Gå til innhold

Jeg vil bare ha brus og sjokolade til alle måltider hva gjør jeg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, hvordan klarer man å holde på endringene i kostholdet? 

Altså, jeg vet hva som er sunn og næringsrik mat, og jeg kan lage ganske god mat også, problemet er vel at jeg verken har tid eller ork nå hjemme i permisjon. 

Det koster også en del.. Jeg synes laks er dyrt. 

Vi har grønnsaksgryter, biryani, fisk med søtpotetmos, fullkornspasta og hjemmelaget tomatsaus med kjøttdeig.. Ja næringsrik, variert og god mat til barna.. 

Men så er det meg da, hu mor. Jeg takler ikke brødskiver med pålegg. Jeg vil ha loff med nugatti, noe sterkt og fritert eller sjokolade og cola til frokost, gjerne alle måltider om jeg kunne. 

Og det har vi ikke i hus (bortsett fra colaen), så da blir det ingenting eller en halv urørt skive og den andre halvdelen er tygget og spyttet opp igjen fordi det er bare nasty. 

Havregrøt og alle typer grøt er blæh.. 

Problemet er vel det at jeg må skjerpe meg og ikke legge så mye "følelser" rundt mat. Altså bare spis uten å tenke at det skal smake godt. 

Hvordan klarer folk det? Hvordan orker dere å spise kjedelig mat dag ut og dag inn, eller lager dere faktisk mat som er godt og putter mye energi i det? Jeg må gå ned i vekt og trenger åpenbart å spise sunnere. 

Anonymkode: 8d2f9...9ca

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med deg, men tror retrening av smaksløkene kan være bra. De er nok overstimulerte.

Anonymkode: d1fb2...e29

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes vanlig mat kan være ganske kjedelig hvis jeg er på "kjøret" med den usunne maten. Frukt feks blir jo så kjedelig. Jeg vil ha ennå søtere ting. 

Men når jeg klarer å avvende meg fra det usunne så blir det sunne mye bedre. Nå er frukten veldig god og søt. Har bare klart å holde meg unna slikt i 1,5 uke nå etter noen måneder med veldig mye usunt, men det er blitt bedre allerede. 

Man må bare vende seg av det. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg, men tror retrening av smaksløkene kan være bra. De er nok overstimulerte.

Anonymkode: d1fb2...e29

Er det en greie? Hvordan gjør man det? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (Akkurat nå):

Jeg synes vanlig mat kan være ganske kjedelig hvis jeg er på "kjøret" med den usunne maten. Frukt feks blir jo så kjedelig. Jeg vil ha ennå søtere ting. 

Men når jeg klarer å avvende meg fra det usunne så blir det sunne mye bedre. Nå er frukten veldig god og søt. Har bare klart å holde meg unna slikt i 1,5 uke nå etter noen måneder med veldig mye usunt, men det er blitt bedre allerede. 

Man må bare vende seg av det. 

Det virker jo motiverende at kjedelig mat blir spennende. Jeg hadde klart å gå ned i vekt ganske raskt 😅 

Før kunne jeg spise en gulrot og en skive kålrabi og være good to go. 

Skrevet

Hvordan orker noen å spise usunt dag ut og dag inn? Ikke smaker det godt heller. Man blir overvektig, daff og doven. At noen tør å gamble med helsa si på den måten skjønner jeg ikke.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Normal tror jeg ikke helt på de som sier at de bare liker grønnsaker og laks, og ikke liker kake - men her må jeg innrømme at jeg ikke kjenner meg igjen.  Jeg gleder meg til helgefrokost med halvgrove rundstykker og ost/skinke, eller musli og frukt og yogurt.  Loff med nugatti og skjokolade til hvert måltid høres bare ikke godt ut.  Virker som du er uheldig med smaksløkene dine.

Anonymkode: dddc6...af8

• Liker 1
Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei, hvordan klarer man å holde på endringene i kostholdet? 

Fortsette og kjøpe sunn mat spis frukt og bær istedenfor sjokolade og snacks.  Kutt ut juice og brus og drikk vann å melk.

Slutt og kjøpe inn sjokolade og brus. 

Endret av Dressursåklart
Skrevet
Adrenalina1 skrev (1 minutt siden):

Hvordan orker noen å spise usunt dag ut og dag inn? Ikke smaker det godt heller. Man blir overvektig, daff og doven. At noen tør å gamble med helsa si på den måten skjønner jeg ikke.

