Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i uke 15 og nå står det rundt omkring at man ikke bør ligge på ryggen lenger. Jordmor sa i utgangspunktet at jeg skulle unngå å ligge på ryggen allerede fra uke 12!

Men, jeg er en ryggligger! Synes det er så vanskelig å bli liggende på siden. Merker at det begynner å bli ubehagelig, eller mer at det føles «trangt» nederst i magen når jeg ligger på ryggen, men ikke ubehag nok til at jeg oppfatter det i søvne.

Hvor farlig er det for baby med denne ryggliggingen? Og hvordan unngå det?

Har kjøpt en bbhugme, men den synes jeg er så stor og klønete, den føles mer i veien enn til hjelp :klo:

Anonymkode: 4e61f...fc2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lå på rygg frem til uke 30 ca, da ble magen så stor at det var mest behagelig å ligge på siden.  Ingen problem. Kroppen sier ifra hvis det er farlig å ligge på rygg

Anonymkode: 3213d...fc8

• Liker 1
Skrevet

Er i uke 15 selv. JM sier jeg kan ligge på rygg sålenge jeg finner det behagelig. Er selv en ryggsover som våkner 10-15 ganger om natten om jeg prøver tvinge meg selv til å ligge på siden. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i uke 33, sover kun på rygg nå omtrent. Før elsket jeg å sove på mage, men de siste to ukene har jeg gradvis sluttet pga ubehag. Nå synes jeg det er best å ligge på rygg, så da blir det slik 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: b8e1d...0ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er i uke 32 og våkner ofte på ryggen om natta selv om jeg legger meg på sida. Har foreløpig ikke opplevd svimmelhet.

Anonymkode: 80884...b86

AnonymBruker
Skrevet

Uke 32 og ligger fortsatt på ryggen, men med litt mer puter så ikke helt flatt. Greier ikke å bare ligge på siden, får så vondt etterhvert i hoftene.

Merker noen ganger ubehag, men da snur jeg meg. 

Anonymkode: b1008...329

Skrevet

Ryggsoving er ikke frarådet før du runder tredje trimester (rundt uke 28), og da i utgangspunktet kun dersom du selv kjenner ubehag. Problemet er at livmoren kan bli så tung at den trykker på en stor pulsåre i ryggen (vena cava), noe som kan forårsake svimmelhet og kvalme. I uke 12 er dette absolutt ikke et problem, så skjønner ikke helt hva jordmoren din snakker om. https://nhi.no/familie/graviditet/gravide-bor-ikke-sove-pa-ryggen/

Er selv i uke 35, sover på rygg. Kan ikke ligge på verken høyre eller venstre side uten å få all mat og drikke jeg har spist de siste 6 timene opp i munnen, så for min del blir det enten ryggsoving eller 0 timer søvn. Bruker to puter så jeg ikke skal ligge helt flatt. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Uke 31 nå og ligger ofte på ryggen da jeg ikke har noe som helst ubehag ved det. Det går fint :)

Anonymkode: 37573...4aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...