Gå til innhold

Hvorfor har noen hus/leiligheter ytterdører som går INNOVER??

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Adobyen skrev (10 timer siden):

Det er ikke tillatt lenger pga sikkerhet.  Mange dører gikk innover før ca 1970. Det var praktisk hvis snøen raste av taket, slik at det var mulig å komme seg inn og ut av huset. Døren ble godt beskyttet for vind og vær også.  

Såklart er det tillatt. Det var til og med normalen frem til rundt 45.

Sitat

I gamle hus finner en uten unntak at dørene slår innover. Det gjelder også mellom rommene i huset, hvor dørene slås inn i de respektive rom. Utadslående dører er noen som først ble vanlig etter 1945. Årsaken er uklar, men det hevdes blant flere at det kan ha bakgrunn i at det er enklere å låse en dør med slåe dersom den slår innover. 

https://www.byggogbevar.no/pusse-opp/vindu-doer/artikler/doerer-bestanddeler-og-stiler

Anonymkode: 38252...6c2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Svarer som ab. Kjenner en som ble funnet innenfor sin egen dør etter brann. Hen hadde fått panikk, trodde de som etterforsket det, og ikke klart å komme seg unna i tide fordi døra slo innover. 

Anonymkode: 1979d...e6d

Kjenner ei som opplevde liknende situasjon. Det brant i solariumet hun var i, og helt forfjamset sto hun og dundret på hoveddøren for å komme seg ut. Hun trodde den var låst, men den var bare innovervendt. Var heldigvis et klokt hode på utsiden som fikk åpnet den for henne. 

Anonymkode: 6e643...498

Gjest loveli
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Svarer som ab. Kjenner en som ble funnet innenfor sin egen dør etter brann. Hen hadde fått panikk, trodde de som etterforsket det, og ikke klart å komme seg unna i tide fordi døra slo innover. 

Stakkars!

Ok, da har jeg misforstått hvilken vei en dør skal gå. Da jeg bodde i blokk gikk alle dørene innover i leilighetene. 😬

AnonymBruker
Skrevet
ryzorwarlock skrev (11 timer siden):

Du må nok tenke litt.

Knuse vindu bråker mere, og sjansen for å bli tatt er høyere en å komme seg inn en dør.

Dah...

Du må nok tenke litt.

Sparker du opp døra bråker det mer enn om du kakker litt på glasset.

Bruk hjernen!

Anonymkode: 59c0c...057

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Å sparke en dør bruker bare 50-60 decibel 
Å ødelegge en rute er over 100-120 decibel.

Man sparker ikke inn en dør i innbrud, man bryter den opp. 

Kanskje påtide og gjøre litt research lillegutt

Anonymkode: 8cf7e...275

Hvis du skal bryte opp døren hvilken rolle spiller det at den slår utover eller innover?

Tydelig at du fremdeles går på barneskolen og ikke evner tenke rasjonelt. 

Anonymkode: 59c0c...057

• Liker 4
Gjest laPistola
Skrevet
ryzorwarlock skrev (11 timer siden):

Du må nok tenke litt.

Knuse vindu bråker mere, og sjansen for å bli tatt er høyere en å komme seg inn en dør.

Dah...

Hmm… har du opplevd at en dør blir sparket opp i nærheten av deg? Det er ikke noe du ikke våkner av , for og si det sånn.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og denne personen var ikke vant til at døren hans/hennes gikk innover? Beklager, men det tror jeg ikke noe på. Vi hadde dør som gikk innover i 10 år, og selvfølgelig ble vi vant til at den åpnet innover. 

Hvorfor skulle vi ikke bli vant til vår egen ytterdør?

Nå har vi skiftet til ny dør og den slår utover. Jeg skal love deg at det tok tid å venne seg til at den ikke åpnet innover slik den gamle gjorde! 

Anonymkode: cd941...5d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Joda, det er tillatt, i hvertfall i eneboliger. Og det vet jeg fordi jeg bor i nytt nabolag med bare nye hus, og min amerikanske nabo måtte *selvsagt* ha inngangsdør som slår innover. Han ville gjerne diskutere det med meg, for å overbevise meg om hvor mye mer gjestmild en slik dør er. Det er jo veldig ugjestmildt å "slå en dør rett i ansiktet på gjesten som står på utsiden". Jeg har aldri hørt så dumme argumenter som han hadde for den døra si. Ingen logikk i det hele tatt. Men amerikansk er jo best, ingen protest.

Anonymkode: 6e643...498

Det uthevede er faktisk ikke så dumt som det høres ut som. Har selv faktisk slått ytterdøren rett i fjeset på et barn som sto utenfor (det var Halloween og jeg var litt for utålmodig med å åpne døra, så jeg åpnet mens barnet strakk seg mot ringeklokka 🙈)

Anonymkode: ee96b...1f5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom på en ekstra grunn til å ha ytterdør som går innover.

I tomannsboligen vår har vi en nyere dør som slår utover. Vi har mye problemer med at vinden tar tak i døren når vi åpner den. Naboen har ikke samme problem, for de har beholdt den gamle døren som går innover.

Anonymkode: fc475...4ce

Gjest rampenissen72
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.3.2022 den 7.39):

Ja, for det å «sparke inn» en ytterdør bråker så utrolig lite og er gjort på null komma niks. Si meg, hva er ytterdørene deres egentlig laget av, og hva slags hengsler er de festet i?

Anonymkode: 2e709...2a5

Papp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...