AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #1 Skrevet 4. mars 2022 Hei alle. Jeg og min ektemann ble norske statsborgere for 5 år side. Vi har fast jobb. Vi ønsker å kjøpe vår første hus snart men har så mange spørsmål. Så mye å sette seg inn i. Vi prøver å finne ut hva vi har råd til. Mange boliglånskalkulatorer oppgir veldig forskjellige beløper. Men har forstått at hovedregelene er at man kan låne opptil 85% av boligens verdi og ha minimum 15% egenkapital. Og at man kan låne maks 5 x inntekt. Dersom man ikke har gjeld. Men finner ingen informasjon om hvor mye man kan forvente å låne når man er ikke lengre er ung. Jeg er 35 år og tjener 450.000. Min mann er 48 år og tjener 300.000. Jeg har 160.000 i studiegjeld. Vi har 600.000 i egenkapital. Ikke bil eller barn. Må vi regne med å få mindre lån fordi min ektemann er gammel? Kanskje noen vet? Vi skal også snakke med banken men noen ganger er det vanskelig å forstå norsk muntlig. Jeg forstår skriftlig bokmål mye bedre. Jeg vil prøve å forstå litt mer før vi snakker med banken. Så at jeg kan være forberedt. Takk for hjelp. Anonymkode: 0e8e5...205 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #2 Skrevet 4. mars 2022 Jeg forstår ikke hvorfor du tror dette? Men om jeg var dere, ville jeg jo beregnet 20 års nedbetalingstid når jeg regnet på faste kostnader da. Anonymkode: 54b52...893
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #3 Skrevet 4. mars 2022 Jeg var 46 ( ble 47 noen måneder seinere) da jeg og samboeren kjøpte bolig. Vi fikk låne 6,4 mill uten noe problem da i hvert fall. Anonymkode: dc9e8...7f5 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #4 Skrevet 4. mars 2022 Det vil neppe ha noe å si. Inntektsmessig vil dere nok kunne låne rundt 3,6 mill. Anonymkode: f5832...94b 1
enkefru Skrevet 4. mars 2022 #5 Skrevet 4. mars 2022 Nei, jeg kjenner en 87-åring som fikk et par millioner i lån med løpetid på 30 år
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #6 Skrevet 4. mars 2022 Jeg var 49 da jeg lånte til bolig for 6 år siden, og ingen sa et ord om alder da. Tror ikke det har noe å si. Har heller aldri lest at alder oppover skal ha noe å si for boliglånet man kan få. Anonymkode: fb748...5cf 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #7 Skrevet 4. mars 2022 Fjugur skrev (3 minutter siden): Nei, jeg kjenner en 87-åring som fikk et par millioner i lån med løpetid på 30 år Det er jo ikke noe problem så lenge de har garanti i fast eiendom. Mange eldre som låner på eiendom for å kose seg i alderdommen Anonymkode: 6dd18...df3 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #8 Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg var 49 da jeg lånte til bolig for 6 år siden, og ingen sa et ord om alder da. Tror ikke det har noe å si. Har heller aldri lest at alder oppover skal ha noe å si for boliglånet man kan få. Anonymkode: fb748...5cf Fikk du de samme betingelsene som om du var ung? 15% egenkapital og lån 5x inntekt? Noen fortalte meg at jeg måtte ha mer egenkapital når vi var mer voksen enn 34. At vi måtte ha minst 20%. Men kanskje jeg misforstod hva han mente. TS. Anonymkode: 0e8e5...205
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #9 Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fikk du de samme betingelsene som om du var ung? 15% egenkapital og lån 5x inntekt? Noen fortalte meg at jeg måtte ha mer egenkapital når vi var mer voksen enn 34. At vi måtte ha minst 20%. Men kanskje jeg misforstod hva han mente. TS. Anonymkode: 0e8e5...205 Synes du skal ta kontakt med tre forskjellige banker og spørre der. Kan være stor forskjell på hva de har å tilby. Du trenger ikke mer egenkapital enn andre. Anonymkode: 6dd18...df3 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #10 Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg forstår ikke hvorfor du tror dette? Men om jeg var dere, ville jeg jo beregnet 20 års nedbetalingstid når jeg regnet på faste kostnader da. Anonymkode: 54b52...893 Ting er mye mer nøye i Norge enn i landet jeg kommer fra. Jeg tenkte at det var logisk at jo eldre man er jo mindre tid har man på seg å betale ned lån. Men bra om jeg tar feil. Banken Sparebank 1 sier på sin nettside at vi kan få opptil 30 års nedbetalingstid på førstehjemslån. Synes det høres for godt ut til å være sant. Anonymkode: 0e8e5...205
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #11 Skrevet 4. mars 2022 Jeg er 51 og ble alene, så måtte kjøpe nytt sted å bo alene med 1 barn. Jeg fikk inntil 3 mill i lån og har inntekt på litt over 600 000. Jeg har 25 års nedbetaling, men vil tro at når 25år har gått, vil jeg kunne søke om mere lån med sikkerhet i huset. Jeg hadde rett under 4 mill i egenkapital. Banken snakket ikke om alder, men det at jeg har barn og bil gjør at man får noe mindre enn om man ikke har barn og bil. Jeg hadde ingen andre lån. Anonymkode: 2afa5...4e6 1
Gjest Skrevet 4. mars 2022 #12 Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ting er mye mer nøye i Norge enn i landet jeg kommer fra. Jeg tenkte at det var logisk at jo eldre man er jo mindre tid har man på seg å betale ned lån. Men bra om jeg tar feil. Banken Sparebank 1 sier på sin nettside at vi kan få opptil 30 års nedbetalingstid på førstehjemslån. Synes det høres for godt ut til å være sant. Anonymkode: 0e8e5...205 Banken har pant i boligen og får sine penger selv om eieren dør før den er nedbetalt.
Million Skrevet 4. mars 2022 #13 Skrevet 4. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Ting er mye mer nøye i Norge enn i landet jeg kommer fra. Jeg tenkte at det var logisk at jo eldre man er jo mindre tid har man på seg å betale ned lån. Men bra om jeg tar feil. Banken Sparebank 1 sier på sin nettside at vi kan få opptil 30 års nedbetalingstid på førstehjemslån. Synes det høres for godt ut til å være sant. Anonymkode: 0e8e5...205 Klart man kan få lån som eldre også. Banken har jo pant og sikkerhet i boligen de låner deg penger til. Hvis du dør før boliglånet er ferdig nedbetalt, selger banken boligen og får dekket resten av sitt lån. Det er ingen risiko for dem at lånetagerne er eldre. Banken får pengene sine uansett. Du nevner alderen 34. Det er alderen da man ikke lenger kan spare med skatte- og rentefordeler i boligsparing for ungdom, BSU. Den ordningen er bare for unge, og er en boligspare-form med fordeler i form av penger i skattelette og god rente på sparepengene. Men betingelsen for dette er at pengene KUN kan brukes til bolig, ikke noe annet. Hvis man tar ut pengene og bruker dem på noe annet enn bolig, må man tilbakebetale alle skattefordelene. Denne boligspare-formen er altså for folk opp til og med 34 år. Kan det ha vært dette du hørte om da du nevnte 34 år? Endret 4. mars 2022 av Million 2
Gjest Blondie65 Skrevet 4. mars 2022 #14 Skrevet 4. mars 2022 Jeg fikk førstehjemslån da jeg var 45 fordi jeg kjøpte min første bolig alene. Jeg husker ikke hva jeg fikk i nedbetalingstid, men den velger man faktisk selv (opptil 30 år). Regnestykket vil se sånn ut: Total låneevne = 5 x brutto årsinntekt 750.000*5 = kr 3.750.000 - studielån kr 160.00 = låneevne kr 3.590.000 Låneevne er det samme som mulighet for å låne. Låneevnen tilsier at dere kan betjene en bolig som koster kr 4.223.529. Men regner vi ut 15 % egenkapital av denne summen kommer vi til 633.529. Her mangler dere noe, og så kommer omkostninger ved kjøpet - f.eks. dok. avgift på 2 % av kjøpesummen for en brukt bolig og eierskifteforsikring i tillegg - så minst kr 100.000 i omkostninger. Lånekalkulatorene er bare en stipulering - de gir sjelden det korrekte svaret. Alderen deres skal ikke ha noen betydning. Be gjerne banken forklare dere skriftlig hvordan de har regnet seg frem til hva slags lån dere får.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #15 Skrevet 4. mars 2022 Blondie65 skrev (2 minutter siden): Jeg fikk førstehjemslån da jeg var 45 fordi jeg kjøpte min første bolig alene. Jeg husker ikke hva jeg fikk i nedbetalingstid, men den velger man faktisk selv (opptil 30 år). Regnestykket vil se sånn ut: Total låneevne = 5 x brutto årsinntekt 750.000*5 = kr 3.750.000 - studielån kr 160.00 = låneevne kr 3.590.000 Låneevne er det samme som mulighet for å låne. Låneevnen tilsier at dere kan betjene en bolig som koster kr 4.223.529. Men regner vi ut 15 % egenkapital av denne summen kommer vi til 633.529. Her mangler dere noe, og så kommer omkostninger ved kjøpet - f.eks. dok. avgift på 2 % av kjøpesummen for en brukt bolig og eierskifteforsikring i tillegg - så minst kr 100.000 i omkostninger. Lånekalkulatorene er bare en stipulering - de gir sjelden det korrekte svaret. Alderen deres skal ikke ha noen betydning. Be gjerne banken forklare dere skriftlig hvordan de har regnet seg frem til hva slags lån dere får. Tusen takk! Dette var et veldig nyttig svar. 😄 TS. Anonymkode: 0e8e5...205
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #16 Skrevet 4. mars 2022 Jeg er 48 og fikk nettopp lån på 8 mill til bolig. Ut fra din «påstand» så burde ikke jeg fått så mye, så tror nok ikke det finnes en slik regel. Går vel mer på egen økonomi, egenkapital og hva banken setter inn som sikkerhets margin med tanke på fremtidig renteheving. Anonymkode: c04ac...f30
Gjest Blondie65 Skrevet 4. mars 2022 #17 Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tusen takk! Dette var et veldig nyttig svar. 😄 TS. Anonymkode: 0e8e5...205 Jeg glemte å si at dersom dere kjøper en leilighet som er i et byggeprosjekt vil dere spare svært mye dokumentavgift fordi denne da beregnes av leilighetens andel av tomteverdien.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #18 Skrevet 4. mars 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Ting er mye mer nøye i Norge enn i landet jeg kommer fra. Jeg tenkte at det var logisk at jo eldre man er jo mindre tid har man på seg å betale ned lån. Men bra om jeg tar feil. Banken Sparebank 1 sier på sin nettside at vi kan få opptil 30 års nedbetalingstid på førstehjemslån. Synes det høres for godt ut til å være sant. Anonymkode: 0e8e5...205 30 års nedbetaling er mest positivt for banken, mindre positivt for kunden. Du betaler mindre i renter med f.eks 25 års løpetid på lånet. Anonymkode: d3f09...9d7
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #19 Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): 30 års nedbetaling er mest positivt for banken, mindre positivt for kunden. Du betaler mindre i renter med f.eks 25 års løpetid på lånet. Anonymkode: d3f09...9d7 Med dagens rentenivå blir lånet spist opp av inflasjonen gjennom årene uansett. Og bedre å investere pengene på andre måter enn å nedbetale boliglån fortere enn man er absolutt nødt til. Anonymkode: dc9e8...7f5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå