Gå til innhold

Vet du hvor tilfluktsromet er der du bor ?

Gjest Acer

Anbefalte innlegg

Skybe skrev (På 4.3.2022 den 21.51):

I dei fleste kommuner skal det vera tilfluktsrom, men vet du hvor de er  ?

Har du beredskapslager m/ mat i hjemmet for flere dager utenom  det som er lagret i fryser / kjøleskap ?

Hvordan få penger dersom bankautomatene går tomme,og strømbrudd ?

Hvordan kommunisere dersom mobilnettet   blir lagt ned. ?

Vet om to private tilfluktsrom. Nærmeste offentlige er 1/2 times kjøring pluss en fergetur unna.

Har litt mat (knekkebrød, havregryn, syltetøy, litt hermetikk, juice).

Mannen har en del kontanter liggende i våpenskapet.

Har jaktradio som alltid er oppladet, og VHF i den ene båten.

Og på mandag skal jeg bestille medisiner for ca 3 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elumi skrev (6 timer siden):

Vet ikke hvor tilfluktsrommet er, men bor såpass øde at om det tilfeldigvis skulle havne en bombe her hadde det vært skjebnen at jeg skulle dø. Hadde vært mer redd om jeg bodde i en by. 

Har ikke noe beredeskapslager, men har mye drikke (melk + juice) i kjøleskap, samt litt hermetikk, havregryn og endel brødmat i fryseren som hadde holdt seg noen dager selv om strømmen hadde gått. Hadde ikke sultet. 

Har ca 1000 kroner i kontanter liggende hjemme nå, pleier vanligvis ikke å ha det men tenker nå unngår jeg iallefall å sette de inn på konto så vi har litt kontanter. 

Tror radioen vår også går på batteri og det har vi alltid liggende, ellers har vi liten mulighet til kommunikasjon uten mobilnett/internett. 

Kqn nok vera lurt å ha noe kontanter liggendes ( trygt ).  Skulle bankterminaler slutte å fungere må bankene opne skranken, og tilbake til kontantbetalinger.

Internetthandel kan bli råka av eit  Cyberangrep fra Russland. 

I vår kommune er det begrenset m/ bomberom, men rikeleg m/ tunneler som er velegnet til værn mot bomber.

Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elumi skrev (6 timer siden):

Vet ikke hvor tilfluktsrommet er, men bor såpass øde at om det tilfeldigvis skulle havne en bombe her hadde det vært skjebnen at jeg skulle dø. Hadde vært mer redd om jeg bodde i en by. 

Har ikke noe beredeskapslager, men har mye drikke (melk + juice) i kjøleskap, samt litt hermetikk, havregryn og endel brødmat i fryseren som hadde holdt seg noen dager selv om strømmen hadde gått. Hadde ikke sultet. 

Har ca 1000 kroner i kontanter liggende hjemme nå, pleier vanligvis ikke å ha det men tenker nå unngår jeg iallefall å sette de inn på konto så vi har litt kontanter. 

Tror radioen vår også går på batteri og det har vi alltid liggende, ellers har vi liten mulighet til kommunikasjon uten mobilnett/internett. 

Kqn nok vera lurt å ha noe kontanter liggendes ( trygt ).  Skulle bankterminaler slutte å fungere må bankene opne skranken, og tilbake til kontantbetalinger.

Internetthandel kan bli råka av eit  Cyberangrep fra Russland. 

Vel, nå får ein bare krysse fingerene,og håpe på at krigen tar slutt om ikkje sålenge. Verden blir aldri den samme før Putin, og hans regime står for fall, og det iniativet må komme ifra hans egne.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sedna

Vet hvor de er i kommunen ja, men jeg vet også hvordan tilstanden på de er. Det er ikke noe bra plass å være, om man i det hele tatt skulle ha kommet inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matlageret vårt er frysere og det vi har i tørrvareskap. Har ikke vann på lager utenom isbiter i fryseren og noe boblevann i kjøleskapet, bør sikkert fikses. Har både primus, bærbar gassgrill, stor gassgrill og kullgrill, så der er behovet dekket😅 Har peis og ovn. Har fått tak i jodix, muligens noe kontanter (burde sikkert hatt mer, men blir det krig er de sikkert verdiløse uansett). Har også peiler til hunden, så vi har kart om vi skulle trenge det😅 Har også basic førstehjelp liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...