AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #1 Skrevet 4. mars 2022 Vi har en arbeidstaker som vi nå har fått bekreftet har et alkoholproblem og skal inn behandling for dette. (Vi fikk vite det ved forsnakkelse av arbeidstaker selv. Hen bekreftet da vi konfronterte med det.) Vi har hatt mistanke før korona, men all hjemmekontor i korona ser ut til å ha eskalert problemene. Vi som arbeidsgivere har vært støttende og gitt rom for at hen skal få bruke den tiden som trengs, og at det er ingen skam i å ta tak i problemene sine. Arbeidstakeren er dyktig, om enn litt uforutsigbar (kan bli veldig hissig, og kan finne på å prøve å ta snarveier, noe som blir oppfattet at hen lyver angående forslag til klienter/kunder/samarbeidspartnere). Vi ønsker å hjelpe personen og stille opp. Men alkoholisme fører også med seg andre problemer. Personen har ved et par anledninger ikke møtt på jobb på mandag fordi hen er i politiets varetekt, for eksempel. Og det renner inn krav om lønnstrekk (de kommer med jevne mellomrom, og det er ikke store summer. Under 10.000 kroner). Jeg er bekymret for hva personen kan gjøre med firmaets rykte. Vi er et lite firma med få ansatte, og alle våre ansatte er i så måte representanter for firmaet. Så lenge vi har hatt hjemmekontor, er det egentlig greit nok - personen har ikke møtt klienter/kunder/samarbeidspartnere, men nå åpnes det. Jeg vet jo at personen venter på behandling. Personen har ikke skapt kriser for bedriften (enda), men jeg mistenker hen ikke nødvendigivis er edru der hen sitter på hjemmekontor. Personen skaper jo også litt merarbeid med alle disse lønnstrekkene. Personen har ingen hjemmeboende barn (så jeg har ikke tenkt til å sende noen bekymringsmelding noen steder, jeg vet alle nødvendige instanser er involvert allerede). What to do.... Jeg har lyst til å gi hen en advarsel for å være usammenhengende i situasjoner og lyve for oss arbeidsgivere (om småting, som hvilke beskjeder som er gitt og ikke, hva som er sagt og ikke - det blir så tydelig når mye av kommunikasjonen går skriftlig og digitalt. Personen lyver mye, men det har som sagt ikke skapt noen kriser enda - det er irriterende når det blir lyvd for oss, og det må litt brannslukking til når det blir lyvd til klienter/kunder/samarbeidspartnere). Samtidig vet jeg at alkoholisme er en bitch, og det siste personen trenger nå er å miste arbeidsplassen - som er det siste, faste holdepunktet. Personen er glad i jobben sin, og i gode perioder er personen også en kjemperessurs for oss. Firmaet har grei økonomi. Hvordan håndtere dette? Anonymkode: 76ec4...8e7
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #2 Skrevet 4. mars 2022 Kanskje du får noen tips her https://akan.no/ Anonymkode: 4b76d...c2a 1
Luckiness Skrevet 4. mars 2022 #3 Skrevet 4. mars 2022 Du som arbeidsgiver har taushetsplikt for dine ansatte. Du bør heller være redd for ryktet til bedriften dersom arbeidstaker ser dette innlegget eller bekjente av arbeidstaker ser det og kjenner igjen personen. Utrolig dårlig håndtering av en personalsak ved å legge det ut her. https://avogtil.no/tips-og-rad/bekymret-for-en-ansatt/ 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #4 Skrevet 4. mars 2022 Dersom den ansatte skal inn til behandling, så blir jo dette tatt tak i...hva mer skal man gjøre mener du? Anonymkode: e8b76...b86 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #5 Skrevet 4. mars 2022 Går det an å justere på arbeidsoppgaver, så andre har mer kundekontakt også tar han mer interne ting? Anonymkode: fbe08...c84
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #6 Skrevet 4. mars 2022 Spesielt å legge ut en så sensitiv sak her. Vedkommende kan kjenne seg igjen og du er ferdig som leder. Anonymkode: c3a90...5d8 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #7 Skrevet 4. mars 2022 Er arbeidsgiver selv, og kjenner til rusproblematikk. I våre tidligere tilfeller har de ansatte som avventer avrusning blitt sykemeldt, men det kan være at de har hatt alvorligere problemer. Derfor har jeg ikke hatt bekymringen om at de skal være beruset på jobb og skade firmaet etter sannheten har kommet frem. Jeg har hatt en tett dialog og kommunikasjon med de ansatte med problemer, og vektlagt at jeg har stor tro på de og at de kommer til å klare det. Men jeg har også vært tydelig på at å være beruset på jobb er oppsigelsesgrunnlag. Anonymkode: 9a9c8...b72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå