Gå til innhold

Fotograf

Gjest Markblomsten

Anbefalte innlegg

Gjest Markblomsten
Skrevet

Fotograrfen tar bilder med digitalt speilreflekskamera, behandler dem og gjør om til svart/hvitt på enkelte bilder, dersom vi ønsker det. Vi får en cd med bildene på, ferdig behandlet i photoshop, og så kan vi selv lage forstørrelser og takkekort etc. Bildene på cd`en er i en slik oppløsning at de kan forstørres til konsert-plakat-størrelse, litt pluss minus. Det er store filer med god kvalitet.

Fotografering/cd med beh. bilder vil koste kr. 3.500.-

Men jeg vet jo svært lite om fotografpriser da... :sjenert: Noen som vet om det er et bra tilbud? Vi får jo alle kostnader med fremkalling, forstørrelse, album og takkekort i tillegg. Er det nygifte som leser dette og kanskje har ferske erfaringstall??

Hadde vært veldig bra med noen tilbakemeldinger på dette altså :enig_anim:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes dette høres bra ut jeg, men det kommer jo an på hvor mange timer han setter av til dere og hvor mange bilder han tar da... :)

Skrevet

Vi betalte 2600 for kun fotografering, 5600 for 21 bilder i skinnalbum i to forskjellige str, tror 8 bilder var 14X18 og resten 10X12, takkekort betalte vi 25 kr per stk. Vi fikk ikke bildene på cd, så alle etterbestillinger, forstørrelser må gå via fotografen, noe som er veldig dyrt, så jeg syns at dere har fått en grei pris.

Gjest Markblomsten
Skrevet

Slik jeg har forstått det, så skal vi fotograferes i en times tid, litt lenger om vi må flytte lokalisering i løpet av seansen. Videre bruker fotografen tid på å lage gode bilder i bildebehandlingsprogram. Og så får vi en cd med ferdig behandlede bilder. Fordelen er jo at vi vil sitte med rettighetne på bildene selv.

Noen andre som har erfaringer med denne måten å gjøre det på?

Skrevet

Hvis fotografen sender dere en CD med 6 bilder er det jo dyrt, men om han sender med 200 bilder er jo prisen finfin... ;)

Vi skal betale 6000,- for at fotograf og hjelper dukker opp, og deretter 30kr pr bilde som vi ønsker å ha (A5 størrelse). Så vi regner med at det kommer på rundt 9000kr. Ikke det billigste alternativet, men vi tror det er det beste :)

Skrevet

Jeg tror det er en helt ok pris. Selv betalte vi 5000,- for fotografering og album med 20 bilder tror jeg det var, det hele kommer vel an på prisene på fremkallingen osv.

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Det er en flott pris.

Vi giftet oss på lørdag og hadde fotograf som kom ut til oss ( ikke noe tilegg for kjøring). Han kom kl 1300 for og rigge i stqand og tok bilder helt fram til middagen startet kl 1730. Vi sitter med ca 150 både i farger og sort hvit hvor bildene lager en slagd histore pluss han tok bilde av alle gjesten før middag- knall ide , så fint og morsomt og ha

Gjest Markblomsten
Skrevet
Det er en flott pris.

Vi giftet oss på lørdag og hadde fotograf som kom ut til oss ( ikke noe tilegg for kjøring). Han kom kl 1300 for og rigge i stqand og tok bilder helt fram til middagen startet kl 1730. Vi sitter med ca 150 både i farger og sort hvit hvor bildene lager en slagd histore pluss han tok bilde av alle gjesten før middag- knall ide , så fint og morsomt og ha

Hvor masse betalte dere for dette?

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Enda en positiv ting

Vi fikk bildene dagen etter ( søndag)

Skrevet

Det er kjempelurt å få CD-er slik at man kan fremkalle/bestille forstørrelser selv.

Det er kjempedyrt å få forstørret bilder som fotografer har tatt ellers.

Vi hadde hobbyfotograf - ei jente vi kjenner - og betalte 1500 for at hun skulle ta brudebilder og dessuten ta bilder gjennom hele dagen. Men det er jo noe annet.

Ei venninne av meg fortalte nettopp at hun betalte 3000 bare for albumet med 20 bilder i etter bryllupet. I tillegg kommer jo selve fotograferingen og evt forstørrelser. Bryllupsfoto er dyrt ja!

Skrevet

Hvor mange bilder får dere på CD'en da? Det er jo litt vesentlig for om det er dyrt eller ikke..

Det beste tilbudet vi har fått sålangt er 24 prøvebilder i str 13x18 cm, både farge og sort-hvitt, satt inn i et enkelt album til kr. 3500 ca.

Kunne tenkt oss å hatt en sånn deal som dere får, men har ikke funnet noen som gjør det til en ok pris her nede enda.

Skrevet

Synes dette høres ut som en kjempebra pris, forutsatt at det er bra kvalitet på bildene og at det er mange å velge i, men det regner jeg nesten med at det er?

