AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #1 Skrevet 5. mars 2022 Når vi leverer egenmelding må vi svare ja/nei på følgende spørsmål: "Skyldes fraværet svangerskapsrelaterte plager?" Hva skal man svare dersom man ikke har opplyst arbeidsgiver enda om graviditet og planlegger å vente litt til med å fortelle det? Kan man bli straffet hvis man svarer usant? Anonymkode: 0a950...a90
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #2 Skrevet 5. mars 2022 Er dette i et internt HR-system? Hvem ser det du fyller inn - kun HR, eller også din leder? Jeg antar at de spør fordi de ønsker å tilrettelegge. Jeg ville glatt svart "nei" fram til jeg var klar til å fortelle om svangerskapet. Dialog om tilrettelegging kan man fint ta uten å oppgi diagnose/grunn til fraværet. Anonymkode: 86fde...84c
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #3 Skrevet 5. mars 2022 Er du veldig tidlig i svangerskapet? Typ så tidlig at det kan være naturlig å ikke å ha sjekket med gravidtest? Isåfall er det j bare en hvit løgn om du skriver nei. Er du derimot et par månder på vei er det litt drøyt å skrive nei kanskje. Anonymkode: f5d0d...5d3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #4 Skrevet 5. mars 2022 Du haker av for nei, frem til du har fortalt om svangerskapet. Anonymkode: 16329...e92 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #5 Skrevet 5. mars 2022 Er det ikke noe med at når det er svangerskapsrelatert så slipper de å dekke arbeidsgiverperioden, og får refusjon fra nav fra første sykedag? Anonymkode: 2fdb2...388 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #6 Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det ikke noe med at når det er svangerskapsrelatert så slipper de å dekke arbeidsgiverperioden, og får refusjon fra nav fra første sykedag? Anonymkode: 2fdb2...388 Det gjelder hvertfall for sykemelding, gjelder det for egenmelding også? Anonymkode: ffd37...4c5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #7 Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det gjelder hvertfall for sykemelding, gjelder det for egenmelding også? Anonymkode: ffd37...4c5 Det gjør det. Så ved å juge gjør man så arbeidsgiver taper masse penger. Anonymkode: b326b...e78 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #8 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er dette i et internt HR-system? Hvem ser det du fyller inn - kun HR, eller også din leder? Jeg antar at de spør fordi de ønsker å tilrettelegge. Jeg ville glatt svart "nei" fram til jeg var klar til å fortelle om svangerskapet. Dialog om tilrettelegging kan man fint ta uten å oppgi diagnose/grunn til fraværet. Anonymkode: 86fde...84c Nei, det vet jeg ikke. Man fyller ut et ark uten innpakning som man leverer direkte til arbeidsgiver, så jeg vil tro arbeidsgiver ser det. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er du veldig tidlig i svangerskapet? Typ så tidlig at det kan være naturlig å ikke å ha sjekket med gravidtest? Isåfall er det j bare en hvit løgn om du skriver nei. Er du derimot et par månder på vei er det litt drøyt å skrive nei kanskje. Anonymkode: f5d0d...5d3 Ja, er 6 på vei. Men kaster opp hver dag og i elendig form... håper ikke de fatter mistanke om graviditet... AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det gjør det. Så ved å juge gjør man så arbeidsgiver taper masse penger. Anonymkode: b326b...e78 OK, så hva bør jeg gjøre? Føler dere er veldig todelt i svarene her. TS Anonymkode: 0a950...a90
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #9 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei, det vet jeg ikke. Man fyller ut et ark uten innpakning som man leverer direkte til arbeidsgiver, så jeg vil tro arbeidsgiver ser det. Ja, er 6 på vei. Men kaster opp hver dag og i elendig form... håper ikke de fatter mistanke om graviditet... OK, så hva bør jeg gjøre? Føler dere er veldig todelt i svarene her. TS Anonymkode: 0a950...a90 I utgangspunktet er det dumt å lyve. Er det noen spesiell grunn til at du er redd for å fortelle det? Mister du vakter/tilbud om mer jobb? Eller er det bare fordi det er tidlig? Hvis du er så dårlig med oppkast burde du kanskje heller dra til lege og få sykemelding, det kan jo vare en stund. Så kan du samtidig spørre legen din hva du skal gjøre angående det spørsmålet. Anonymkode: 2fdb2...388 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #10 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei, det vet jeg ikke. Man fyller ut et ark uten innpakning som man leverer direkte til arbeidsgiver, så jeg vil tro arbeidsgiver ser det. Ja, er 6 på vei. Men kaster opp hver dag og i elendig form... håper ikke de fatter mistanke om graviditet... OK, så hva bør jeg gjøre? Føler dere er veldig todelt i svarene her. TS Anonymkode: 0a950...a90 Alltid lurt å juge til arbeidsgiver. Da blir man sett på som en super arbeidstaker som man virkelig kan stole på. Redet mulig. De fleste på arbeidsplassen driter vel i om du er gravid, det er stort sett bare interresant for kommende foreldre og besteforeldre. Anonymkode: a4a9e...212 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #11 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Alltid lurt å juge til arbeidsgiver. Da blir man sett på som en super arbeidstaker som man virkelig kan stole på. Redet mulig. De fleste på arbeidsplassen driter vel i om du er gravid, det er stort sett bare interresant for kommende foreldre og besteforeldre. Anonymkode: a4a9e...212 Nja. Ikke alle arbeidsplasser følger loven, og hvis man jobber i midlertidig jobb eller deltid kan man oppleve at forlengelse eller ekstra vakter plutselig uteblir... Anonymkode: 2fdb2...388
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #12 Skrevet 6. mars 2022 Om du har feber, så er jo ikke det svangerskapsrelaterte plager. Og uansett om du er hjemme pga. svangerskapsrelaterte plager, så kan du jo lyge og late som du er hjemme på grunn av andre årsaker. En kollega opplyste arbeidsgiver om graviditet i uke 6. Hun trodde hun måtte informere så raskt som mulig. Da hun var i uke 8 hadde arbeidsgiver lyst ut stillingen hennes "svangerskapsvikariat". Et par kolleger fikk dette med seg og skjønte hvem det var snakk om. De ville søke da de hadde deltidsstillinger. I uke 9 spontanaborterte hun. Så nei, ikke opplyst før du er klar. Helt naturlig å vente til uke 12 med mindre du må fortelle for å slippe unna arbeidsoppgaver som er til skade for deg/foster. Anonymkode: ef6d2...6fe 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #13 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Er det ikke noe med at når det er svangerskapsrelatert så slipper de å dekke arbeidsgiverperioden, og får refusjon fra nav fra første sykedag? Anonymkode: 2fdb2...388 Ja. Du må være ærlig her, ellers vil arbeidsgiver være nødt til å ta kostnaden for sykefraværet. Anonymkode: c0759...c5c
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #14 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): I utgangspunktet er det dumt å lyve. Er det noen spesiell grunn til at du er redd for å fortelle det? Mister du vakter/tilbud om mer jobb? Eller er det bare fordi det er tidlig? Hvis du er så dårlig med oppkast burde du kanskje heller dra til lege og få sykemelding, det kan jo vare en stund. Så kan du samtidig spørre legen din hva du skal gjøre angående det spørsmålet. Anonymkode: 2fdb2...388 På sykmeldingen står det også om sykmeldingen er svangerskapsrelatert, nettopp fordi staten da tar regningen fra dag 1 hvis det er tilfellet. Så hvis man sykmeldes i svangerskapet, får arbeidsgiver vite det umiddelbart . Anonymkode: c0759...c5c
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #15 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei, det vet jeg ikke. Man fyller ut et ark uten innpakning som man leverer direkte til arbeidsgiver, så jeg vil tro arbeidsgiver ser det. Ja, er 6 på vei. Men kaster opp hver dag og i elendig form... håper ikke de fatter mistanke om graviditet... OK, så hva bør jeg gjøre? Føler dere er veldig todelt i svarene her. TS Anonymkode: 0a950...a90 Du bør få sykmelding, for det høres det ut som om du trenger, og da vil arbeidsgiver få vite om graviditeten. Bruker du egenmelding, krysser du av for at fraværet er graviditetsrelatert. Hvis du skal holde graviditet skjult fra arbeidsgiver, kan man ikke ha sykefravær. Ikke lyv til arbeidsgiver. Det blir det bare bråk ut av. Anonymkode: c0759...c5c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå