Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vet ikke om tittelen hennes er jobbspesialist, men min Nav-veileder skaffet meg praksisplass hos en lokal bedrift. Hun og bedriftens personalrådgiver kjenner hverandre godt og bedriften har samarbeidet med Nav i mange år. En betydelig andel av de ansatte kom inn via Nav.

Jeg fikk først praksisplass, så midlertidig jobb og nå står jeg i et vikariat. Forhåpentligvis får jeg fast jobb når vikariatet går ut, men hvis ikke så har jeg fått erfaring og gode referanser som kan gjøre det lettere å komme inn et annet sted. 

Anonymkode: 019f3...72b

Takk! Jeg har spurt om praksisplass, men i utgangspunktet ønsker ikke NAV å gi meg det. De har heller ikke lyst å ha meg i vikariat. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jepp! Jeg har erfaring, og resultatet i dag er 100% fast stilling, opp fra 20% (og resten uføretrygd).

Har vært i kontakt med tre jobbspesialister (med fokus på IPS-metoden), den første sørget for at jeg fikk tatt utdanningen jeg ønsket, nummer to fikk meg i kontakt med nåværende arbeidsgiver - men måtte slutte pga. familiære årsaker, og den tredje har nå fulgt meg opp i to år i nåværende stilling.

Nå er jeg der at jeg kan si fra meg behovet, da jeg har en trygg, fast jobb, godt betalt (~650'/året) og har det i grunn relativt fint. Det har hjulpet mye å ha jobbspesialisten der sammen med helseapparatet, og jeg er evig glad for at jeg tok sjansen.

Anonymkode: 75ebb...216

Tusen takk.  Hjalp jobbspesialisten deg med å finne stillinger du kunne søke på?  Tenker både ved å lete etter utlyste stillinger, men også å kontakte bedrifter. 

Jeg holder på å utdanne meg, men jeg er ikke flink til å lære og ting tar dessverre lenger tid enn det burde. Derfor søker jeg jobber mens jeg utdanner meg og håper å finne en arbeidsgiver som ser verdien i min påbegynte utdanning. Jeg kan jo en del selv om jeg ikke kan ta jobbene som krever fullført utdanning. Det er i hvert fall det jobbspesialisten sier. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Feil. Sett deg litt inn i temaet før du kommenterer på den måten, er du grei. Du er helt på jordet.

Takk! Mitt inntrykk er også at mange svarer uten å ha peiling. Tror mange tror at jeg er "vanlig arbeidssøkende". Men jeg får jo hjelp av jobbspesialist fordi jeg er i en uvanlig situasjon og trenger mye mer hjelp enn vanlige arbeidssøkende. 

TS

Anonymkode: b0015...3a6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, jeg er i ordningen med NAVs jobbspesialist. Målet er å få meg i arbeid og gi meg en meningsfull jobb. 

Jeg hadde håpet på at jobbspesialisten ville sende meg relevante stillinger å søke på og kontakte bedrifter og spørre om de har noen ledige stillinger som kunne vært aktuelle for meg. Men slik det er nå så virker det mest som jobbspesialisten gir meg peptalk og hjelper meg å skrive søknader. Det er jeg som finner alle jobbannonsene. 

Noen som har erfaring med jobbspesialist og fått mer hjelp enn det jeg har fått?

En jobbspesialist skal hjelpe deg med mer enn det. Jeg gjorde alt selv med å lete etter og skrive søknader for å få en jobb. Derfor trengte jeg ikke jobbspesialist. Peptalk fikk jeg av venner og familien, samt at et par øl fikk meg til å gi litt f og fake selvtilliten jeg trengte for å selge inn meg selv i en søknad. 

Kan du bytte til en annen jobbspesialist?

Anonymkode: cc856...89b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En jobbspesialist skal hjelpe deg med mer enn det. Jeg gjorde alt selv med å lete etter og skrive søknader for å få en jobb. Derfor trengte jeg ikke jobbspesialist. Peptalk fikk jeg av venner og familien, samt at et par øl fikk meg til å gi litt f og fake selvtilliten jeg trengte for å selge inn meg selv i en søknad. 

Kan du bytte til en annen jobbspesialist?

Takk. Jeg vet ikke om jeg kan bytte. I tillegg vet jeg ikke om en annen jobbspesialist vil gjøre en mer aktiv jobb for å få meg i jobb. Jobbspesialisten og NAV-veilederne er faktisk veldig flinke til å understreke at jeg ikke må presse meg for hardt i jobbsøkingen, at jeg ikke må i jobb, osv. 

Selv føler jeg at de undervurderer meg.  Jeg skjønner dem litt for jeg har gjort de verste valgene i livet, men jeg er så sikker på at bare en arbeidsgiver gir meg en mulighet så kommer jeg til å gjøre en god jobb og at jeg klarer en fulltidsstilling like godt som andre. 

Alt jeg trenger er en arbeidsgiver som gir meg en sjanse til å vise hva jeg er god for. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Takk. Jeg vet ikke om jeg kan bytte. I tillegg vet jeg ikke om en annen jobbspesialist vil gjøre en mer aktiv jobb for å få meg i jobb. Jobbspesialisten og NAV-veilederne er faktisk veldig flinke til å understreke at jeg ikke må presse meg for hardt i jobbsøkingen, at jeg ikke må i jobb, osv. 

Selv føler jeg at de undervurderer meg.  Jeg skjønner dem litt for jeg har gjort de verste valgene i livet, men jeg er så sikker på at bare en arbeidsgiver gir meg en mulighet så kommer jeg til å gjøre en god jobb og at jeg klarer en fulltidsstilling like godt som andre. 

Alt jeg trenger er en arbeidsgiver som gir meg en sjanse til å vise hva jeg er god for. 

TS

Jeg har ikke så mange gode råd å komme med. Jeg håper bare du finner ut av det. Min erfaring var også at det store nåløyet for å komme ut i arbeidslivet, var en arbeidsgiver som ga meg all tillit til at jeg kunne jobbe som alle andre. Ikke helsa, så frisk som jeg hadde blitt. Hull i cv og evt sykdom var ikke et tema engang. Og det har gått helt fint. Jobber nå så mye jeg får av vakter, nesten opp til 100% om jeg får det jeg vil. Skal nå søke på andre, faste jobber med 100% stilling.  Masse masse lykke til og ikke gi deg! 💪💪

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg hadde jobbspesialist så hjalp han meg til å få en arbeidstrening i 3 mnd. Han kjente lederen ved firmaet. Etter tre mnd fikk jeg et vikariat og etter det fast stilling. Jeg hadde ikke kommet meg inn på den arbeidsplassen uten hjelp.

Anonymkode: 6f8d9...8c2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke så mange gode råd å komme med. Jeg håper bare du finner ut av det. Min erfaring var også at det store nåløyet for å komme ut i arbeidslivet, var en arbeidsgiver som ga meg all tillit til at jeg kunne jobbe som alle andre. Ikke helsa, så frisk som jeg hadde blitt. Hull i cv og evt sykdom var ikke et tema engang. Og det har gått helt fint. Jobber nå så mye jeg får av vakter, nesten opp til 100% om jeg får det jeg vil. Skal nå søke på andre, faste jobber med 100% stilling.  Masse masse lykke til og ikke gi deg! 💪💪

Tusen takk!. Ja det er første stillingen som er den vanskeligste. Om man først har jobb så er det mye lettere å søke på neste jobb. Når det er sagt så er målet til jobbspesialisten at jeg finner en jobb jeg kan leve med og ikke at jeg kun skal ta hva som helst for å komme i jobb. 

Tror mange av de som svarer i tråden ikke forstår helt det. De tenker nok at jeg bare skal søke på hva som helst. Men jeg skal ikke kun ha jobb for å tjene penger, men også for å få bedre psykisk helse. 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da jeg hadde jobbspesialist så hjalp han meg til å få en arbeidstrening i 3 mnd. Han kjente lederen ved firmaet. Etter tre mnd fikk jeg et vikariat og etter det fast stilling. Jeg hadde ikke kommet meg inn på den arbeidsplassen uten hjelp.

Anonymkode: 6f8d9...8c2

Takk. Jeg har spurt om arbeidstrening, men ikke fått det enda.  Tror absolutt at arbeidstrening kan hjelpe meg. Det samme med et vikariat. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Igjen, dette er uttalelser som ikke har peil på hva det dreier seg om.

Noe som går igjen hos mange jobbspesialister er stort nettverk, de har gjerne tidligere hatt jobber som har sørget for det. De er så absolutt på tilbudssiden når det kommer til å finne stilling - i langt større grad enn de er der for å hjelpe til med "research".

De har krav til hvor mange arbeidsgivere de skal ha kontakt med i løpet av en uke/mnd. Nettopp for å kartlegge arbeidsmarkedet, skape stillinger om mulig, ol.

Sukk. Så mye sprøyt man skal komme over, og man kan jo bare spekulere i grunnen til slike kommentarer.

Jeg jobber med mange som får oppfølging av jobbspesialist og deltar i samtaler sammen med jobbspesialisten. Felles er at deltagerene selv skal finne stillinger de tenker er relevante å søke på. Det er alltid første fase. Og basert på disse hjelper jobbspesialisten til med å finne relevant stilling, ja. Men man skal faktisk gjøre reseach selv. 

Anonymkode: c17f2...f60

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...