Gå til innhold

Holistisk lege?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i en fase av livet der jeg forsøker å skape en eller slags form for balanse. Jeg sliter med mange kroppslige plager som mageproblematikk, akne, hormonforstyrrelser, hodepine mm. Jeg ser at det blir mer og mer, tja "vanlig" om man kan si det, at amerikanere blant annet oppsøker holistiske leger og får både råd og veiledning som HJELPER dem med å bli kvitt/håndtere helseplager. For eks får de tatt "food sensitivity tests" der det fremkommer at de reagerer på helt vanlige ting som asparges, tomat, avokado, mandler osv. De får fortalt at de har lekk tarm, sibo, candida osv osv. Jeg har vært hos UTALLIGE leger, men får bare det jeg nå begynner å føle er "standard svar"; du har ibs, du har spenningshodepine, du har mest sannsynlig pcos osv osv. Løsning? Ta en pille du! (Fks p-pille, det løser egentlig ingenting). 

Jeg føler at leger her til lands, bare "legger et plaster på såret", uten å behandle underliggende årsak. 

Er det noen her som har forsøkt noe annet, kanskje i retning holistiske leger/behandlingsformer, som faktisk har fungert for helsa?? 

Anonymkode: 97bec...875

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Holistiske 

eger gir deg en følelse av at de behandler noe. Dette noe er som oftest en lidelse de har kommet frem til gjennnom undersøkelser som ikke er basert på etterprøvbare metoder. Hvorfor vil du ikke la deg behandle av et system som har etterprøvbar vitenskap i bunnen, og som ikke lover deg helseeffekter du ikke kan få?

Disse holistikerne er flinke til å gi deg håp, men de baserer seg på eventyr og følelser. De er gode til å gi omsorg, men ellers er det stort sett bløff.

Jeg kjenner ingen som er så mye syke som de som sverger til slike metoder. De sier de har så god effekt av behandlingen, men de gjør ikke annet enn å syte og klage over hvor dårlige de er.

ordentlig medisin behandler man årsaken til en sykdom hvis den er kjent og mulig å behandle. Man synser ikke, og lover ikke  noe man ikke kan holde. Å være ærlig om at ikke alt kan behandles burde være en styrke, og ikke en svakhet.

Anonymkode: c8096...93d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er i en fase av livet der jeg forsøker å skape en eller slags form for balanse. Jeg sliter med mange kroppslige plager som mageproblematikk, akne, hormonforstyrrelser, hodepine mm. Jeg ser at det blir mer og mer, tja "vanlig" om man kan si det, at amerikanere blant annet oppsøker holistiske leger og får både råd og veiledning som HJELPER dem med å bli kvitt/håndtere helseplager. For eks får de tatt "food sensitivity tests" der det fremkommer at de reagerer på helt vanlige ting som asparges, tomat, avokado, mandler osv. De får fortalt at de har lekk tarm, sibo, candida osv osv. Jeg har vært hos UTALLIGE leger, men får bare det jeg nå begynner å føle er "standard svar"; du har ibs, du har spenningshodepine, du har mest sannsynlig pcos osv osv. Løsning? Ta en pille du! (Fks p-pille, det løser egentlig ingenting). 

Jeg føler at leger her til lands, bare "legger et plaster på såret", uten å behandle underliggende årsak. 

Er det noen her som har forsøkt noe annet, kanskje i retning holistiske leger/behandlingsformer, som faktisk har fungert for helsa?? 

Anonymkode: 97bec...875

Jeg har en alternativ/holistisk fastlege som følger opp pasientene sine og er engasjert.

Hvis du bor i Bergen kan du få navnet hennes.

Anonymkode: 04db2...632

• 3 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.3.2022 den 14.19):

Jeg har en alternativ/holistisk fastlege som følger opp pasientene sine og er engasjert.

Hvis du bor i Bergen kan du få navnet hennes.

Anonymkode: 04db2...632

Jeg er ikke ts,men jeg vil gjerne ha navnet hennes.☺️

AnonymBruker
Skrevet

Det er eller var en i Spangereid men jeg er usikker på om han fortsatt jobber, far til Tobias Santelmann.

Anonymkode: 57e62...9ef

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale boken Kinastudien.Omstridt bok,men mange tror på det.Om kosthold mot sykdom.Et enormt antall mennesker er undersøkt .Les boken selv,og få eget inntrykk.»Alt» kan vris og vendes på,men boken er etter mitt syn en av de viktigste kostholdsbøker som er skrevet.Kanskje den viktigste.Anbefale også å undersøke om det er noe i fasting mot .sykdommer.En som fikk jobbet med det fikk Nobelprisen.Med kreft i kroppen,kan i teorien kroppen gå løs på dårlige celler som bla kreftceller for å få mat,under fasting.

Anonymkode: 3594f...360

• 3 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.6.2022 den 21.19):

Jeg vil anbefale boken Kinastudien.Omstridt bok,men mange tror på det.Om kosthold mot sykdom.Et enormt antall mennesker er undersøkt .Les boken selv,og få eget inntrykk.»Alt» kan vris og vendes på,men boken er etter mitt syn en av de viktigste kostholdsbøker som er skrevet.Kanskje den viktigste.Anbefale også å undersøke om det er noe i fasting mot .sykdommer.En som fikk jobbet med det fikk Nobelprisen.Med kreft i kroppen,kan i teorien kroppen gå løs på dårlige celler som bla kreftceller for å få mat,under fasting.

Anonymkode: 3594f...360

Nei, den boken er ikke å anbefale.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_China_Study#Reception

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...