Gå til innhold

Når brukte vi telefonnummer som dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som vet når vi brukte telefonnummere som dette i Oslo? (02) 22 XX XX?

Anonymkode: 7bd7f...97d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Frem til slutten av 80-tallet/ begynnelsen av 90-tallet. 

Anonymkode: d01ff...a32

• Liker 2
Skrevet

Ah... Retningsnummer, fasttelefon og tellerskritt. Det var tider!

• Liker 3
  • Nyttig 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Husker vi hadde det på 80-tallet, og tidlig 90-tallet. 

AnonymBruker
Skrevet

Leste denne tråden og husket plutselig ut av det blå (fast)telefonnummeret til min venninne da jeg var 8 år i 1994:))

Anonymkode: bec63...726

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det noen som vet når vi brukte telefonnummere som dette i Oslo? (02) 22 XX XX?

Kan ikke huske denne oppbyggingen, men retningsnummer med tre siffer er kjent. Lokalnummer hvor man slapp å bruke retningsnummer foran (da på fem siffer) sitter ferskt i minnet. Husker vi hadde nummer 43635 i hjemmet hvor jeg vokste opp :) (trengte ytterligere tre siffer for å nå frem hvis man var utenfor området).

Anonymkode: a5809...5fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husker også at vi gikk fra retningsnummer som begynte med 0XX, før vi gikk over til XX0 - av en eller annen grunn.

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg husker fra da jeg vokste opp (70-tallet), var numrene  12 345. Så måtte man ha retningsnummer hvis annet fylke,  det var to sifre. Men nå måtte jeg Google, og her står det, fra Wikipedia 

I Norge benyttet man i mange år femsifrede nummer internt i fylkene, men hvis man skulle ringe en person i et annet fylke måtte man først slå tre siffer (retningsnummer). Etter hvert ble kapasiteten noen steder sprengt, og på 1970- og 1980-tallet ble antall siffer utvidet fra fem til seks i deler av landet. Man måtte da slå to ekstra (isteden for tre) siffer hvis man skulle ringe utenfor fylket (retningsnummer). Bergen var tidligst ute og la om til seks siffer allerede i 1971.[2] I 1980 fulgte Stavanger og i 1982 Trondheims-regionen.[3]

I løpet av 1993 ble antall siffer utvidet til åtte, og ordningen med retningsnummer forsvant. I januar 1993 gikk Oslo og det meste av Akershus, som de første, over til åtte siffer. Alle Oslo-numre begynte fra da av med 22 (mot 02 som tidligere retningsnummer).[4] I løpet av året gikk det meste av landet over til åttesifrede numre.[5]

Anonymkode: 491f6...b3b

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Jdz skrev (16 minutter siden):

Ah... Retningsnummer, fasttelefon og tellerskritt. Det var tider!

Haha, okei boomer 😅 Jeg er så glad jeg ikke vet hva noen av de ordene viser til.

Anonymkode: 38991...9f6

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Takk for svar. De fire x’ene skrev jeg bare for å ikke skrive random nummere.

Håper det var klart 😀

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kan ikke huske denne oppbyggingen, men retningsnummer med tre siffer er kjent.

Østlandet, Bergen og Rogaland hadde tosifret retningsnummer, og Trondhjem også hvis jeg ikke husket helt feil (07).

Husker vi hadde nummer 43635 i hjemmet hvor jeg vokste opp :) (trengte ytterligere tre siffer for å nå frem hvis man var utenfor området).

Hvis retningsnummeret ditt var (073) vokste vi opp i samme kommune.  :)

AnonymBruker
Skrevet

Haha, okei boomer 😅 Jeg er så glad jeg ikke vet hva noen av de ordene viser til.

Så du regner med personen du siterer er 60/70 år gammel fordi vedkommende vet hva retningsnummer og fasttelefon er?

Anonymkode: 14ca0...0c1

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg er så gammel at jeg husker vårt første telefonnummer i heimen, som var 149. Ikke noe mer, og vi måtte koble oss opp til televerket sin sentral. 

Anonymkode: 33b18...cda

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og jeg er så gammel at jeg husker vårt første telefonnummer i heimen, som var 149. Ikke noe mer, og vi måtte koble oss opp til televerket sin sentral. 

Og det er ikke mer enn 50 år siden..,😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er også så gammel.  Vårt første telefonnummer var 51.  :ler:
Eller egentlig var det 51 B, for 51 A gikk til nabohuset.
Da var det ett ring for naboen, og to ring til oss.
Men dette ble forandret på slutten av 70-tallet i vår kommune.  Da fikk vi 5-sifret telefonnummer, med 3-sifret retningsnummer.

I en overgangsperiode på slutten av 80-tallet, før det ble innført 8-sifret telefonnummer i kommunen, måtte også det 5-sifrede telefonnummeret endres av en eller annen grunn.  Jeg tror det var en klargjøring til 8-sifret nummer, men jeg er litt usikker på om jeg husker rett.

Hvis jeg f.eks hadde hatt telefonnummer 43251 ble mitt nye telefonnummer 42451  (-1 på andre siffer, +2 på tredje siffer).
Alle nummer ble endret etter samme kode slik at det var enkelt å finne ut av hva noens nye telefonnummer hadde blitt.

Og litt utenfor tema:

Spoiler

Hvis noen uten telefon skulle ringe noe sted måtte de låne naboens telefon, for det var +2 km til nærmeste telefonkiosk.  Jeg kan huske at vi hadde en telefonbøsse hengende på veggen ved siden av telefonen, der la neboene penger for tellerskritt hvis de hadde lånt telefonen. 
Og hvis for eksempel legen skulle ha tak i noen uten telefon ringte de til nærmeste hus med telefon, og så måtte vi barna løpe for å hente den legen skulle snakke med. 
Slik var det på den tiden (70-tallet)

Og til AB...9f6, jeg er ikke en "boomer" selv om jeg husker dette fra barndommen min.  ;)

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja, som noen forteller ovenfor, var det før 1993. Jeg husker det faktisk, at jeg fikk nytt åttesifret telefonnummer da (bodde i Oslo). Og fra da av kunne man droppe retningsnummeret.

Skrevet (endret)

I Oslo var det 02 XX XX XX frem til midten av 90-tallet. Så endret de til 22 XX XX XX og 23 XX XX XX og det har vel fortsatt sånn til det plutselig ikke var særlig fast telefon igjen? 

Hvis man ringte innad i samme kommune slapp man å bruke retningsnr husker jeg. 

Husker fortsatt tlf nr til mamma sin jobb 😂

Endret av Pølsevann
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Boomer? Fordi jeg husker ting som skjedde på 90-tallet?

Jeg savner for øvrig absolutt ingen av tingene jeg nevnte, men er ikke lei meg fordi jeg har opplevd. Om noe så får det meg til å sette mer pris på moderne tech.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg syns jeg hører moren din rope på deg nå, lillegutt. Du må logge av nettet.

Anonymkode: 43703...32f

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...