AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #1 Del Skrevet 5. mars 2022 Jeg har en pomeranian hannhund på snart 7 år. Jeg fikk han som omplasseringshund, så det var mye lyd i han fra start. Heldigvis har han en mild bjeffing, ikke sånn skarp.. har vært heldig med det! Er det noen her som har erfaring med andre raser som er like i gemytt som pommen, eller pommer som har blitt avlært å gneldre? De skal jo få lov å bruke lyd disse spisshundene synes jeg, men det må finnes en av-knapp. Pomeranian er min absolutt favorittrase, men det er noe med gneldringa som gjør meg litt usikker på om jeg orker enda mer av det. Tenker på hund nr 2 om et år eller to, men har ikke peiling på hvilken rase jeg ønsker. *MÅ absolutt kunne ha en på/av knapp inne, og kunne la vær å bry seg så sinnsykt om andre hunder på tur. *Lavt til middels aktivitetsnivå. *Liten til medium størrelse. Må kunne være alene med min funksjonshemmede pomme, da han har vestibulært syndrom som trigges iblandt med anfall. Kan da ikke ha dobbelt så stor hund, med mindre den er ekstremt rolig og forsiktig. Han er 2,5kg. *Må kunne nøye seg med å bare få tisse/bæsjetur enkelte dager innimellom, da jeg har migrene og den kan fort slå inn, samtidig som den må tåle en lang skogstur et par ganger i uka, eller 2-3 timers turer mange dager på rad. Jeg har alltid vært glad i apporterende hunder, eller spisshunder.. men er veldig usikker denne gangen. Har vært innom alt fra kooiker, pomeranian eller dansk-svensk gårdshund. Dette ble mye! Håper noen her har noen gode forslag til rase, jeg har hatt Golden Retriever før, så har vurdert en ny, men vil jo helst ha litt mindre rase. Har også hatt en Amerikansk og Engelsk Bulldog i familien, og kommer aldri til å skaffe meg molosser/bulldog så lenge jeg har pommen, de er for voldsomme av energi for han. Store hunder er ikke utelukket helt, for eurasier har fått fint overens med pommen her. Noen tips? Gjerne nevn noen små raser som ikke gneldrer. Anonymkode: d4895...ad0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #2 Del Skrevet 5. mars 2022 Hva med en langhåret russisk toy? Veldig god erfaring med rasen ♥️ http://www.vetstreet.com/dogs/russian-toy Anonymkode: 84c4c...1c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #3 Del Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva med en langhåret russisk toy? Veldig god erfaring med rasen ♥️ http://www.vetstreet.com/dogs/russian-toy Anonymkode: 84c4c...1c7 Har vurdert dem, de er så søte🙈Hvordan er den med bjeffing? Jeg tåler lyd, så lenge det er en av-knapp eller ikke er konstant gneldring. Har du hatt rasen selv? Skal se litt inn på den, de er nydelige!❤ Anonymkode: d4895...ad0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jytte Skrevet 5. mars 2022 #4 Del Skrevet 5. mars 2022 Jeg avlærte en pomme å bjeffe når den var godt voksen. Fikk en til å ringe på døra med jevne mellomrom mens jeg og hunden satt i sofaen. Jeg hvisket bare, sa sssh og la pekefingeren foran munnen min. Etter par timer var det nok å holde pekefingeren mot munnen. Selvfølgelig skjedde det at det forekom bjeffing senere, men ikke like mye og i samme grad. Men først må du lære den å bjeffe på kommando, altså Gi hals. Det hadde jeg gjort, men visste ikke at det er anbefalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #5 Del Skrevet 5. mars 2022 Yorkshire terrier? Min bjeffer kun på naboen. Bryr seg null om andre hunder på tur. Anbefaler ikke chicuahua. Aggressive, nervøse og usosiale! Og jeg har gått mye på småhundstreff så har møtt veldig mange. Flinke eiere, håpløse hunder. Virker som de kommuniserer dårlig med andre raser, så mulig det er bedre med flere chier, men det er jo ikke din situasjon. Anonymkode: e4097...53c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #6 Del Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har en pomeranian hannhund på snart 7 år. Jeg fikk han som omplasseringshund, så det var mye lyd i han fra start. Heldigvis har han en mild bjeffing, ikke sånn skarp.. har vært heldig med det! Er det noen her som har erfaring med andre raser som er like i gemytt som pommen, eller pommer som har blitt avlært å gneldre? De skal jo få lov å bruke lyd disse spisshundene synes jeg, men det må finnes en av-knapp. Pomeranian er min absolutt favorittrase, men det er noe med gneldringa som gjør meg litt usikker på om jeg orker enda mer av det. Tenker på hund nr 2 om et år eller to, men har ikke peiling på hvilken