Gå til innhold

Hvorfor har noen hus/leiligheter ytterdører som går INNOVER??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For det første, sørger det for at en del av arealet innendørs blir ubrukelig.

For det andre, er det en massiv sikkerhetsrisiko. Tyver og banditter kan bare sparke inn døren.

Anonymkode: 95ce1...9d6

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest loveli
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For det andre, er det en massiv sikkerhetsrisiko. Tyver og banditter kan bare sparke inn døren.

Det kan også brannmennene, når du ligger utslått inne i leiligheten din og ikke klarer å evakuere deg selv. ;)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Og skurker! Ikke glem dem 😊

Anonymkode: 34b4d...59c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
loveli skrev (43 minutter siden):

Det kan også brannmennene, når du ligger utslått inne i leiligheten din og ikke klarer å evakuere deg selv. ;)

Vel, da er det best å ikke ha dør i det hele tatt, sånn at brannmennene bare kan gå rett inn.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Og skurker! Ikke glem dem 😊

Anonymkode: 34b4d...59c

Ja, de også. Og voldtektsmenn. Og drapsmenn. Og whatever.

Dette illustrerer bare hvor idiotisk det er å ha en ytterdør som går innover.

• Liker 1
Gjest Adobyen
Skrevet

Det er ikke tillatt lenger pga sikkerhet.  Mange dører gikk innover før ca 1970. Det var praktisk hvis snøen raste av taket, slik at det var mulig å komme seg inn og ut av huset. Døren ble godt beskyttet for vind og vær også.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da er det nok best å ikke ha vinduer i det hele tatt på bakkeplan, det er lettere å knuse dem enn å sparke inn en ytterdør.

Anonymkode: 2e709...2a5

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Snakk om diskusjon. Døra kan ikke gå innover, for da blir det så enkelt å bryte seg inn. Den massive døra. Altså.. en stein, et vindu.. glass.. 

Anonymkode: 803e4...77f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i ett nytt bygg - satt opp av stor entreprenør på Østlandet.  Ytterdøra går utover, mens dørene inn til leilighetene går innover. Null stress. 

Anonymkode: cb6b7...e65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg bor i ett nytt bygg - satt opp av stor entreprenør på Østlandet.  Ytterdøra går utover, mens dørene inn til leilighetene går innover. Null stress. 

Anonymkode: cb6b7...e65

Dette er pga krav til rømning ved brann. Grensen går ved 10 personer i en branncelle. Vanligvis ikke flere enn 10 personer i en leilighet, døra kan slå inn. Men når det er flere leiligheter med felles dør, så blir det flere enn 10 personer som skal rømme, og døra skal slå ut. 

Anonymkode: d593f...fed

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Snakk om diskusjon. Døra kan ikke gå innover, for da blir det så enkelt å bryte seg inn. Den massive døra. Altså.. en stein, et vindu.. glass.. 

Anonymkode: 803e4...77f

Du må nok tenke litt.

Knuse vindu bråker mere, og sjansen for å bli tatt er høyere en å komme seg inn en dør.

Dah...

AnonymBruker
Skrevet
ryzorwarlock skrev (37 minutter siden):

Du må nok tenke litt.

Knuse vindu bråker mere, og sjansen for å bli tatt er høyere en å komme seg inn en dør.

Dah...

Ja, for det å «sparke inn» en ytterdør bråker så utrolig lite og er gjort på null komma niks. Si meg, hva er ytterdørene deres egentlig laget av, og hva slags hengsler er de festet i?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvis for eksempel døren er inn fra en lang korridor med inngang til flere leiligheter. Går den utover da, risikerer man å smelle den i fjeset på en passerende nabo.

Anonymkode: 08593...6c6

• Liker 5
Gjest lurven
Skrevet
loveli skrev (5 timer siden):

Men i følge brannforskrifter skal dører i rømningsveier slå utover

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja, for det å «sparke inn» en ytterdør bråker så utrolig lite og er gjort på null komma niks. Si meg, hva er ytterdørene deres egentlig laget av, og hva slags hengsler er de festet i?

Å sparke en dør bruker bare 50-60 decibel 
Å ødelegge en rute er over 100-120 decibel.

Man sparker ikke inn en dør i innbrud, man bryter den opp. 

Kanskje påtide og gjøre litt research lillegutt

Anonymkode: 8cf7e...275

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Å sparke en dør bruker bare 50-60 decibel 
Å ødelegge en rute er over 100-120 decibel.

Man sparker ikke inn en dør i innbrud, man bryter den opp. 

Kanskje påtide og gjøre litt research lillegutt

Anonymkode: 8cf7e...275

Men nå påstår både ts og andre at det er en «massiv sikkerhetsrisiko» at noen kan sparke inn døren for å begå innbrudd. De snakker ingen ting om om å bryte den opp. Jeg tviler på at innbruddstyver går rundt med en rambukk.

Er man opptatt av å gjøre innbrudd lydløst, velger man neppe hverken å sparke inn dører eller knuse vinduer.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Adobyen skrev (4 timer siden):

Det er ikke tillatt lenger pga sikkerhet.  Mange dører gikk innover før ca 1970. Det var praktisk hvis snøen raste av taket, slik at det var mulig å komme seg inn og ut av huset. Døren ble godt beskyttet for vind og vær også.  

Joda, det er tillatt, i hvertfall i eneboliger. Og det vet jeg fordi jeg bor i nytt nabolag med bare nye hus, og min amerikanske nabo måtte *selvsagt* ha inngangsdør som slår innover. Han ville gjerne diskutere det med meg, for å overbevise meg om hvor mye mer gjestmild en slik dør er. Det er jo veldig ugjestmildt å "slå en dør rett i ansiktet på gjesten som står på utsiden". Jeg har aldri hørt så dumme argumenter som han hadde for den døra si. Ingen logikk i det hele tatt. Men amerikansk er jo best, ingen protest.

Anonymkode: 6e643...498

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde i blokk der dørene gikk innover. En nabo hadde et illebefinnende, så brannvesenet måtte bryte seg inn. Dette var verken enkelt eller lydløst. Så om man har solide branndører trenger man ikke være redd for sikkerheten ved innoverdør.

En stor fordel med innoverdører i blokk er at dørene ikke blokkerer trappeoppgangen ved brann, og at de heller ikke kan blokkeres utenfra.

Felles ytterdører må selvfølgelig gå utover, så det ikke oppstår trengsel. En folkemengde med panikk kan gjøre det umulig å åpne en dør innover, med de alvorlige konsekvensene det får.

Anonymkode: fc475...4ce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
lurven skrev (3 timer siden):

Men i følge brannforskrifter skal dører i rømningsveier slå utover

Men dører til rømningsvei fra en branncelle (leilighet) med mindre enn 10 personer kan slå inn. 

Anonymkode: d593f...fed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
loveli skrev (11 timer siden):

Svarer som ab. Kjenner en som ble funnet innenfor sin egen dør etter brann. Hen hadde fått panikk, trodde de som etterforsket det, og ikke klart å komme seg unna i tide fordi døra slo innover. 

Anonymkode: 1979d...e6d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...