Er ihvertfall mye å spare på å eie rettighetene til bildene slik at man kan fremkalle etterhvert som man ønsker. Til fremkalling anbefaler jeg Farvelabben (dersom man bor i Oslo) på det varmeste. Veldig dyktige og hyggelige og leverer alltid bilder med meget bra kvalitet!

Skrevet
Fotograrfen tar bilder med digitalt speilreflekskamera, behandler dem og gjør om til svart/hvitt på enkelte bilder, dersom vi ønsker det. Vi får en cd med bildene på, ferdig behandlet i photoshop, og så kan vi selv lage forstørrelser og takkekort etc. Bildene på cd`en er i en slik oppløsning at de kan forstørres til konsert-plakat-størrelse, litt pluss minus. Det er store filer med god kvalitet.

Fotografering/cd med beh. bilder vil koste kr. 3.500.-

Men jeg vet jo svært lite om fotografpriser da... :sjenert: Noen som vet om det er et bra tilbud? Vi får jo alle kostnader med fremkalling, forstørrelse, album og takkekort i tillegg. Er det nygifte som leser dette og kanskje har ferske erfaringstall??

Hadde vært veldig bra med noen tilbakemeldinger på dette altså  :enig_anim:

Dette høres dyrt ut. Får dere muligheten til å vurdere de før de legges på cd?

Skrevet

Dersom du får alle bildene som blir tatt tror jeg dette er veldig fornuftig pris (selvfølgelig forutsatt at det er bra kvalitet). Driver og titter litt på priser på fotograf selv om dagen og her er noen priser til sammenligning.

Moment (som tar kjempefine bilder) skal ha 4900 kroner bare for fotograferingen og da må du etterbestille bilder hos de. Da koster bilde til f.eks takkekort fra 21-49 korner per stykk (bare for bildet) avhengig av hvor mange du skal ha. En forstørrelse på 24x30 cm koster f.eks 515 kr.

Studio Vest skal ha 4100 kroner for fotograferingen. Standard takkekort koster fra 20-49 kr (inkludert takkekortet).

En forstørrelse på 24x30 cm koster f.eks 500 kr. (Det tilbys pakker hvor det er litt penger å hentepå å kombinere, men jeg synes det vanskelig å bestemme meg før jeg sitter med bildene)

Velger man en fotograf hvor man får alle bildene og eier rettighetene til de selv sparer man enormt mye penger på fremkalling, og det er mye greiere å etterbestille.

Fremkalling av bilder til takkekort på Farvelabben som er litt dyrerere en f.eks Fotoknudsen, men har veldig god kvalitet koster fra 2,50 kr - 8 kr, avhnegig av antall og evt fargekorrigering. En svart-hvitt fortørrelse i 24x30cm koster f.eks. 245 kr.

Jeg vet ihvertfall hva som vil lønne seg for oss. Dersom noen har gode tips til fotograf som lar en beholde bildene i høyoppløsning, send meg veldig gjerne en pm!

Gjest Markblomsten
Skrevet

Etter å ha sjekket rundt litt andre priser så har vi nå valgt å gå for denne fotografen.

Vi er garantert 20 bilder, men de fleste får ca 30 bra og redigerte bilder av henne. Dette er vel litt i overklant av hva man kan regne med å få oss mange av de andre fotografnee i dette distriktet. Og siden vi sitter på rettighetene til bildene selv, så mener vi at dette er rimelig.

Glad for at dette er i boks nå ja :danse: :danse:

Skrevet
Noen andre som har erfaringer med denne måten å gjøre det på?

Vi gjorde det på samme måte som dere. Brukte en dyktig yrkesfotograf som tar på seg denne typen oppdrag på fritiden. Betalte også 3500.-

Da fikk vi:

-Fotografering i kirken

-Fotosession med bare oss, med foreldre og forlovere (varte vel litt over 1 time)

-CD med samtlige bilder på (ca. 350 stk)

-Ekstra CD med de beste bildene behandlet i Photoshop (32 stk)

-Forstørrelse av de 5-6 beste bildene.

Dersom den fotografen dere skal ha er dyktig (det kan være greit å se på andre bilder han har tatt), er dette er meget bra løsning og en MEGET bra pris!!!

Du kan jo høre med mer tradisjonelle bryllupsfotografer ang. pris så ser du forskjellen. Hos en vanlig fotograf får du bare de bildene du bestiller. Negativer/bildefiler er fotografens eiendom og du må betale for hver fremkalling/forstørrelse.

På den måten vi gjorde det eier vi selv alle de 350 bildene som ble tatt av oss.

Skrevet

Tips til dere som ønsker en lignende avtale som trådstarter: Ta kontakt med en fotoklubb. De har sikkert medlemmer som er like flinke som professionelle! Og det er sikkert noen som går med på å gi dere alle bildene på en cd. De som er med i fotoklubb gjør dette som hobby og lever ikke av fotografering.

Skrevet

vi betalte 6500 for 32 bilder innkl.skinn album og 10 bilder av brudepike og brudesvenn i egen skinn album

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...