Gå til innhold

Barn som vil stå opp midt på natten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sønn på 15 måneder som aldri har hatt et særlig godt sovehjerte, men jeg føler at det har tatt helt av de siste månedene. Tidligere sov han 20-05 med 2-3 oppvåkninger imellom. Nå er rytmen at han sovner ca. 1930 og vil opp 0330-0400. Har avogtil 1-2 oppvåkninger imellom. Er vi heldig, drøyer han til 0430. Han er umulig å få til å sovne igjen, og har kanskje ved et par anledninger duppet litt av rundt 0530-0600 under amming, men det er maks 20 min. 

Han sover ellers 1-1,5 time på dagtid. 

Har prøvd å legge han senere og tidligere men det endrer ikke tidlig oppvåkning, og klusser bare leggingen enda mer. Føler ikke at jeg kan ta så mye fra dagluren heller som er mellom kl. 11 og 12.

Dette har vart i 2-3 måneder og jeg må nå legge meg kl 20 for å greie å takle oppvåkningen + fungere noenlunde dagen etterpå. Men det er sjeldent jeg greier å sovne så tidlig.. Det går liksom i ett hele dagen og trenger ofte tid til å trekke pusten etter han er lagt og få unnagjort noe rydding og forberedt ting til neste dag. 

Noen som har gjennomgått det samme? Hvor lenge varte det eller har noen tips for å endre dette? 

Har kuttet nattamming og samsoving fungerer også dårlig. Da turner han over hele meg og sengen hele natta.. 

Anonymkode: e0d33...eb1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde samme problem her. Eneste som funka, var å holde på rutiner og håpe på bedre tider. Det ble bedre, men tok tid. Var nok bortimot 3 år før han slutta å stå opp mellom 4 og 5. Våkner som regel 5.45 nå, men finner iPad og legger seg i senga igjen. Er 4,5 år. Fikk skikkelig søvnproblemer av ungen og følte meg konstant syk i flere år. Blir bedre heldigvis, men det kan ta lang tid.

AnonymBruker
Skrevet
Luckie skrev (1 time siden):

Hadde samme problem her. Eneste som funka, var å holde på rutiner og håpe på bedre tider. Det ble bedre, men tok tid. Var nok bortimot 3 år før han slutta å stå opp mellom 4 og 5. Våkner som regel 5.45 nå, men finner iPad og legger seg i senga igjen. Er 4,5 år. Fikk skikkelig søvnproblemer av ungen og følte meg konstant syk i flere år. Blir bedre heldigvis, men det kan ta lang tid.

Håper virkelig det ikke gjelder oss og 😭 Føler meg konstant syk nå etter "bare" 2-3 mnd, og går bare rundt og hangler. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Han sover for lite. Du må sørge for at han sover mer. Kan du forlenge eller øke dagsøvn - gjør dette. Det at barn ikke sover fordi de har sovet «nok» er en hardnakket myte som mødre sirkulerer seg imellom fortsatt, men det er for lenge siden bevist feil.

Om barn sover dårlig har de som oftest rukket bli overtrøtte, og må få mer søvn. Et barn på hans alder skal sove ca 12-14 av døgnets timer. Ditt sover rundt 10. Legg inn en lur på 1-2 timer rundt 9-10 på formiddagen til barnet oppnår mindre søvnunderskudd. Gå turer som busser, om nødvendig. Men få opp mengden søvn med 3-4 timer.

Anonymkode: eb811...81c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Min er litt lik, men hvis jeg legger meg samtidig med han så sover han gjerne til kl 0630. Da sover vi begge fra kl 20. det er den eneste måten jeg fungerer optimalt i hverdagen. Prøvde å jobbe med noen få timer søvn og da hadde jeg så innmari vondt i hodet innen kl var 11.. 

Han sover bedre og lengre for hver mnd som går, men det er sinnssykt slitsomt når det står på. 

Hvis dere har mulighet så kan dere jo sende barnet èn natt til besteforeldre eller tante/onkel dersom de kjenner barnet godt nok. Da får du hentet deg inn litt 

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Husker den tiden. Det er en fase. Eneste som hjalp var å bare fortsette med gode rutiner. Men det var noen måneder vi holdt på å tilte... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har en sønn på 15 måneder som aldri har hatt et særlig godt sovehjerte, men jeg føler at det har tatt helt av de siste månedene. Tidligere sov han 20-05 med 2-3 oppvåkninger imellom. Nå er rytmen at han sovner ca. 1930 og vil opp 0330-0400. Har avogtil 1-2 oppvåkninger imellom. Er vi heldig, drøyer han til 0430. Han er umulig å få til å sovne igjen, og har kanskje ved et par anledninger duppet litt av rundt 0530-0600 under amming, men det er maks 20 min. 

Han sover ellers 1-1,5 time på dagtid. 

Har prøvd å legge han senere og tidligere men det endrer ikke tidlig oppvåkning, og klusser bare leggingen enda mer. Føler ikke at jeg kan ta så mye fra dagluren heller som er mellom kl. 11 og 12.

Dette har vart i 2-3 måneder og jeg må nå legge meg kl 20 for å greie å takle oppvåkningen + fungere noenlunde dagen etterpå. Men det er sjeldent jeg greier å sovne så tidlig.. Det går liksom i ett hele dagen og trenger ofte tid til å trekke pusten etter han er lagt og få unnagjort noe rydding og forberedt ting til neste dag. 

Noen som har gjennomgått det samme? Hvor lenge varte det eller har noen tips for å endre dette? 

Har kuttet nattamming og samsoving fungerer også dårlig. Da turner han over hele meg og sengen hele natta.. 

Kanskje han er ferdig med og sove på dagen ? min var 17 mnd når han slutta med det, og ting ble veldig mye bedre etter det, la seg 19 og sov til 7 hver dag etterpå

Anonymkode: 4aa67...ed2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Kanskje han er ferdig med og sove på dagen ? min var 17 mnd når han slutta med det, og ting ble veldig mye bedre etter det, la seg 19 og sov til 7 hver dag etterpå

Anonymkode: 4aa67...ed2

Tror ikke det. Får høre i bhg at han nesten sovner i matfatet rett over 11 og er tydelig klar for en lur. De gangene han ikke har fått den luren i helgene så er han helt ødelagt et par timer etter. Så tror han fremdeles trenger en lur. Men tenker litt på den som skrev ovenfor om at han sover for lite 🤔

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...