Gå til innhold

Ukraina - Syria

sonush

Anbefalte innlegg

Syns det er fælt det som skjer i Ukraina. Forsøker å hjelpe til med klær og penger, med det jeg kan. Det samme gjorde jeg for Syria, den gangen. 

Det jeg reagerer på er dobbeltmoral. Bare fordi de kommer fra Syria så er de ikke verdt å få til Norge. Barn og voksne som har måttet rømme fra krigen. 

Enkelte partier (les:Frp) syns at syriske flyktninger er best tjent med hjelp der de er, greit nok det, men hvorfor gjelder ikke samme regelen for ukrainere? Hvorfor kan ikke Norge betale/sende penger til Polen, Ungarn osv osv og hjelpe de i en flyktningleir der? Hvorfor fikk syriske flyktninger beskjed om at de ikke trengte å komme til Norge, når det fantes mange trygge land på vei til Norge, men regelen gjelder ikke Ukrainere? Hvorfor ble syriske flyktninger plassert i asylmottak, men ukrainske har på forhånd fått beskjed om at de får arbeidstillatelse, fra flere land. 

Listhaug om syriske flyktninger: eks. 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/LK8W9/sylvi-listhaug-moette-syriske-flyktningbarn-vil-ikke-ha-dem-til-norge

Listhaug om ukrainske flyktninger: eks. 

https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2022/03/01/listhaug-vi-ma-ta-hardere-i-for-a-hjelpe-ukrainske-flyktninger/

Det er noen hovedforskjeller mellom disse to gruppene. 

* det ene er et hovedsakelig kristent land, det andre et muslimsk 

* det ene er invadert av en stormakt, og det andre av muslimske terrorister, som også kommer fra andre land. Felles for de er at de har kommet i en situasjon de ikke ønsket, og drar ut for å redde seg selv og barna sine. 

* det ene er et europeisk land, det andre i Midtøsten. 

* det ene vil vi ha til Norge, det andre betaler vi helst land som Tyrkia for å unngå at de får reiser derfra. 

* ja, jeg vet at i den ene gruppen har måttet reise på stående fot, og den andre i jevn strøm. Felles er at begge parter er prisgitt andre. Den ene gruppen vil folk ikke ha, den andre tas imot med åpne armer. 

* sist men ikke minst, den ene gruppen er folk som tror på det som flertallet i Norge tror på, ser ut som flertallet i Norge utseendemessig, og er europeere, som nordmenn. 

Igjen, bare for å ha sagt det. Jeg syns absolutt vi skal hjelpe dem med alt vi kan og hele Europa kan og bør bidra. Jeg reagerer bare på dobbeltmoral, spesielt hos de folkevalgte. Jeg heier på Zelenskyy og håper at Ukraina klarer å slå dem tilbake.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er flere grunner til at mange ser på dette som annerledes.

- Man regner med at Ukrainerne sannsynligvis vender hjem etter krigen, slik de fleste gjorde etter de to siste krigene i Europa

- Man føler at de er nærmere i kultur og avstand, så blir mer "familie" enn fremmede, de tilhører vårt "område" så vi har mer plikt til å hjelpe nabokona

- Man tenker de vil ha lettere for å integrere seg og finne seg en jobb og være "lønnsomme" og ikke kun en utgift for AS Norge (som mange andre østeuropeere)

- Vi risikerer å selv bli del av krigen, så den føles nærmere

Etc etc.

Jeg forstår at noen mener det er dobbeltmoral, men forstår også at folk mener dette er annerledes. Tror ikke hudfarge har noe som helst å si, men kultur og evner til å tilpasse seg vår verden. Når det er sagt ville det også vært en stor forskjell på vestlige og østlige europeere, og vi som land hadde nok også satt vestlige flyktinger høyere enn østlige grunnet en del samme verdisyn på f.eks kvinner og homofile etc.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemte en forskjell

-fra Syria kom det for det meste unge og voksne menn mens kvinner og barn måtte bli igjen i syria

-fra Ukraina kommer det kvinner og barn mens mennene blir igjen for å kjempe

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klappe skrev (1 time siden):

Du glemte en forskjell

-fra Syria kom det for det meste unge og voksne menn mens kvinner og barn måtte bli igjen i syria

Noen av de Syriske mennene kom fordi de var forfulgt av myndighetene, muligens pga alvorlig kriminalitet og terrorhandlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klappe skrev (2 timer siden):

Du glemte en forskjell

Jeg skjønner hva du mener, det er imidlertid et par forskjeller også der. 

* mennene i Ukraina ble ikke igjen frivillig, dvs noen gjorde det men de fleste måtte. 

* kvinner og barn fra Ukraina er/var "kortreist". De kom over grensen til land som ønsket å gjøre alt for dem. Samme velvilje fikk ikke syrerne. 

* når reisen er lang og farefull, så kan det være vanskelig å sende kvinner og barn først. For å være helt ærlig, det er det jeg har tenkt som en logisk forklaring fra dag en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voyager skrev (19 timer siden):

Jeg tror det er flere grunner til at mange ser på dette som annerledes.

- Man regner med at Ukrainerne sannsynligvis vender hjem etter krigen, slik de fleste gjorde etter de to siste krigene i Europa

- Man føler at de er nærmere i kultur og avstand, så blir mer "familie" enn fremmede, de tilhører vårt "område" så vi har mer plikt til å hjelpe nabokona

- Man tenker de vil ha lettere for å integrere seg og finne seg en jobb og være "lønnsomme" og ikke kun en utgift for AS Norge (som mange andre østeuropeere)

- Vi risikerer å selv bli del av krigen, så den føles nærmere

Etc etc.

Jeg forstår at noen mener det er dobbeltmoral, men forstår også at folk mener dette er annerledes. Tror ikke hudfarge har noe som helst å si, men kultur og evner til å tilpasse seg vår verden. Når det er sagt ville det også vært en stor forskjell på vestlige og østlige europeere, og vi som land hadde nok også satt vestlige flyktinger høyere enn østlige grunnet en del samme verdisyn på f.eks kvinner og homofile etc.

Siterer denne. Og jeg tenker at dette er ikke bare noe mange tror eller føler. Slik jeg ser det er det ingen tvil om at vi kulturmessig står veldig mye nærmere ukrainere. Og når det kommer til vellykket integrering tror jeg det er av stor betydning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...