Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sendt en del søknader i det siste og får ikke intervju. Jeg er ikke spesielt god til å skrive og ordlegge meg, og tydeligvis er ikke cv og søknad gode nok. Men jeg vet ikke hva jeg kan gjøre anderledes. 

Er det noen arbeidsgivere her som har erfaring med ansettelser og vil ta en titt på min cv og søknad? Jeg søker hovedsakelig på stillinger innen biofarmasøytisk industri :) 

Anonymkode: 81f1a...e1b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har erfaring med både lederskap og ansettelser. Men jeg kan gi deg noen råd til design på søknad, slik at du leverer i fra deg en søknad skreddersydd for den jobben du søker på: 

Lag søknad som et formelt brev. Start med ditt navn og adresse. Under, men til høyre: Sted og dato. Under der igjen arbeidsgivers navn og adresse. Så en overskrift: "Søknad på stilling som XXX hos XX". 

Formell innledning (2 linjer): Hvor fant du stillingsutlysningen, og bekreft at du søker på stillingen. 

Innledning (2-3 linjer): Fortell om deg selv. NB: Ta gjerne med at du stortrives på arbeidsstedet. 

Kompetanse (3-4 linjer): Fortell om din kompetanse og hvordan du tilfredsstiller kompetansekravene mot stillingsutlysningen.

Egenskaper (3-4 linjer): Fortell om dine egenskaper og hvordan du tilfredsstiller "ønskede egenskaper" som står i stillingsutlysningen. 

Motivasjon (4-6 linjer): Fortell om din motivasjon for jobben, hva du kan tilby, hvorfor du er et bra valg, hvorfor du og arbeidsgiver er en god match osv. NB: Viktigste del i søknaden! Smør godt på! 

Ambisjoner (3-4 linjer): Skriv gjerne noen ord om dine mål for stillingen, hva du ønsker å oppnå i fremtiden, hva ambisjonene dine er og andre ting du ser fram til både privat og opp mot stillingen. Det kan være kurs du skal eller må ta osv. Samt hvordan arbeidsgiver utfyller deg og hva arbeidsgiver tilbyr deg. 

Avslutning (2 linjer): Avrund med at du er begeistret og ser fram til et eventuelt intervju. Samt tlf-nr du ønskes å kontaktes på. Skriv så til slutt "Med vennlig hilsen, [navn]". 

Husk, ikke referer CV'en din gjennom søknadsteksten. CV'en din blir også lest, og man trenger ikke smør på flesk. 

Husk også å ikke bruke "jeg" for mye. En søknad med "jeg" i hver eneste setning og i hvert eneste avsnitt viser mangel på skriftlig oppmerksomhet på det du leverer ifra deg. Mange går i denne fella. 

Prøv å havne rundt 1 hel A4 side, men maks 1,5 sider. 

Angående CV: Gjør den kort, konkret og formell. Med kun faktabasert informasjon om deg. Unngå synsing helt. 

Under jobberfaringer så skriver du 1-2 setninger hva jobben innebar og hva du gjorde i den stillingen.
Under utdanning kan du oppsummere over 1 setninger høydepunkter med utdanningen, altså hva slags utdanning du har bygd opp. 

Bruk gjerne et formelt og godt bilde av deg selv i CV'en. Dette blir bare mer og mer viktig med tiden. Og hva har du å skjule? CV er deg, og bilde av deg tilhører. 

Noen velger å bruke litt farger rundt f.eks bilde, midtlinje, skillelinje osv. Det er ingen ulempe, men du trenger ikke det. 

Bruk tid på design og oppsett! Og hold deg innenfor én A4-side. 

Og du? Unngå bruk av ordet Curriculum vitae, selv om det betyr CV. Drit i det. Ingen hverken bryr seg eller bruker det latinske ordet. Det er komplett irrelevant og irriterende. Bruk heller ditt eget navn som overskrift. Alle ser jo at det er en CV. Og mååå du presisere det, så skriv "CV". 

Søk gjerne inspirasjon her:

https://cvnerden.no/

Håper det hjalp. 

Anonymkode: 6c0a8...a34

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...