rase jeg ønsker. *MÅ absolutt kunne ha en på/av knapp inne, og kunne la vær å bry seg så sinnsykt om andre hunder på tur. *Lavt til middels aktivitetsnivå. *Liten til medium størrelse. Må kunne være alene med min funksjonshemmede pomme, da han har vestibulært syndrom som trigges iblandt med anfall. Kan da ikke ha dobbelt så stor hund, med mindre den er ekstremt rolig og forsiktig. Han er 2,5kg. *Må kunne nøye seg med å bare få tisse/bæsjetur enkelte dager innimellom, da jeg har migrene og den kan fort slå inn, samtidig som den må tåle en lang skogstur et par ganger i uka, eller 2-3 timers turer mange dager på rad. Jeg har alltid vært glad i apporterende hunder, eller spisshunder.. men er veldig usikker denne gangen. Har vært innom alt fra kooiker, pomeranian eller dansk-svensk gårdshund. Dette ble mye! Håper noen her har noen gode forslag til rase, jeg har hatt Golden Retriever før, så har vurdert en ny, men vil jo helst ha litt mindre rase. Har også hatt en Amerikansk og Engelsk Bulldog i familien, og kommer aldri til å skaffe meg molosser/bulldog så lenge jeg har pommen, de er for voldsomme av energi for han. Store hunder er ikke utelukket helt, for eurasier har fått fint overens med pommen her. Noen tips? Gjerne nevn noen små raser som ikke gneldrer. Anonymkode: d4895...ad0 Du nevner jo raser som overhode ikke har noe til felles, og da lurer jeg på hvor gjennomtenkt forslagene dine er? Har du virkelig satt deg inn i rasene? Du er inne på alt fra kooiker til pomeranian til Golden retriever! 🤯 Kooiker: Krever mye hjernetrim, det er dessverre endel dårlig/nervøst gemytt (innavl, rasen var nesten utryddet). Anbefaler ikke en slik hund hvis du ikke har erfaring med raser som krever mye av deg og som kan gi hunden både fysiske og mentale stimuli. (Engelsk og fransk bulldog: Den totale motsetningen til kooiker (derav spørsmålet mitt over!!), elendig helse, ikke kjøp! Oppdrett av engelsk bulldog er nå forbudt, det sier sitt. Fransk bulldog havner også fort på denne lista! Du snakker om at de har så mye energi, men ofte har de jo ikke energi fordi de ikke kan puste ordentlig! Setter denne i parentes siden du jo skriver du ikke vil ha dem.) DS gårdshund: Har hørt mye bra om dem, men de krever også både trim og hjernetrim. Ikke overbevist om at de vil passe for deg. Hva med puddel - dverg/mellompuddel? Anonymkode: c98ff...e58 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #7 Del Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Yorkshire terrier? Min bjeffer kun på naboen. Bryr seg null om andre hunder på tur. Anbefaler ikke chicuahua. Aggressive, nervøse og usosiale! Og jeg har gått mye på småhundstreff så har møtt veldig mange. Flinke eiere, håpløse hunder. Virker som de kommuniserer dårlig med andre raser, så mulig det er bedre med flere chier, men det er jo ikke din situasjon. Anonymkode: e4097...53c Enig angående chihuahua. Hannhunder har dessuten en lei tendens til å markere innendørs. Anonymkode: c98ff...e58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #8 Del Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du nevner jo raser som overhode ikke har noe til felles, og da lurer jeg på hvor gjennomtenkt forslagene dine er? Har du virkelig satt deg inn i rasene? Du er inne på alt fra kooiker til pomeranian til Golden retriever! 🤯 Kooiker: Krever mye hjernetrim, det er dessverre endel dårlig/nervøst gemytt (innavl, rasen var nesten utryddet). Anbefaler ikke en slik hund hvis du ikke har erfaring med raser som krever mye av deg og som kan gi hunden både fysiske og mentale stimuli. (Engelsk og fransk bulldog: Den totale motsetningen til kooiker (derav spørsmålet mitt over!!), elendig helse, ikke kjøp! Oppdrett av engelsk bulldog er nå forbudt, det sier sitt. Fransk bulldog havner også fort på denne lista! Du snakker om at de har så mye energi, men ofte har de jo ikke energi fordi de ikke kan puste ordentlig! Setter denne i parentes siden du jo skriver du ikke vil ha dem.) DS gårdshund: Har hørt mye bra om dem, men de krever også både trim og hjernetrim. Ikke overbevist om at de vil passe for deg. Hva med puddel - dverg/mellompuddel? Anonymkode: c98ff...e58 Det er ikke forbudt å avle på EB. Anonymkode: b330c...b4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #9 Del Skrevet 5. mars 2022 Toy eller dverg puddel? Anonymkode: 2046c...203 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #10 Del Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du nevner jo raser som overhode ikke har noe til felles, og da lurer jeg på hvor gjennomtenkt forslagene dine er? Har du virkelig satt deg inn i rasene? Du er inne på alt fra kooiker til pomeranian til Golden retriever! 🤯 Kooiker: Krever mye hjernetrim, det er dessverre endel dårlig/nervøst gemytt (innavl, rasen var nesten utryddet). Anbefaler ikke en slik hund hvis du ikke har erfaring med raser som krever mye av deg og som kan gi hunden både fysiske og mentale stimuli. (Engelsk og fransk bulldog: Den totale motsetningen til kooiker (derav spørsmålet mitt over!!), elendig helse, ikke kjøp! Oppdrett av engelsk bulldog er nå forbudt, det sier sitt. Fransk bulldog havner også fort på denne lista! Du snakker om at de har så mye energi, men ofte har de jo ikke energi fordi de ikke kan puste ordentlig! Setter denne i parentes siden du jo skriver du ikke vil ha dem.) DS gårdshund: Har hørt mye bra om dem, men de krever også både trim og hjernetrim. Ikke overbevist om at de vil passe for deg. Hva med puddel - dverg/mellompuddel? Anonymkode: c98ff...e58 Heisann! Ja, jeg nevner flere raser, for har litt erfaring fra forskjellige typer hunder. Jeg har selv eid en Golden Retriever, og har nå en Pomeranian. Broren min har hatt to Amerikansk Bulldog, en Boxer, og har nå en Dorset engelsk bulldog (litt lengre nese enn den vanlige). Ut ifra min erfaring med disse boende under samme tak.. er at de er litt klønete og klumpsete første året ihvertfall (🤣), men deretter synes jeg de fleste hannhund-individer får en overdreven dominant holdning til andre hannhunder. Jeg føler ikke jeg kan tolke de, det er 50/50 sjanse for at det går bra/dårlig i møte med dem. De er i mine øyne ganske intense med andre hannhunder, og de som broren min har hatt er fisemaskiner, samt litt for voldsomme for en liten sak på 2,5kg hehe! De er flotte hunder, men passer ikke for meg. Alle bullterriere jeg har møtt derimot, har vært nydelige mot pommen min (tispene ihvertfall). Kooiker har jeg hørt mye forskjellig om, så har vært på lista i lang tid, men så er det dette med fysisk/mental stimuli som jeg ikke tror passer meg og min livsstil akkurat nå. Pommen passer flott inn der, og pomeranian trenger vel lite til middels fysisk aktivitet. Jo mer han får, jo roligere er han inne. Som du nevner dette med innavl og nervøsitet har jeg hørt mange si faktisk, og det gjør meg også mer sikker på at det ikke blir det. Men tanken har jeg vært innpå, absolutt nydelige hunder om man får et bra individ! DS- gårdshund har jeg bare positiv erfaring fra. Broren min har det, og hu er verdens skjønneste. Hu krever ikke så mye mentaltrening, men de går mye tur og er mye i aktivitet med henne, så tror jeg legger fra meg den tanken også. Jeg vil jo hovedsaklig ha en rase som KAN gå lange turer og bli med på fjellet (med litt bærehjelp eventuelt), men som ikke nødvendigvis MÅ ha lange turer ofte, og som klarer seg med noen timer om dagen ute å gå/snuse. Dvergpuddel ble jeg frarådet om av onkelen min pga gneldringa🙊Han drev oppdrett og orket til slutt ikke fortsette videre. Men er de egentlig kjent for å gneldre da? Aldri hørt en dvergpuddel gneldre? Det er vel kun derfor jeg ikkr har vurdert den, for de er jo flotte hunder. Anonymkode: d4895...ad0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #11 Del Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Yorkshire terrier? Min bjeffer kun på naboen. Bryr seg null om andre hunder på tur. Anbefaler ikke chicuahua. Aggressive, nervøse og usosiale! Og jeg har gått mye på småhundstreff så har møtt veldig mange. Flinke eiere, håpløse hunder. Virker som de kommuniserer dårlig med andre raser, så mulig det er bedre med flere chier, men det er jo ikke din situasjon. Anonymkode: e4097...53c Ja har inntrykk av at det kun finnes noen få individer som er ok?... merkelig at de blir sånn alle som en nesten. Jeg har derimot bare opplevd fint gemytt hos pomeranian, men det er jo min erfaring.. er nok mye nervøsitet og aggressivitet der også. Yorkshire-terrier er nydelige! Hvor ofte må du klippe din? Anonymkode: d4895...ad0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #12 Del Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Toy eller dverg puddel? Anonymkode: 2046c...203 De er ikke gneldrete rase altså? Har hørt så mye forskjellig der, ble frarådet dvergpuddel pga de påsto den var gneldrete, men jeg har aldri sett en gneldrete puddel uansett størrelse jeg! Har du mye erfaring med dem? Anonymkode: d4895...ad0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
martine96 Skrevet 5. mars 2022 #13 Del Skrevet 5. mars 2022 Hvorfor ikke skaffe en slik som denne isteden? Omtrent like stor, men ikke fullt så plagsom 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #14 Del Skrevet 5. mars 2022 martine96 skrev (1 minutt siden): Hvorfor ikke skaffe en slik som denne isteden? Omtrent like stor, men ikke fullt så plagsom Hehehe! Er veldig fornøyd med gemyttet til Pommen min, han er fantastisk.. bare litt vel mye lyd i disse spisshundene/små hundene! Vanskelig å få gått tur med rotta da, eller?🙊 Anonymkode: d4895...ad0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
martine96 Skrevet 5. mars 2022 #15 Del Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hehehe! Er veldig fornøyd med gemyttet til Pommen min, han er fantastisk.. bare litt vel mye lyd i disse spisshundene/små hundene! Vanskelig å få gått tur med rotta da, eller?🙊 Anonymkode: d4895...ad0 Joda, søte hunder forsåvidt.. håper bare jeg slipper å bo ved siden av dem 🙉 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #16 Del Skrevet 5. mars 2022 Eneste mini-bikkje jeg har møtt som har vært noe lunde normal er en papillon. Men den likte virkelig godt å gå tur da. Eier var på fjellet med den flere ganger i uka, pluss en del joggeturer. Anonymkode: 8b844...912 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #17 Del Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja har inntrykk av at det kun finnes noen få individer som er ok?... merkelig at de blir sånn alle som en nesten. Jeg har derimot bare opplevd fint gemytt hos pomeranian, men det er jo min erfaring.. er nok mye nervøsitet og aggressivitet der også. Yorkshire-terrier er nydelige! Hvor ofte må du klippe din? Anonymkode: d4895...ad0 Ja, finnes sikkert noen chier som er ok, men det virker som det er ytterst få! Har vært borti noen ganske store, kastrerte hannhunder som er greie, men som absolutt ikke var det før kastreringen da, så.. Jeg har ikke samme negative erfaring med pommer, så det virker som de i mye større grad enn chier responderer bra på sosialisering. Tror mye av de nervøse/aggresive trekkene hos mange slike småhunder kommer av mangel på hundesosialisering og vanlig hundetrening (gjetting, men likevel). Bortsett fra chier, de virker generelt vanskelige selv med mye trening og sosialisering. Klipper den vel hver 4-5mnd ca, og fikser litt i synsfeltet og «sanitærområder» kanskje en gang eller to mellom «hovedklipper». Liker å ha ganske kort pels, bamseklipp/puppycut eller hva de kaller det. Klipper selv om jeg har tid, ellers blir det hundefrisør, så blir ikke så dyrt pr. år. Og så er det ekstremt deilig at den ikke røyter! Hadde ikke trodd jeg skulle merke så stor forskjell fra forrige rase vi hadde, men det er virkelig utrolig praktisk! Anonymkode: e4097...53c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #18 Del Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja, finnes sikkert noen chier som er ok, men det virker som det er ytterst få! Har vært borti noen ganske store, kastrerte hannhunder som er greie, men som absolutt ikke var det før kastreringen da, så.. Jeg har ikke samme negative erfaring med pommer, så det virker som de i mye større grad enn chier responderer bra på sosialisering. Tror mye av de nervøse/aggresive trekkene hos mange slike småhunder kommer av mangel på hundesosialisering og vanlig hundetrening (gjetting, men likevel). Bortsett fra chier, de virker generelt vanskelige selv med mye trening og sosialisering. Klipper den vel hver 4-5mnd ca, og fikser litt i synsfeltet og «sanitærområder» kanskje en gang eller to mellom «hovedklipper». Liker å ha ganske kort pels, bamseklipp/puppycut eller hva de kaller det. Klipper selv om jeg har tid, ellers blir det hundefrisør, så blir ikke så dyrt pr. år. Og så er det ekstremt deilig at den ikke røyter! Hadde ikke trodd jeg skulle merke så stor forskjell fra forrige rase vi hadde, men det er virkelig utrolig praktisk! Anonymkode: e4097...53c Ja har erfaring med at pomeranian er litt mildere med god oppdragelse, men de er igjen veldig gneldrete om de ikke får utløp for energi. Min er bedre når han får brukt kropp og hode litt! Jeg skal kikke litt på Yorkshire, den er absolutt interessant! Har bare møtt på fine individer av den også, så vil tro den er ganske stabil! Anonymkode: d4895...ad0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå