Gå til innhold

den overgangen............

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei !

Jeg lurer på om det er noen som kan dele litt av sine overgangsplager med meg. Jeg er 50 år, har ingen av de berømte svettetoktene, men derimot humørsvingninger deluxe og andre plager. Jeg vet lite om dette, har prøvet å finne fram til opplysninger rundt dette, men synes det står det samme overalt. Noen gode råd?

Ellers har jeg det bra - koselig med slike 40++++ sider. Er forøvrig i min andre vår, nygift, student og føler meg passe gal. Vil slett ikke at en såkalt overgangsalder skal forsure tilværelsen min.

Takker for svar - Fresia

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Husmora
Skrevet

Du kan forsøke med soyaprodukter i fra helsekosten, f.eks Supersoy som skal hjelpe mot overgangsplager, eller få hormonermedisiner av legen din. Og vær glad for at du ikke har hetetokter, det er pyton :cry:

Skrevet

Takk for svar - det er jammen ikke så veldig aktivitet her.

Jeg vet ikke helt om det er overgang, men hva med ting som uregelmessig mens, dårligere søvn, irritasjon i bena .... noen som kjenner seg igjen? eller skyldes det andre ting. Har også lettere for å ta til tårene enn før. Livet er tross alt bra og har ikke spesielt lyst til å ta medisiner. Naturmedisiner er ok. Fresia

Skrevet

Sorry at jeg ikke har noen råd å dele med deg Fresia. Jeg har ikke kommet i overgangsalderen ennå, så jeg bare forbereder meg ved å vente på svar på innlegg som dine. :D

Skrevet

Hei!

Jeg kom ganske tidlig i overgangen....ca. 48 år, det gikk ganske glatt for min del, og - jeg ble ferdig med det verste i løpet av 1 år.

Hadde ikke så veldig mange plager, men litt var det da...svettetokter -både natt og dag, tok lett til tårene, urolige ben.

Tror ikke jeg hadde mer plager.

Jeg har lest det en gang at slik din mor hadde det i overgangen slik kan du også få det....min mor hadde det på samme måte som meg, en eldre søster av meg hadde det på samme måten.

Tror litt på dette jeg :)

Hilsen Torika

Skrevet

Hei, jeg er "bare" 42 men føler at mye har begynt å skje alikevel. Hetetokter innimellom, men humørsvingningene er det værste. Fra å være glad og fornøyd den ene dagen, til hjertebank og deprimert den neste. Har prøvd mye innen naturmedisin, bl.a homeopat(i 1 år) men det hjalp meg ingenting. Har nå begynt å ta Johannesurt hver dag + en krem som heter Progesan Care(helsekost). Har ikke brukt det lenge nok til å være sikker på resultatet, men jeg føler meg faktisk lettere!! Lykke til! :lol:

Skrevet

Takk skal dere ha for svar.

Nyttige råd og linker - jeg skal lese litt mer enn jeg har gjort. Det går bedre i perioder. Og hvis det er slik at mor og datter får ganske lik overgangsalder, er jeg heldig stilt.

Mine plager er nok mest uro i bena, uregelmessige blødninger, humørsvingninger. Det er vel kanskje det verste, jeg får så dårlig samvittighet når jeg er irritert og ser alt gjennom mørke solbriller og det går utover mine nærmeste. Det er iallefall godt å høre at det er flere som har det slik. Jeg føler meg litt "gal" innimellom :lol: Fresia

Gjest Anonymous
Skrevet

Dere skriver dere er irriterte, men jeg er rasende og irriterer meg over det minste. Det går utover forholdet.

Jeg gikk på progynova, men tidligere i år var det en stor artikkel om hvor farlig det var for oss kvinner. Kvinnelegen uttalte at hadde vi vist hvor farlig det var osv....(brystkreft) Det blir skrevet ut ukritisk mente hun. Jeg sluttet på dagen.? jeg plages ikke av svette.

Ser en del reklame på disse produkter, men for noen priser. Så på tofull(skrives det slik?) troe det var 340 kr. Det var 60 tabl, men vet ikke hvor mye en skal ta om dagen.

Noen andre med råd?

Skrevet

...du mener sikkert tofupill. Ja, de er rådyre. Det skrives også om at kvinner i overgangen blir bedre med Asiatisk mat. Det vil si salater, oljer, kylling mm. Jeg tenker stadig å prøve - men det er jo så mye å gjøre, å huske på hele tiden. Jeg "glemmer" innimellom at jeg skal leve sundt. Akkurat nå for tiden er det irritabilitet i bena som er verst. Men det hjelper å gå tur (hvis jeg har tid ta) - og joda, jeg er RASENDE innimellom jeg også, men man moderer gjerne litt i slike forum - hva? :ler: Håper bare at overgangsperioden blir lett - ellers er vel hele livet en overgang? Vi skal jammen nyte det som er - Kos deg alt du kan du også. og prøv å sile ut det som irriterer.

Fresia

Gjest Anonymous
Skrevet

Det var jeg som skrev at jeg gikk på progynova, men sluttet.

Nå har jeg vært så rasende og irritert at det går utover min mann. Høyeksplosiv. Det er helt ille.

I dag gikk jeg til legen. Fortvilt over meg selv. Han mente jeg burde prøve på nytt igjen. Det var piller som var ganske nye, men mindre "farlige". Han mente forøvrig skremmeriene var høyst overdrevet.

De jeg fikk heter Livial.Syntestisk østrogen, derfor ikke så farlig, de andre er rent østrogen.

Skal fungere i jobben også, så jeg får ta sjangsen. Så får jeg heller være obs. på bivirknonger/mammografi, som jeg forøvrig går til hvert år.

Prisen sjokkerte meg. 576 for 28x3. Bare for de er nye og eneste på markedet.

Modere seg her inne skriver du, hvorfor det. Skriver slik jeg har det. Om en leser andre sine innlegg over hele KG så er det ike mye moderering ute å går.

Når du nevner matså spiser jeg mye slikt du nevner. Oljer, kylling osv. Spiser mat med høyt protininnhold. Kan ikke se at det hjelper.

har noen av dere brystspreng i denne tiden???

Skrevet

Dette hørest ikke kjekt ut.

Jeg tror jeg hopper over hele overgangalderen :lol:

Naboen min gjorde det. Hun hadde ingen plager i det hele tatt.

Kansje det er noe i samme duren våre tenåringer plagest med.

I allefall humørsvingningene :(:ler: :evil:

Gjest Anonymous
Skrevet

Fiola, det kan være noe i det du skriver. Min fam "oppdaget" ikke meg før jeg kom i puberteten. Jeg var før den snill, høflig, men da jeg kom dit ble jeg en høyrøstet irritert og rasende kjeftsmelle.

Nå er jeg i min andre ungdom og er på samme viset. IKke rart min mor er oppgitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...