Gå til innhold

Hvordan velge fond ? Ny fondsparer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg ønsker å begynne å spare i fond, men føler det overveldende å sette seg inn i og ta valg. 
Kanskje noen her kan svare på noe: 

lurer spesielt dette med kurs. Jeg ser det er store forskjeller i «kurs». Noen har en kurs på 3000kr, mens andre har 150kr, hva betyr dette? 
bør man velge høy eller lav kurs? 

Bør man spare mest i fond med lav-middels risiko, og ikke ta så stor sjanser på fond med høyere risiko? 

og hva hvis man har litt penger i en fond med høy kurs, bør man da flytte dem til et med lavere kurs, eller la dem stå? 

Anonymkode: 71f9c...9c0

AnonymBruker
Skrevet

Om kursen (prisen for å kjøpe én andel i fondet) er høy eller lav, har ingen betydning. Avkastningen er i prosent. Om du kjøper 10 andeler til 1000kr hver, eller 1000 andeler til 20 kr hver, er uten betydning hvis begge går 10% opp på et år. 
Hvis du er helt ny, er det enkleste og beste rett og slett å kjøpe et globalt indeksfond, som DNB Global indeks eller KLP AksjeGlobal Indeks. Da er du relativt bredt eksponert for en billig penge. Etterhvert som du lærer mer kan du prøve å sette en del av beholdningen i bransjefond (som eiendom, teknologi), geografiske fond (indeksfond som dekker Norden, fremvoksende markedet) eller small cap (mindre bedrifter). 

Anonymkode: b0e61...d2b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

^^ svaret er med forbehold om at du har en sparehorisont på minst fem år, og at du har nerver til å la være å selge i panikk når markedet går dårlig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om kursen (prisen for å kjøpe én andel i fondet) er høy eller lav, har ingen betydning. Avkastningen er i prosent. Om du kjøper 10 andeler til 1000kr hver, eller 1000 andeler til 20 kr hver, er uten betydning hvis begge går 10% opp på et år. 
Hvis du er helt ny, er det enkleste og beste rett og slett å kjøpe et globalt indeksfond, som DNB Global indeks eller KLP AksjeGlobal Indeks. Da er du relativt bredt eksponert for en billig penge. Etterhvert som du lærer mer kan du prøve å sette en del av beholdningen i bransjefond (som eiendom, teknologi), geografiske fond (indeksfond som dekker Norden, fremvoksende markedet) eller small cap (mindre bedrifter). 

1000 andeler til **10kr hver skulle det selvsagt stå 🤣

AnonymBruker
Skrevet

Se på kostnader på fondet. Store variasjoner der.

Også trenger du å avgjøre hvilken profil du ønsker. Er der noe bransjer du ikke ønsker å investere i? Er det noe du brenner for? Hvor stor risiko er du villig til å ta? 

Sjekk også historikken til fondene. 

Anonymkode: 1347c...4ec

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Så om jeg forsto deg riktig, så bør se på avkastningen økningen de det siste året/de siste årene)på fondene når jeg velger? Og velge det med høyest prosentøkning?  Sorry må ha det inn med t-skje🙈

har langtidsperspektiv på sparingen ja 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Se på kostnader på fondet. Store variasjoner der.

Også trenger du å avgjøre hvilken profil du ønsker. Er der noe bransjer du ikke ønsker å investere i? Er det noe du brenner for? Hvor stor risiko er du villig til å ta? 

Sjekk også historikken til fondene. 

Anonymkode: 1347c...4ec

Ja, sånne ting prøver jeg ha i bakhodet. Vil ikke kjøpe i bransjer jeg ikke vil støtte.   
lurt at du minnet med på kostnadene, det har jeg lagt merke til at har kjempe store forskjeller 👍🏼

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svar. Så om jeg forsto deg riktig, så bør se på avkastningen økningen de det siste året/de siste årene)på fondene når jeg velger? Og velge det med høyest prosentøkning?  Sorry må ha det inn med t-skje🙈

har langtidsperspektiv på sparingen ja 😊

Hva fondet har hatt i % økning / tap de siste årene, gir ingen garanti for hvilke % økning / tap i de neste årene. Ingen har krystallkule og kan spå fremtiden. Velg globale indeksfond, som DNB Global indeks eller KLP AksjeGlobal Indeks. 

Hvor kjøper du fond? Anbefaler Nordnet, de har nordnetskole, nordnetblogg, pengepodden, så der er masse nyttig å lære + de har ferdige fond-pakker om du ønsker det. 

Anonymkode: d5656...a08

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva fondet har hatt i % økning / tap de siste årene, gir ingen garanti for hvilke % økning / tap i de neste årene. Ingen har krystallkule og kan spå fremtiden. Velg globale indeksfond, som DNB Global indeks eller KLP AksjeGlobal Indeks. 

Hvor kjøper du fond? Anbefaler Nordnet, de har nordnetskole, nordnetblogg, pengepodden, så der er masse nyttig å lære + de har ferdige fond-pakker om du ønsker det. 

Anonymkode: d5656...a08

Jeg liker også Nordnet, men ikke på indeksfond. Med unntak av tek-fondet deres, er de veldig dyre på indeksfond. De senker prisene i april, men de vil fremdeles ligge langt over KLP, Sbanken og Kron. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...