør på vanlige skoler, man kan derfor slappe av og feire at man er ferdig med 12 år på skolen uten å tenke på en kommende eksamen !! Så er det karaktersystemet, det er litt spesielt i forhold til vanlig skole. Man får nemlig en skriftlig vurdering i stedet for bare et tall eller en bokstavkarakter, den sier liksom litt mer om hvor bra barnet gjør det på skolen, det blir litt mer personlig på en måte. Dette ble et langt innlegg, håper du ble litt klokere, jeg tror jeg har fått med det meste. Steinerskolen er i hvertfall absolutt et alternativ til vanlig skole. Anbefales på det varmeste, jeg har som sagt gått på en i 12 år !! Ellers så må jeg ta med at på Steinerskolen får man vanlig studiekompetanse som på vanlige skoler/gymnaser. Håper dette var til hjelp for deg. Gi meg tilbakemelding på hva du syntes. Masse klemmer fra Pludre og lille Emil på 3 uker som skal gå på Steinerskole når han blir gammel nok. 19.08. 00:32 RE: Steinerskole Av: AnTe Er nok store muligheter for at vi har truffet hverandre da, Pludre! Gikk 9 av årene i Bergen, jeg Kan du gi noen hint? 19.08. 00:35 RE: Steinerskole Av: AnTe Forresten så fortalte jo Pludre en hel haug med fin info her, men som sagt...er det noe mer er det bare å spørre! 19.08. 06:21 RE: Steinerskole Av: Lotte Dere som har gått på Steinerskolen selv: Mister man ikke kontakten med nærmiljøet ? Nabogutten vår gikk på Steinerskolen, både barne- og ungdomsskolen, men jeg la merke til at foreldrene valgte å sende hans lillebror på den offentlige, lokale skolen. Her hvor jeg bor, så ligger Steinerskolen et stykke borte, ikke så langt, men ungene må ta bussen ca. en halvtime. Jeg vurderte selv Steinerskolen til mine barn, men valgte den lokale skolen nettopp p.g.a. at jeg synes det er viktig å finne seg venner i nærmiljøet... Det er liksom nok kjøring hit og dit allikevel, om en ikke skal være nødt til å kjøre barna til vennene sine også ... Men det er mine erfaringer - og har som sagt ingenting med forholdene på selve Steinerskolen å gjøre ... kun praktiske problemer i kjølvannet av at ungene går på en annen skole enn de andre barna i gaten... Lotte 19.08. 14:50 RE: Steinerskole Av: AnTe Jeg tenkte ikke på dette som liten, men bodde ganske nær skolen. Knytter ikke barn kontakter i nærmiljøet uansett om de går på skole sammen eller ikke? I min klasse kom folk fra hele byen, husker det var ekstra gøy å dra på besøk til de som bodde langt borte Èn eneste gang ble jeg mobbet av noen i nabolaget fordi jeg var "Steiner-barn", ellers var jeg gode venner med alle nabobarna 19.08. 18:30 RE: Steinerskole Av: Karen Dette var spennende ! Jeg har ikke barn, men har tenkt å "skaffe meg noen" som det heter (om jeg kan få da). Jeg har vurdert steinerskolen, og jeg innrømmer at en av grunnene er at folk er bevisste når de sender barna sine der, og det betyr gjerne at de er ressurssterke. Da mener jeg ikke med penger, men at de er opptatt av ungene sine. Og så innbiller jeg meg at lærerene er flinke der. Så har jeg også fått høre at de som har gått på steinerskolen blir litt spesielle, litt sånn "utskudd", og veldig kunstneriske og litt alternative. Stemmer det da? Det er jo selvfølgelig ikke negativt, men jeg vil jo ikke at dette skal bli en belastning for ungene mine. Mannen min er ganske opptatt av at i den offentlige skolen så får ikke de skoleflinke nok oppfølging, og at de derfor ikke utvikler potensialet sitt (han tror jo selvfølgelig at vi skal få geni-barn, som alle menn tror). Hvordan er det på steinerskolen? Er undervisningen individbasert? Hva da med solidariteten overfor de svakere elevene? Må man søke mange år i forveien om man ønsker å ha barna sine på steinerskole? 19.08. 20:24 RE: Steinerskole Av: Pludre Hei Ante ! Jeg er 26 år. Hadde Åse Marit Bruserud som lærer de første 4 årene. Deretter hadde jeg Valborg Kløve Graue de to neste. Så hadde vi Tor Steffen Espedal i 2 år og så Michael Prince resten av årene. Min store interesse er busser. Var keeper på landhockeylaget i turneringen vi hadde. Bodde i Fana. Drev med svømming. Vet du hvem jeg er da ?? Hva med deg da ?? Kan du gi noen hint ?? Klem fra Pludre 19.08. 22:45 RE: Steinerskole Av: AnTe Pludre: Hehe, grattis med baby! Jepp, tror jeg vet hvem du er...bussjåfør, ikke?? Gikk to år under deg, var frikete en periode, flyttet til Østlandet i 9. klasse Karen: De fleste lærerne mine var flinke, men noen var gjerne litt gamle og "satte", tror de pr i dag er mer opptatt av å følge med samfunnet enn hva de var for 18 år siden...heldigvis! Noen tidligere elever er som du sier kunstneriske, eksentriske, ja, vi har tilogmed en del kjentfolk fra Steinerskolen; men de fleste er nok rimelig ordinære personer som deg og meg. Nå har jeg ingen erfaring fra "vanlig" barneskole og hvordan man tar vare på individet og evt. folk som er litt "utenfor" der. Min erfaring med Steinerskolen er at svake blir tatt godt vare på, prøver å forsterke det personen kan, får dem med på alt ol. Jeg opplevde at dersom undervisningen ble for lett fikk de flinkeste ekstra oppgaver og utfordringer, og hang man litt etter fikk man gjerne støtte/ekstraundervisning da også. Får jeg barn skal de definitivt på Steinerskolen! (rene propagandaen, dette....hehe) 20.08. 10:50 RE: Steinerskole Av: Sølvpila Jeg har selv tenkt på steinerskolen en gang i fremtiden, men har i det siste lest litt om antroposofien (garantert feil stavet), altså Steiners "læreretning". Denne inneholder masse positivt, om toleranse og menneskeverd, og er også utviklet og forvaltet i en veldig positiv retning gjennom årene. Det tilhengerne klokelig har oversett og ikke tatt med seg videre er Steiners sympati for nasjonalistpartiet i Tyskland, han var for den utvidede tyske nasjonalstat, sterkt negativ til jøder (med unntak av en nær venn, men han "hadde fjernet seg fra det jødiske"), og tilhenger av arisk raseteori. Han snakket bl.a. varmt om den "rasekrigen" som måtte komme. Jeg vet at dette overhodet ikke er en del av skolenes filosofi i dag, tvert imot står de for helt andre verdier, men styrken i deres motstand mot å erkjenne at Steiner faktisk sa og mente dette er foruroligende og minner om totalitære samfunns forhold til kildegranskning. Dette bare som en motvekt. Som sagt vet jeg at det som blir undervist i skolene ikke gjenspeiler disse "sideartene" av Steiners filosofi. 20.08. 14:38 RE: Steinerskole Av: Pludre Hei !! Jeg har ikke hørt om disse sideteoriene til Steiner som Sølvpila forteller om. Vi ble i hvertfall ikke påvirket i denne retningen i det hele tatt, har ikke hørt om dette engang. Steinerskolen er i det hele tatt en flott skole, jeg er ikke blitt noe " utskudd " i hvertfall. Jeg er like normal som alle andre. Du har i hverfall min anbefaling om å sende dine barn på en slik skole Helene, jeg har bare positivt å si om Steinerskolen Og til AnTe: Det stemmer at jeg kjører buss, det måtte jo bli det, eller hva, med min interesse for store kjøretøy. Du kan ikke gi meg litt flere hint ?? Hvem hadde du som lærer ?? Hva med klassekamerater ?? Du sier du var frikete en periode, var det helt ille eller hva ?? Jeg har en bror som er tre år yngre enn meg, han gikk i klassen under deg igjen vil jeg tro. Vet du hvem han er også ?? Nå har du fått meg veldig nysgjerrig, du bor fremdeles på Østlandet eller har du kommet tilbake til Bergen ?? Klem fra Pludre 21.08. 09:47 RE: Steinerskole Av: hcni Har helt praktiske spørsmål: Hva koster skolen? Endres prisen fra barnahage til gymnas? Er det innført skolefritidsordning på Steinerskolen, slik som i det off.? Eller varer skoledagene tilsvarende? Hva koster i såfall en slik ordning? Vet dere når man må søke om plass? Er ikke pågangen stor og økende? Når bør man begynne? Bør man bli "steiner-barn" allerede fra barnehagen for å få mest mulig ut av skolegangen? Jeg kan jo bare selv ta en telefon, men når jeg først var her inne... 21.08. 17:10 RE: Steinerskole Av: AnTe Heisann hcni Har ikke anelse om hva det koster, men det er en viss sum pr mnd/år, i tillegg kommer det noe materialkostnader på videregående. Da det er ganske mange klasseturer og ekskursjoner blir det litt penger på det og. Tror dog man betaler etter evne, ingen blir nektet plass på skolen fordi de ikke har økonomi til det. Jeg vet de større Steinerskolene har SFO, men om småskolene i distriktene har det, vet jeg ikke. Tror mange søker barna sine inn på skolen ganske tidlig, er jo begrenset med plass. Du spør om man bør begynne tidligst mulig (barnehage) for å bli en skikkelig "steinerunge" , tror ikke det er et must, men en som har gått hele barneskolen der har nok litt større forståelse for undervisningsformene ol., enn en som først begynner på f.eks. videregående. Hadde ikke mye svar til deg, men fant hjemmesiden til Steinerskolen i Bergen, der er det litt info og linker. http://home.o2i.net/steinerskolenbergen/ Klem fra Pludre, håper du ble noe klokere !! 12
Charmina Skrevet 12. mars 2002 Forfatter #6 Skrevet 12. mars 2002 Hallo alle sammen tusen takk for masse svar - fikk greie på mye her! Klemmer fra meg til dere 12
Gjest Anonymous Skrevet 13. mars 2002 #7 Skrevet 13. mars 2002 Hei! Jeg har selv gått på Steinerskolen siden første klasse. Begynte mine 2 første år i Tyskland, fortsatte så på Steinerskolen i Hamar. Velgte å gå de tre siste årene på Steinerskolen i Oslo (Hovseter). Da de andre har gitt en meget god beskrivelse av det jeg selv mener om Steinerskolen, bidrar jeg ikke med noen mer info. Må bare si meg helt enig i det som har blitt nevnt tidligere. Har vært svært fornøyd med en tiden jeg var der. Skulle du lure på noe, så må du bare spørre. Lykke til!
birgitte242 Skrevet 23. mars 2002 #8 Skrevet 23. mars 2002 Hei Charmina! Jeg vil råde deg til å tenke deg nøye om før du sender barnet ditt på Steinerskolen. Jeg er selv en tidligere elev, og min erfaring er at man skal være ganske spesiell for å passe inn der. I motsetning til hva man skulle tro er det nok vanskeligere å finne seg tilrette der enn på en vanlig skole. Her får også begrepet trynefaktor en ny betydning(Dette gjelder selvsagt ikke hvis man er spesielt kunstnerisk begavet, har kjendisforeldre eller velstående foreldre). Fordi man på Steinerskolen ikke bruker lærerbøker i undervisningen, vil kvaliteten av undervisningen, og hvor mye ditt barn har muligheten til å lære, være 100% opp til læreren. Nå skal det sies at få skoler har så engasjerte lærere som Steinerskolen, men her finnes det også brodne kar i fleng. Jeg vil påpeke at jeg er en stor tilhenger av Rudolf Steiners pedagogikk, men til tross for dette vil jeg ingenlunde sende mine barn på en Steinerskole. Til det er det desverre altfor stor forskjell på teori og praksis. Så til Sølvpila: Jeg synes det er latterlig å dra frem Rudolf Steiners sympatier for rasetenkning som en "motvekt" som du selv kaller det. I og med Steiner døde i 1925, lenge før nasjonalistpartiet i Tyskland viste sitt sanne ansikt, er det vel neppe noe grunn til å bruke dette som et argument mot ham. Når det gjelder rasetenkning burde du vite at dette var en fullstendig legitim tankegang i politiske og intellektuelle kretser i Europa på begynnelsen av forrige århundre. 1212[ Dette Innlegg er endret av: birgitte242 den 2002-03-24 12:21 ]
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #9 Skrevet 3. oktober 2020 Vet dette er en gammel tråd, men lurer på om flere har erfaringer med Steinerskolen. Anonymkode: c52a0...d0b
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #10 Skrevet 3. oktober 2020 Drittskole. Anonymkode: fab62...09a 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #11 Skrevet 5. oktober 2020 På 3.10.2020 den 23.41, AnonymBruker skrev: Vet dette er en gammel tråd, men lurer på om flere har erfaringer med Steinerskolen. Anonymkode: c52a0...d0b Ja, 18 år gammel faktisk😂 Anonymkode: 27ab8...ec5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #12 Skrevet 5. oktober 2020 Jeg har 🙋♀️ Gikk der på vgs. Mye positivt å si, men også mye negativt. Har et inntrykk av at de elevene som hadde gått der hele livet hang litt etter faglig, men det gjaldt ikke alle. Det positive var at man fikk utfolde seg, ha gode diskusjoner, mye sang og musikk. Mye kreativt arbeid. Anonymkode: 2a9dc...b8f
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #13 Skrevet 6. oktober 2020 Har også tenkt på det samme for sønnen min.. men så vet jeg at - hvertfall i Oslo - så er det absolutt en viss homogenitet for de som går der og da kan det nok også lett bli utenforskap Anonymkode: 47aaa...cb2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #15 Skrevet 7. oktober 2020 Mitt barn går på steinerskolen. Vi er veldig fornøyde. Godt klassemiljø, og barna leker i mye større grad på tvers av klassetrinnene, absolutt ikke en homogen elevmasse. Mindre klasser, mer bevegelse, kunst og kreativitet. Mitt barn trives veldig godt. I snitt gjør steinerskole-elever det litt dårligere enn andre på nasjonale prøver i 5. klasse, og litt bedre på prøvene i 8. klasse. Sikkert fordi de har mer lek i de tidlige klassetrinnene, vår skole har f.eks. ingen lekser før i 4. klasse. Og fordi de fokuserer mer på å lære å lære, i stedet for å pugge mest mulig fakta fra tidlig av. Anonymkode: 2e954...d20 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #16 Skrevet 7. oktober 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Mitt barn går på steinerskolen. Vi er veldig fornøyde. Godt klassemiljø, og barna leker i mye større grad på tvers av klassetrinnene, absolutt ikke en homogen elevmasse. Mindre klasser, mer bevegelse, kunst og kreativitet. Mitt barn trives veldig godt. I snitt gjør steinerskole-elever det litt dårligere enn andre på nasjonale prøver i 5. klasse, og litt bedre på prøvene i 8. klasse. Sikkert fordi de har mer lek i de tidlige klassetrinnene, vår skole har f.eks. ingen lekser før i 4. klasse. Og fordi de fokuserer mer på å lære å lære, i stedet for å pugge mest mulig fakta fra tidlig av. Anonymkode: 2e954...d20 Hyggelig å høre! Fint at dere har gode erfaringer. Anonymkode: 41762...445
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #18 Skrevet 7. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dytt Anonymkode: 41762...445 ? Anonymkode: da32a...476
Fastnøkkel Skrevet 7. oktober 2020 #19 Skrevet 7. oktober 2020 Etter 18+ år, kan man lage en ny tråd om emnet. 1
AlkoMann Skrevet 7. oktober 2020 #20 Skrevet 7. oktober 2020 På 11.3.2002 den 21.52, Charmina skrev: Heisann Vi vurderer å la sønnen vår begynne på Steinerskolen, og lurer på om noen her inne har erfaringer å komme med. Han er nå snart 4 år så vi har jo litt tid på å bestemme oss. jeg har litt sansen for hvordan de driver, men det er vanskelig å ta en avgjørelse synes vi. Den største ulempen med å la han begynne der er i mine øyne at han mister det å ha klassekammerater fra nærmiljøet da skolen ligger et lite stykke unna her hvor vi bor. er jo veldig redd for at han da skal bli litt 2utenfor2 på en måte? Hva mener dere??? Klemmer fra meg 12 Jeg overhørte av noen ungdommer på t -banen at det skulle være mye mobbing på Steinerskolen. Kanskje det er for mange like personer der som skaper et tøft hierarki ? Jeg vet ellers ingenting om Steinerskolen .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå