Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis en arbeidsgiver ikke klarer å være habil i en varslingssak - og heller ikke klarer omsorgsplikten overfor begge parter - hvilke krav/virkemidler har man..? Kan man kreve at arbeidsgiver får inn en ekstern part til å rydde opp? Finner ingen info om dette på Arbeidstilsynet sider..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke hjelpe deg, men hadde vært interessant å vite....

Anonymkode: 81427...2c2

AnonymBruker
Skrevet

En tillitsvalgt, for eksempel. Fagforeningen. 

Anonymkode: 19b35...3b6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

En tillitsvalgt, for eksempel. Fagforeningen. 

De er involverte .. men virker ikke som om de har så mye makt.

AnonymBruker
Skrevet
Amber skrev (10 timer siden):

De er involverte .. men virker ikke som om de har så mye makt.

Da ville jeg bare sagt opp jobben. Helse er viktigst. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da ville jeg bare sagt opp jobben. Helse er viktigst. 

Dette.

Når man havner i en klinsj du ikke føler deg ivaretatt i og som potensielt kan gå på helsen løs, så er det bare om å gjøre å pakke snippvesken og komme seg bort der ifra før du blir skadelidende for det. 

Ofte kjemper man imot fordi man har en god sak, men det nytter lite når du møter motstand, selv om du har rett. 

Fagforening og tillitsvalgte kommer ofte til kort i slike saker. Det handler om dere vilje, kunnskapsløshet og deres egne ambisjoner. Fagforening er fint å ha når du betaler for det, men ikke fullt så fint å ha når du trenger hjelp. 

Verneombud litt i samme kategori også. 

Arbeidstilsynet rykker kun ut til grove saker som angår mange, og ikke enkelthendelser. 

Du kan leie inn advokat, men det vinner du ingenting på, og koster deg dyrt. 

Imellomtiden tærer situasjonen på deg, og vil prege deg videre i arbeidsforholdet, selv om saken blir løst. 

Er det en ting jeg lærte på lederstudier (særlig mellomledere) er at når man havner i en konflikt (samt trakassering, mobbing og hets) man møter motstand i og ikke ser noen utvei fra, så kom deg bort fort som faen. Selv om du har en god sak og vet du har rett. 

Anonymkode: 45e1f...615

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette.

Når man havner i en klinsj du ikke føler deg ivaretatt i og som potensielt kan gå på helsen løs, så er det bare om å gjøre å pakke snippvesken og komme seg bort der ifra før du blir skadelidende for det. 

Ofte kjemper man imot fordi man har en god sak, men det nytter lite når du møter motstand, selv om du har rett. 

Fagforening og tillitsvalgte kommer ofte til kort i slike saker. Det handler om dere vilje, kunnskapsløshet og deres egne ambisjoner. Fagforening er fint å ha når du betaler for det, men ikke fullt så fint å ha når du trenger hjelp. 

Verneombud litt i samme kategori også. 

Arbeidstilsynet rykker kun ut til grove saker som angår mange, og ikke enkelthendelser. 

Du kan leie inn advokat, men det vinner du ingenting på, og koster deg dyrt. 

Imellomtiden tærer situasjonen på deg, og vil prege deg videre i arbeidsforholdet, selv om saken blir løst. 

Er det en ting jeg lærte på lederstudier (særlig mellomledere) er at når man havner i en konflikt (samt trakassering, mobbing og hets) man møter motstand i og ikke ser noen utvei fra, så kom deg bort fort som faen. Selv om du har en god sak og vet du har rett. 

Anonymkode: 45e1f...615

Ja ikke sant.. problemet er at jeg har ikke overskudd og energi til å bytte jobb. Jeg har byttet en del de siste årene av forskjellige grunner. Helsa er ikke helt på topp. Vanskelig å starte på den prosessen da. Men jeg ser hva du skriver og er vel innerst inne klar over de realitentene du beskriver. Spørsmålet er vel hva som koster mest🥺

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Om du er fagorganisert, ta det opp med dem. Ved å være organisert kan man få støtte til advokat om det skulle bli sak.

vi har veldig gode parter i arbeidslivet her i Norge. 

Anonymkode: 64fad...4f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...