Gå til innhold

ALTA ELLER TROMSØ SOM LANGWEEKEND NESTE UKE?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi klarer ikke å bestemme oss. Mye pga været virker ustabilt der neste uke! Samboer har fått fri noen dager, så vi trenger uansett å komme oss bort litt. 

Har forstått det slik at alta har mer innenlandsklima? Kan noen som bor i alta, tromsø komme med erfaringer? Hvor er sjansen størst til å se nordlys feks? 

Ser jo at alta er en liten plass. ser fint ut, men redd for at man blir strandet der om man ikke drar ut på aktiviteter. Noe vi også skal uansett sted... Været har mye å si for min del

Anonymkode: ff55c...14e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Venter dere litt kan dere få med dere Finnmarksløpet i Alta ;)

Anonymkode: 27e09...064

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Venter dere litt kan dere få med dere Finnmarksløpet i Alta ;)

Anonymkode: 27e09...064

Takk for tips! Vi vil få med oss det uansett, fordi om vi drar der så drar vi fra onsdag/Tors til søndag :)

AnonymBruker
Skrevet

Alta er en liten by. Men avhengig av hva dere vil, så kan man oppleve mye. 
Finnmarksløpet får dere jo med dere. :) ellers er ishotellet en opplevelse. Trasti og Trine har god mat, og man kan kjøre hund der(vet ikke om hun skal delta på FL, da). Finnes skutersafari, og diverse. Overnatte i iglo. Sami siida, der man kan oppleve samisk kultur(jada, reinsdyr også😄) og spise samisk mat.

Utelivet er ikke så mye å skryte av(men så har jeg vært ute bare en gang de to siste årene). 

Anonymkode: 44d99...3e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alta er en liten by. Men avhengig av hva dere vil, så kan man oppleve mye. 
Finnmarksløpet får dere jo med dere. :) ellers er ishotellet en opplevelse. Trasti og Trine har god mat, og man kan kjøre hund der(vet ikke om hun skal delta på FL, da). Finnes skutersafari, og diverse. Overnatte i iglo. Sami siida, der man kan oppleve samisk kultur(jada, reinsdyr også😄) og spise samisk mat.

Utelivet er ikke så mye å skryte av(men så har jeg vært ute bare en gang de to siste årene). 

Takk for tips 😊 

Men hvordan er generelt været der? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for tips 😊 

I forhold til Tromsø. Er det mer klarvær? På generelt basis

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

I forhold til Tromsø. Er det mer klarvær? På generelt basis

Sjekk yr du, det er vel neppe så mange meteorologer på kg. Neste helg er det meldt overskyet begge steder, mildt i Tromsø med litt regn dagene før, og kaldere i Alta, der er det vinter og kuldegrader. Mere stabilt vintervær i Alta, innlandsklima. 
Om du tenker forhold for å se nordlys, så er det gjerne bedre i Alta. Men det er flere ting som avgjør om du kan se nordlys, det er ikke sånn at jeg har nordlys utenfor mitt vindu hver dag gjennom vinteren, selv om jeg bor i nord og det er klarvær. 
https://hjelp.yr.no/hc/no/articles/4411702484754-Nordlysvarsel-på-Yr

Endret av reiseglad
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Takk for tips 😊 

Mer stabilt vær her i Alta. Nå er det fantastisk i Alta. Nydelig sol i dag og perfekt temperatur :)  Bodde i Tromsø før, og der vet man aldri hva man får fra minutt til minutt. Men der kan man jo oppleve mer aktiviteter(shopping, kino, escape room, etc) sentralt. I Alta må man beregne med litt farting for å komme seg til severdighetene. Ikke så langt, men nok til at man trenger bil. :)

AnonymBruker
Skrevet

Alta:) 

Finnmarksløpet begynner 11.3. 
Besøk Sorrisniva logde og ishotell. Spis på Stakeriet, ta en drink på Gabo Bar, eller spis deilig italiensk på Alattio. Besøk Samii Sida og spis bidos, besøk en av kennelene, feks Holmen eller Trasti og Trine. Shop på Gøts og Zero, stikk innom Alta museum og kjøp unike suvenirer som smykker fra LilleLi , helt nydelige!! Og stikk innom Kokkejævel og fyll opp krydderhylla di! 

Anonymkode: 19eb2...3ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...