Fordi de synes det smaker godt. De deler ikke smaksløker med deg, skjønner du.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Adrenalina1 skrev (5 minutter siden):

Hun spurte om råd. Hvis du ikke har noe som kan hjelpe henne på vei, så kan du bare la være å svare henne. Skjønner ikke poenget ditt med å kommentere så spydig overfor henne.

Anonymkode: 23b8a...e41

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du burde dra til en ernæringsfysiolog hvis du har råd til det. De kan hjelpe deg på veien videre

AnonymBruker
Skrevet

Jeg foreslår faktisk noe så sprøtt som terapi. Har selv god erfaring fra kognitiv terapi for å endre meg, både med fysisk aktivitet og kosthold. Det er nok litt rart, men bruk en terapeutisk metode som heter MI, Motiverende Intervju. Finn en som kan det og du vil få en ny og fin tilnærming til det du ønsker å endre. Jeg ser utifra det du skriver at du har det som trengs for å få til en varig endring. 

Anonymkode: d3695...403

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare lag og ha sunn mat i huset. På lørdager kan du unne deg litt usunt, ellers ikke noe. Etterhvert tror jeg du da vil lære deg å like sunn mat, og du synes det usunne er ekkelt. Det blir en hard omstillingsperiode, men ingenting er gratis. 

Anonymkode: 95bec...075

AnonymBruker
Skrevet
Adrenalina1 skrev (6 minutter siden):

Hvordan orker noen å spise usunt dag ut og dag inn? Ikke smaker det godt heller. 

Det er nok noe her som du ikke har i ditt liv, Adrenalina. Et indre sug og en lyst til å kjenne smaken av søte, salte, fete ting og det gir en så god opplevelse (nesten som en rus) at en bare vil oppleve den mere og mere. Dessverre så varer den intense lykkefølelsen ganske kort tid og det må gjentas for å kunne være skikkelig lykkelig hele tiden. 

Noen av oss har kjempet den kampen et helt liv og selv om det for det meste er fornuften som bestemmer i mitt liv, så har jeg perioder hvor det går herlig utfor og jeg er skikkelig sukkerlykkelig/salig l-e-n-g-e, men jeg er helt sikker på at til tross for at sunnhetskampen fortsetter resten av mitt liv, så er det søtsuget som går av med seieren til sist i mitt liv. Når jeg en gang skal dø, vil jeg ikke at de skal hente prest og klokker i timene før; "hent ei stor melkesjokoladeplate til meg for svingende"...og la meg få være i fred til stille kontemplasjon over livet og de hersens, fabelaktige søtsakene jeg har hatt som bestevenner! Jo, det er nok noe du ikke helt har fått med deg, A-Lina. 

DET ER BARE SÅ UTROLIG, svimlende GODT MED SØTE SAKER! :rodmer: 

Anonymkode: 5c71e...5b4

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

NEI! Det var jeg, Hoppetaujenta, som skrev dette og vet ikke hvordan ab`en koblet seg inn.
Er det sukkersensursdemonen som råder her inne? :laugh: 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Adrenalina1 skrev (13 minutter siden):

Dette hjelper ikke. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Normal tror jeg ikke helt på de som sier at de bare liker grønnsaker og laks, og ikke liker kake - men her må jeg innrømme at jeg ikke kjenner meg igjen.  Jeg gleder meg til helgefrokost med halvgrove rundstykker og ost/skinke, eller musli og frukt og yogurt.  Loff med nugatti og skjokolade til hvert måltid høres bare ikke godt ut.  Virker som du er uheldig med smaksløkene dine.

Anonymkode: dddc6...af8

Hehe ikkesant, jeg liker jo grønnsaker, helst rå og ikke overkokt😅 men ei lita sjokoladeplate fra Freia frister mer. Alle disse tingene du nevner høres kjempegodt ut, og jeg pleide å spise gresk yoghurt med honning og nøtter til frokost, strødd litt chia frø oppå fordi det var populært, men nå bare spsiwr jeg et par skjeer og orker ikke mer pga det smaker ikke godt.. Blir så plane.. 

Dressursåklart skrev (10 minutter siden):

Fortsette og kjøpe sunn mat spis frukt og bær istedenfor sjokolade og snacks.  Kutt ut juice og brus og drikk vann å melk.

Slutt og kjøpe inn sjokolade og brus. 

Jeg liker ikke melk og juice, det er enten vann eller te eller kaffe om jeg ikke får brus. 

Må bare si nei i butikken da.. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du burde dra til en ernæringsfysiolog hvis du har råd til det. De kan hjelpe deg på veien videre

Takk for tips 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg foreslår faktisk noe så sprøtt som terapi. Har selv god erfaring fra kognitiv terapi for å endre meg, både med fysisk aktivitet og kosthold. Det er nok litt rart, men bruk en terapeutisk metode som heter MI, Motiverende Intervju. Finn en som kan det og du vil få en ny og fin tilnærming til det du ønsker å endre. Jeg ser utifra det du skriver at du har det som trengs for å få til en varig endring. 

Anonymkode: d3695...403

Takk for rådet, skal Google det 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bare lag og ha sunn mat i huset. På lørdager kan du unne deg litt usunt, ellers ikke noe. Etterhvert tror jeg du da vil lære deg å like sunn mat, og du synes det usunne er ekkelt. Det blir en hard omstillingsperiode, men ingenting er gratis. 

Anonymkode: 95bec...075

Ja kanskje skal prøve, vurderer å bytte ut litt og lage feks hummus eller mutabbal (aubergine dipp) som jeg kan dyppe brød i så jeg ikke velger nugatti. Da blir det overkommelig. 

Takk for mange konstruktive råd alle sammen 😊❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er nok noe her som du ikke har i ditt liv, Adrenalina. Et indre sug og en lyst til å kjenne smaken av søte, salte, fete ting og det gir en så god opplevelse (nesten som en rus) at en bare vil oppleve den mere og mere. Dessverre så varer den intense lykkefølelsen ganske kort tid og det må gjentas for å kunne være skikkelig lykkelig hele tiden. 

Noen av oss har kjempet den kampen et helt liv og selv om det for det meste er fornuften som bestemmer i mitt liv, så har jeg perioder hvor det går herlig utfor og jeg er skikkelig sukkerlykkelig/salig l-e-n-g-e, men jeg er helt sikker på at til tross for at sunnhetskampen fortsetter resten av mitt liv, så er det søtsuget som går av med seieren til sist i mitt liv. Når jeg en gang skal dø, vil jeg ikke at de skal hente prest og klokker i timene før; "hent ei stor melkesjokoladeplate til meg for svingende"...og la meg få være i fred til stille kontemplasjon over livet og de hersens, fabelaktige søtsakene jeg har hatt som bestevenner! Jo, det er nok noe du ikke helt har fått med deg, A-Lina. 

DET ER BARE SÅ UTROLIG, svimlende GODT MED SØTE SAKER! :rodmer: 

Anonymkode: 5c71e...5b4

Enig. 😭😭

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg liker ikke melk og juice, det er enten vann eller te eller kaffe om jeg ikke får brus. 

Må bare si nei i butikken da.. 

Leste du alt? Drikk vann  Bytt ut sjokolade med frukt og bær eventuellt biola til hvert måltid når du har lyst på noe søtt.

AnonymBruker
Skrevet
Dressursåklart skrev (1 minutt siden):

Leste du alt? Drikk vann  Bytt ut sjokolade med frukt og bær eventuellt biola til hvert måltid når du har lyst på noe søtt.

Selvsagt, men er i klagehjørnet så svarer ikke på alt 😅

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan smaksetter du maten din, ts? For brus å, sjokolade og nugatti er milde smaker. Det er motstandsløst og nettopp som du sier «kjedelig» - det er derfor barn, som helt naturlig er (og skal være) kresne liker godteri, brus og nugatti. 

Så om du opplever mat som ikke er nugatti som for mye motstand er trolig svaret å tilnærme seg nugatti mer. Altså å fjerne smak fra maten du lager. Feks spise poteter med dampede grønnsaker uten saus. Det er smakløst på linje med nugatti (som er ditt eksempel). Indisk mat har masse smak, og dermed trolig for mye motstand. 

Om du i 5-6 måneder spiser ris eller poteter med dampede grønnsaker og intet annet så tror jeg du etterhvert kan avansere med litt pepper eller noe som er mer utenfor komfortsonen.

Det med at du ikke spiser måltider er ikke noe problem du trenger bruke krefter på. Så lenge du ikke er under normalvektig er det på ingen måte nødvendig å spise fast eller få panikk over at en får i seg for lite mat.  Det går bare raskere nedover i vekt.

Anonymkode: 5c943...6ba

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...