Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er i ordningen med NAVs jobbspesialist. Målet er å få meg i arbeid og gi meg en meningsfull jobb. 

Jeg hadde håpet på at jobbspesialisten ville sende meg relevante stillinger å søke på og kontakte bedrifter og spørre om de har noen ledige stillinger som kunne vært aktuelle for meg. Men slik det er nå så virker det mest som jobbspesialisten gir meg peptalk og hjelper meg å skrive søknader. Det er jeg som finner alle jobbannonsene. 

Noen som har erfaring med jobbspesialist og fått mer hjelp enn det jeg har fått?

Anonymkode: b0015...3a6

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare tull.

Anonymkode: f49f9...6d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare tull. Flinke folk jobber ikke på nav 😕

Anonymkode: 1ee28...c94

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er selvfølgelig viktig at du gjør mesteparten av jobben. Det er jo ditt liv☺️

Anonymkode: 15b9d...927

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er bare tull.

Anonymkode: f49f9...6d1

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva mener dere med "bare tull"? 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig jobber det flinke folk i NAV!

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er selvfølgelig viktig at du gjør mesteparten av jobben. Det er jo ditt liv☺️

Det skjønner jeg også. Men det jeg trenger hjelp til er å finne jobber som er aktuelle for meg. Om jobbspesialisten ikke kan hjelpe med det så er hjelpen til veldig lite nytte for meg. Jeg klarer å skrive søknader. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Stillingene i nav er ettertraktet så jo det jobbe rflinke folk der

Anonymkode: 822b5...2b1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det skjønner jeg også. Men det jeg trenger hjelp til er å finne jobber som er aktuelle for meg. Om jobbspesialisten ikke kan hjelpe med det så er hjelpen til veldig lite nytte for meg. Jeg klarer å skrive søknader. 

TS

Har du bedt om denne typen hjelp? Hva sier jobbspesialisten? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS

Du klarer vel å finne jobber selv? 

Let på nav, finn og meld den inn i byråder. Lever åpne søknader osv.

En jobbspesialist er der for at du skal skaffe deg rutiner i hverdagen og presse deg litt. 

Resten må du gjøre selv.

Anonymkode: fb010...3ee

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hei, jeg er i ordningen med NAVs jobbspesialist. Målet er å få meg i arbeid og gi meg en meningsfull jobb. 

Jeg hadde håpet på at jobbspesialisten ville sende meg relevante stillinger å søke på og kontakte bedrifter og spørre om de har noen ledige stillinger som kunne vært aktuelle for meg. Men slik det er nå så virker det mest som jobbspesialisten gir meg peptalk og hjelper meg å skrive søknader. Det er jeg som finner alle jobbannonsene. 

Noen som har erfaring med jobbspesialist og fått mer hjelp enn det jeg har fått?

Få deg i arbeid, gi deg jobb? Det er du som skal skaffe deg arbeid og jobb. Og det trenger du hjelp til. Og du får hjelp.

Hvis dere nylig er i gang, må jobbspesialisten finne ut hva du trenger hjelp til. Altså hvilken hjelp du trenger for å skaffe deg selv jobb. Hvis du er så selvgående har du ikke bruk for jobbspesialist. Mulig du også må være tydelig på hva du trenger hjelp til og hva du ikke trenger hjelp til. Antar at det er grunner til at du nå er hos en jobbspesialist. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jobbspesialisten kan ikke trylle, vedkommende sitter ikke på en mengde stillinger som bare venter på et uoppdaget gullkorn fra navkøen for å fylles... Altså det er DU som må gjøre jobben med å finne stillinger, søke og presentere deg for arbeidsgiver, nav skal være en støttespiller du kan be om tips og innspill hos. Har du f.eks ingen kvalifikasjoner er det jo begrenset hva nav kan hjelpe deg med, da må du ta tak for å søke f.eks utdanning som kan få deg i jobb. 

Anonymkode: 68ff4...9bf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er meningen at du skal finne stillingene selv. Du er jo voksen og må finne ting du synes er interessant. Jobbspesialisten hjelper deg med søknad, reseach på bedriften og forberedelse til intervju. Kan i tillegg hjelpe deg meg å få oversikt og forståelse av egen kompetanse. 

Anonymkode: c17f2...f60

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

En jobbspesialist er der for at du skal skaffe deg rutiner i hverdagen og presse deg litt. 

Resten må du gjøre selv.

Olsen skrev (46 minutter siden):

Få deg i arbeid, gi deg jobb? Det er du som skal skaffe deg arbeid og jobb. Og det trenger du hjelp til. Og du får hjelp.

Hvis dere nylig er i gang, må jobbspesialisten finne ut hva du trenger hjelp til. Altså hvilken hjelp du trenger for å skaffe deg selv jobb. Hvis du er så selvgående har du ikke bruk for jobbspesialist. Mulig du også må være tydelig på hva du trenger hjelp til og hva du ikke trenger hjelp til. Antar at det er grunner til at du nå er hos en jobbspesialist. 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jobbspesialisten kan ikke trylle, vedkommende sitter ikke på en mengde stillinger som bare venter på et uoppdaget gullkorn fra navkøen for å fylles... Altså det er DU som må gjøre jobben med å finne stillinger, søke og presentere deg for arbeidsgiver, nav skal være en støttespiller du kan be om tips og innspill hos. Har du f.eks ingen kvalifikasjoner er det jo begrenset hva nav kan hjelpe deg med, da må du ta tak for å søke f.eks utdanning som kan få deg i jobb. 

Anonymkode: 68ff4...9bf

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er meningen at du skal finne stillingene selv. Du er jo voksen og må finne ting du synes er interessant. Jobbspesialisten hjelper deg med søknad, reseach på bedriften og forberedelse til intervju. Kan i tillegg hjelpe deg meg å få oversikt og forståelse av egen kompetanse. 

Takk. Da er hele opplegget med jobbspesialist bortkastet for min del. 

Jeg som hadde håpet at de skulle hjelpe meg med å finne stillinger. Det var det de fortalte meg da jeg kom inn i systemet. 

Jeg leter selvsagt etter stillinger og søker på dem. I tillegg holder jeg på med utdanning for å prøve å bedre sjansene mine på arbeidsmarkedet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Resten må du gjøre selv.

Har du erfaring med jobbspesialister? Jobbspesialister er ikke som resten av NAV-hjelpen. De som får hjelp av jobbspesialister får hele tiden beskjed om at de alltid kan takke nei til jobbene de blir tilbudt og at om de ikke orker å jobbe mer enn 10 prosent så er det helt OK. 

Anonymkode: 01239...281

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om tittelen hennes er jobbspesialist, men min Nav-veileder skaffet meg praksisplass hos en lokal bedrift. Hun og bedriftens personalrådgiver kjenner hverandre godt og bedriften har samarbeidet med Nav i mange år. En betydelig andel av de ansatte kom inn via Nav.

Jeg fikk først praksisplass, så midlertidig jobb og nå står jeg i et vikariat. Forhåpentligvis får jeg fast jobb når vikariatet går ut, men hvis ikke så har jeg fått erfaring og gode referanser som kan gjøre det lettere å komme inn et annet sted. 

Anonymkode: 019f3...72b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jepp! Jeg har erfaring, og resultatet i dag er 100% fast stilling, opp fra 20% (og resten uføretrygd).

Har vært i kontakt med tre jobbspesialister (med fokus på IPS-metoden), den første sørget for at jeg fikk tatt utdanningen jeg ønsket, nummer to fikk meg i kontakt med nåværende arbeidsgiver - men måtte slutte pga. familiære årsaker, og den tredje har nå fulgt meg opp i to år i nåværende stilling.

Nå er jeg der at jeg kan si fra meg behovet, da jeg har en trygg, fast jobb, godt betalt (~650'/året) og har det i grunn relativt fint. Det har hjulpet mye å ha jobbspesialisten der sammen med helseapparatet, og jeg er evig glad for at jeg tok sjansen.

Anonymkode: 75ebb...216

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Feil. Sett deg litt inn i temaet før du kommenterer på den måten, er du grei. Du er helt på jordet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Igjen, dette er uttalelser som ikke har peil på hva det dreier seg om.

Noe som går igjen hos mange jobbspesialister er stort nettverk, de har gjerne tidligere hatt jobber som har sørget for det. De er så absolutt på tilbudssiden når det kommer til å finne stilling - i langt større grad enn de er der for å hjelpe til med "research".

De har krav til hvor mange arbeidsgivere de skal ha kontakt med i løpet av en uke/mnd. Nettopp for å kartlegge arbeidsmarkedet, skape stillinger om mulig, ol.

Sukk. Så mye sprøyt man skal komme over, og man kan jo bare spekulere i grunnen til slike kommentarer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS

Ikke hør på flere av de som kommenterer her, de aner ikke hva de snakker om.

Joda, jobbspesialisten er der for å hjelpe deg finne jobb. Langt mer enn de er der for å skrive en god søknad. Bruk tilbudet, du vil neppe angre. Og ikke minst, lykke til!! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...