AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #1 Skrevet 5. mars 2022 Jeg har hatt hjelpeverger (økonomisk) siden jeg var 18, er nå 30. Jeg vil si at jeg ikke er klar for dette, så jeg blir å vente en stund til. Men her er noe jeg trenger hjelp til, da jeg har adhd og ting blir en utfordring: Hvordan klarer dere å kontrollere impuls kjøp? Hvordan klarer dere og stoppe dere selv ved å kjøpe ting dere virkelig ikke trenger, men fristelsen er høy? Anonymkode: f3385...55c
Million Skrevet 5. mars 2022 #2 Skrevet 5. mars 2022 (endret) Man klarer å kontrollere det fordi man er fornuftig, og fornuftens stemme seirer. Ser jeg en svindyr jakke som er veldig stilig og som jeg kunne tenkt meg, så sier fornuftens stemme i bakhodet mitt "La være, du har ikke penger nok". Så da ender det med at man går forbi, fordi den er for dyr. Kjøper man den, vet man jo at man ikke vil ha penger igjen til mat og annet resten av måneden, og da sulter man. Derfor dropper man det. Sånne tanker går gjennom hodet i løpet av noen sekunder eller et minutt, og så oppfører man seg fornuftig og lar være å kjøpe den. Det er helt naturlig, og slik det går for de fleste. Men... NOEN mennesker, også uten adhd, har litt dårligere impulskontroll og kan nok slite litt i fristende situasjoner, gå på en smell og kjøpe den tingen selv om de vet de ikke har råd. Sånne mennesker sliter som regel økonomisk, og har også gjerne pådratt seg forbrukslån og kredittkortgjeld som følge av impulskjøp og handling de ikke har råd til. Endret 5. mars 2022 av Million 1
Gjest Blondie65 Skrevet 5. mars 2022 #3 Skrevet 5. mars 2022 Det hender jeg ser ting som er fine, men jeg vet at jeg egentlig ikke har råd til. Da har jeg laget meg en vane om å "tenke på det" - dvs. at jeg går hjem og så lar jeg det gå noen dager. Hvis jeg fortsatt har lyst på det neste gang jeg går forbi den butikken har jeg kanskje også funnet ut hvordan jeg kan ha råd til det likevel. Men hos meg er det å ha lyst på noe nøye forbundet med prisen: er noe for dyrt for meg forsvinner også lysten til å kjøpe det fordi prisen overskygger lysten. Og andre ganger så "må jeg ha det" og det er verdt å droppe noe annet for å få dette til.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #4 Skrevet 5. mars 2022 Du kan øve på å tenke på konsekvenser: «kjøper jeg dette vil jeg ikke ha råd til det andre senere», «dette koster like mye som jeg får i lønn/ trygd for en dag», «ønsker jeg å bruke pengene mine på dette?». Kanskje også kan du finne en ting som du ønsker å kjøpe deg, og som du sparer til, og når du har vært flink til å ikke kjøpe tulle-ting så kjøper du tingen som en belønning. Anonymkode: d8dbe...740 1
Trilili Skrevet 5. mars 2022 #5 Skrevet 5. mars 2022 Hvis man har veldig lyst på noe så sparer man til det det som er igjen etter alle utgifter er betalt...
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #6 Skrevet 5. mars 2022 En metode som kan fungere er å ikke ha med penger. Du kan ha en sekk som er bare butikksekk, og la lommeboka ligge der. Når du skal i butikken må du ha handleliste. Handlelista kan henge på kjøleskapet sammen med en penn, så du skriver opp når du ser at du trenger noe. Å huske både handleliste og butikksekken kan være utfordrende. Du vil være nødt til å dra hjem og hente den noen ganger, men det er bedre enn å bruke penger du ikke har. Anonymkode: d9ed9...2c8
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #7 Skrevet 8. mars 2022 Jeg har også adhd, men er det noe jeg har stålkontroll på er det økonomien. Nå tjener jeg riktignok greit så jeg har råd til å impulskjøpe av og til. Ha 40 000 på ekstrakonto alltid, og innefor 30% EK i egen leilighet. Ingen billån. Å ha adhd betyr ikke automatisk at man er økonomisk surrehue... Du må øve deg på å sette opp budsjett og forholde deg til det. Å ha verge bare utsetter problemet. Særlig hvis vergene ikke lærer deg å passe økonomien din selv, men styrer den for deg. Anonymkode: 0d366...8bd 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå