Gå til innhold

Jod til kjæledyr

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker på alt som skjer om dagen og at det nå er skremmende sannsynlig at vi vil få radioaktivt nedfall her i Norge.. Så, er det noen som har en anelse på omtrent hvor mye jod vi burde gi til kjæledyrene våres? Hest, katt, hund?

Anonymkode: d1620...527

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting.

Anonymkode: efaa8...ac3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ingenting.

Anonymkode: efaa8...ac3

Kan du utdype det?

AnonymBruker
Skrevet

Dyr takler radioaktivt nedfall bedre fordi de ikke blir så gamle som oss og sannsynligheten for å utvikle kreft derfor er mindre. De dør i da aller fleste tilfeller av andre grunner. Det er en grunn til at dyrelivet i Tsjernobyl er oppe og går igjen. 

Anonymkode: cca0a...652

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei nei nei. Nå må folk roe seg ned litt altså. Dessuten er det råttent gjort å hamstre til kjæledyr og forhindre at de som faktisk trenger det, kan få tak i.

Anonymkode: 0a024...b29

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lurt på det samme, og ikke funnet noe på det, men jeg har kommet frem til at det er en grunn til de som er over 40 har mindre behov for jod, fordi det skal ta en god del år før kreft utvikler seg evt - og at dyr har for kort levealder til at de bør få det :) 

Anonymkode: 9d3ed...1eb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei nei nei. Nå må folk roe seg ned litt altså. Dessuten er det råttent gjort å hamstre til kjæledyr og forhindre at de som faktisk trenger det, kan få tak i.

Det er et helt legitimt spørsmål, som det er like viktig og snakke om, for at det ikke skjer at man kaster bort tabletter på det :) 

Anonymkode: 9d3ed...1eb

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jos skal gis når det er atomulykker eller eksplosjoner i nærheten av der du oppholder deg. Du trenger ikke å ta jodtabletter om det blir en eksplosjon i Ukraina.  

AnonymBruker
Skrevet
Durinur skrev (3 timer siden):

Jos skal gis når det er atomulykker eller eksplosjoner i nærheten av der du oppholder deg. Du trenger ikke å ta jodtabletter om det blir en eksplosjon i Ukraina.  

Det er snakk om dyr. Har du info om det? 

Anonymkode: 4fa9c...03e

AnonymBruker
Skrevet

De som er over 40 år trenger ikke å ta jod. Heller ikke de mellom 18-40 år, med noen unntak.

Det er pga. kreft som de er redd for utvikler seg sakte. Dyr vil nok dø av naturlige årsaker lenge før radioaktivitet.

Fertiliteten kan dog påvirkes. Jeg ville spurt en veterinær om det. Dyr kan ha andre funksjoner enn mennesker, og kanskje «jod trikset» ikke fungerer på dem på samme måte.

Anonymkode: 1f79c...fdf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt på siden, men jeg har jodopax jodoppløsning i medisinskapet til hesten min. Kan jeg ta en liten shot av det om jeg ikke får tak i jodix og det skjer en atomulykke? Det er en sterk blanding. Må også høre med veterinær om man kan gi noen dråper i fôret om noe skjer eller om det er farlig. Håper selvfølgelig at hverken vi eller dyrene våre trenger noe sånt. Men greit å være føre var. 

Anonymkode: 0755f...15e

Gjest kira87
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Litt på siden, men jeg har jodopax jodoppløsning i medisinskapet til hesten min. Kan jeg ta en liten shot av det om jeg ikke får tak i jodix og det skjer en atomulykke? Det er en sterk blanding. Må også høre med veterinær om man kan gi noen dråper i fôret om noe skjer eller om det er farlig. Håper selvfølgelig at hverken vi eller dyrene våre trenger noe sånt. Men greit å være føre var. 

Har googlet dette produktet og sier NEI!!!! Dette er jod for desinfeksjon som skal brukes på huden. Altså. Bare nei. 

AnonymBruker
Skrevet
kira87 skrev (Akkurat nå):

Har googlet dette produktet og sier NEI!!!! Dette er jod for desinfeksjon som skal brukes på huden. Altså. Bare nei. 

I nøden spiser Fanden fluer. Det var bare et spørsmål, du trenger ikke bli så sint. 

• Liker 3
Gjest kira87
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I nøden spiser Fanden fluer. Det var bare et spørsmål, du trenger ikke bli så sint. 

Hvis det er nød kan du heller holde deg innendørs enn å eksperimentere med helseskadelige stoffer. 

AnonymBruker
Skrevet

Spør dyrlegen. Du aner jo ikke hvilken dose dyret skal ha. Kjæledyr har jo mye mindre kroppsvekt enn mennesker. Du vil jo helst ikke jod-forgifte hunden din.

Anonymkode: e4f8f...4c4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel, i nøden kan ting drepe deg. 

Anonymkode: 4fa9c...03e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

http://www.mbah.ms.gov/emergency_programs/ki_vets.htm

"Consider the age of the animal. Young animals have the highest risk of health problems from radioactive iodine and radioactive iodine causes long-term potential for thyroid cancer. Therefore, if the animal is elderly there is little chance the animal will get thyroid cancer in its lifetime (one estimate for humans was about 4 years) and elderly pets may have more problems with side effects from the KI."

Ut i fra dette konkluderer jeg med at det kan være greit å gi en barnedose til unge dyr, men at jeg ikke kommer til å gi noe til min 11 år gamle hund. Hadde hun vært yngre så hadde jeg gitt 1/8 tablett.

Anonymkode: 21efc...c79

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er ikke alle som ventet til det ble krig i Europa med å følle statens råd om beredskap. Jeg har hat pillene liggende i år og « hamstrer» på ingen måte. Men det er 10 tabletter i pakken så når alle menneskene har fått sin har vi mange igjen i huset. Hvordan kan det skade noen om hunden får en? Om det er radioaktiv stråling i luften skal man jo ikke gå ut for å lette etter piller, så jeg får uansett ikke gitt de til noen andre mennesker.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (36 minutter siden):

Det er ikke alle som ventet til det ble krig i Europa med å følle statens råd om beredskap. Jeg har hat pillene liggende i år og « hamstrer» på ingen måte. Men det er 10 tabletter i pakken så når alle menneskene har fått sin har vi mange igjen i huset. Hvordan kan det skade noen om hunden får en? Om det er radioaktiv stråling i luften skal man jo ikke gå ut for å lette etter piller, så jeg får uansett ikke gitt de til noen andre mennesker.

Samme her.

Anonymkode: 21efc...c79

AnonymBruker
Skrevet
Durinur skrev (15 timer siden):

Du tuller nå, eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...