Gå til innhold

Ny jobb - plutselig begynne å bruke privatklær

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om noen uker begynner jeg i ny jobb (innenfor helse og omsorg), og skal bruke privatklær!

Jeg har innsett at jeg etter noen år med uniform på jobb og med småbarn ikke helt vet hvordan "vanlige" folk kler seg på jobb😅 jeg slenger som regel det første jeg finner på meg, for jeg skal jo bytte klær med en gang jeg kommer på jobb. På fritiden bryr jeg meg lite for jeg er som regel hjemme eller ute og leker med barna. 

Skal dog sies at jeg kler meg relativt fint når jeg skal noe spesielt (bursdag, familiemiddag, venninnekveld..) men slik kler man seg jo ikke i hverdagen, iallfall ikke når man jobber tett på brukere!

Hva er "normalt" å kle seg i? Nå bruker jeg som regel en behagelig skinnyjeans, poptrash eller (skyt meg gjerne) joggebukse/treningsthigts. Går som regel med en oversized collegegenser eller strikkegenser til. Men det blir kanskje for varmt mot vår/sommer..

Noen tips? Jeg er 30 år og er en størrelse m.

Anonymkode: d35a5...a20

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare se hva folk på gata, hjemme i nabolaget blant naboene, folk på kjøpesenteret og butikken kler seg i da? Det er hverdagsklær du ser slike steder, stort sett. Se spesielt på kvinner rundt din egen alder, så ser du hva de går i. Kopier det du liker best.

Zalando er en nettbutikk som har omtrent alt av klær. Du får klikke litt rundt der og se hva du finner av inspirasjon. De har ofte bilder av et ferdig helt antrekk, der du kan klikke på det og "shop stilen", dvs få kjøpt alt på bildet i en smekk. Slipper å sette sammen selv.

Anonymkode: 116e4...502

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeans og genser (strikk eller college) eller tskjorte passer fint på jobb i helse/omsorg  (jobber innen det selv)

Anonymkode: 2743f...593

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette spørs jo litt hvilken jobb det er snakk om. Feks barnehage, rusinstitusjon og advokatfirma har jo alle veldig ulik kleskode.

Anonymkode: 1220c...9d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg er 30.har på meg vanlig tøy, nå om vinteren er det mye strikkegensere. mye fra butikker som Vero moda, Floyd, og også enkelte fra kappahl/lindex. 

Dongeri eller slacks (dressbukse ish). 

Jeg kjøper bluser og topper på Floyd, Vero moda har og fint :) Bruker det når det blir varmere i været 😊 Byoung har også mye fine topper, men det varierer litt hvem som er eier av den enkelte butikken om de har "ungt" tøy eller tøy for pensjonister 😅

Anonymkode: 43811...d45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruk kjole og skjørt.

Anonymkode: 5f105...4b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. :) Skal sjekke ut tipsene! Men høres jo ikke ut som jeg er helt ute og kjøre da! :) Jobben er på et dagtilbud for psykisk utviklingshemmede. Har forstått det er varierende grad av hvor mye hjelp de trenger, men må nok regne med litt hjelp til toalettbesøk etc, så klærne bør nok tåle litt hard vask. :) har lyst å bli flinkere å bruke kjoler til hverdags, men ser for meg det ikke er helt innafor i denne type jobb?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bruk kjole og skjørt.

Anonymkode: 5f105...4b5

Veldig upraktisk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Takk for svar. :) Skal sjekke ut tipsene! Men høres jo ikke ut som jeg er helt ute og kjøre da! :) Jobben er på et dagtilbud for psykisk utviklingshemmede. Har forstått det er varierende grad av hvor mye hjelp de trenger, men må nok regne med litt hjelp til toalettbesøk etc, så klærne bør nok tåle litt hard vask. :) har lyst å bli flinkere å bruke kjoler til hverdags, men ser for meg det ikke er helt innafor i denne type jobb?

Mamma jobber på en et sånt sted. Hun er eldre enn deg, men går som regel i bukser hun kan bevege seg i uten å få rumpesprekk, dvs høye jeans med stretch og lignende. På overkropp t-skjorte uten utringning (er ofte varmt på slike steder, da en del brukere har fysiske utfordringer i tillegg, og ikke beveger seg så mye). Over har hun en cardigan som lett kan tas av og på. Joggesko og en ytterjakke man kan bruke ved utendørs aktiviteter. 

Det kan, som du sier, bli litt søl, så er lurt med klær som kan vaskes, og som du ikke er redd for. Og noen av brukerne kan bli... oppspilt ved unge damer i tettsittende klær, så hadde ikke gått for sexy tøy. 

Anonymkode: 969aa...5da

• Liker 3
Skrevet

Hadde gått for stretchy jeans eller andre stretchy bukser. Du kan fint bruke alt fra genser, løsere (mer bevegelig) bluse, topper med cardigan. 
Kan godt hende du kan bruke kjole. Men tenker du bør avvente det til du ser hvordan jobben er og hva som er praktisk. Er det en del bøying og fysisk arbeid egner det seg nok ikke. 
Hvis du skal jobbe med psykisk utviklingshemmede er det jo ofte diverse aktiviteter som skjer også. Både i boligene, felles, ute på tur osv. Så kan godt hende treningstights, turbukse og en tynn ullgenser egner seg fint. 
Kan også være greit å unngå for mye utringning eller overdeler som er enkel å dra nedover/kneppe opp. Nå vet vi jo ingenting om brukerne du skal jobbe med, men har bekjente som jobber i diverse bofellesskap og avlastning hvor enkelte brukere kan være litt interessert i å finne ut hva som skjuler seg under 😅

Skrevet

Kjøp rimelig men behagelig tøy - h&m?

Skrevet

Jeg pleier å kle meg svært konservativt frem til jeg ser hva kleskoden er på arbeidsplassen og tar ting videre derfra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...