AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #41 Skrevet 4. mars 2022 Så mange slappe, uføre eller lite arbeidende kvinner som er her inne med veldig like spørsmål. Sitter i sofa og fiser, har funnet mann med penger og får ikke automatisk tilgang på pengesekken. Livet ble så urettferdig for disse... Hvem gidder å betale for hjemmegående kvinner i våre dager, der ekteskap er ut og det er vanlig å få barn med forskjellige menn. Det er jo mer vanlig med brudd, one night stands, særboerskap og singeltilværelse. Kvinner har hylt om likestilling og erklært at de ikke trenger menn. Nå får de klare seg uten beskyttelse. Dessuten er vi alle mest forelsket i oss selv i våre dager så slike samboerskap varer som regel ikke så lenge. Kvinne Anonymkode: 4dfc8...cd3 1
Gjest O.G. Skrevet 4. mars 2022 #42 Skrevet 4. mars 2022 La han betale egen mat i hvertfall, for hvis ikke ender du opp med at han eter opp resten av pengene dine.
Gjest O.G. Skrevet 4. mars 2022 #43 Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Så mange slappe, uføre eller lite arbeidende kvinner som er her inne med veldig like spørsmål. Sitter i sofa og fiser, har funnet mann med penger og får ikke automatisk tilgang på pengesekken. Livet ble så urettferdig for disse... Hvem gidder å betale for hjemmegående kvinner i våre dager, der ekteskap er ut og det er vanlig å få barn med forskjellige menn. Det er jo mer vanlig med brudd, one night stands, særboerskap og singeltilværelse. Kvinner har hylt om likestilling og erklært at de ikke trenger menn. Nå får de klare seg uten beskyttelse. Dessuten er vi alle mest forelsket i oss selv i våre dager så slike samboerskap varer som regel ikke så lenge. Kvinne Anonymkode: 4dfc8...cd3 Kvinner var liksom så beskyttet før.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #44 Skrevet 4. mars 2022 Nei, jeg synes at han skal ta en større del av boligutgiftene. Det er bare rett og rimelig. han blir ikke akuratt raka blakk av at dere fordeler kanskje 70/30. hvis du skal betale 50%, så har du nesten ingenting igjen.. du er jo på AAP, som betyr forhåpentligvis at du skal ut i jobb igjen en gang, og da må han si ja til en overgangsperiode. har vokst opp med foreldre hvor mamma var halvt ufør, og min far hadde sikkert 4X hennes inntekt. Han betalte gladelig for mesteparten av familien A/S og ville ikke at mamma skulle bare ha råd til en t-bane billett og en bolle i måneden liksom.. det hadde vært utrolig kaldt og ufølsomt synes jeg. Anonymkode: e9904...245 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #45 Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Så mange slappe, uføre eller lite arbeidende kvinner som er her inne med veldig like spørsmål. Sitter i sofa og fiser, har funnet mann med penger og får ikke automatisk tilgang på pengesekken. Livet ble så urettferdig for disse... Hvem gidder å betale for hjemmegående kvinner i våre dager, der ekteskap er ut og det er vanlig å få barn med forskjellige menn. Det er jo mer vanlig med brudd, one night stands, særboerskap og singeltilværelse. Kvinner har hylt om likestilling og erklært at de ikke trenger menn. Nå får de klare seg uten beskyttelse. Dessuten er vi alle mest forelsket i oss selv i våre dager så slike samboerskap varer som regel ikke så lenge. Kvinne Anonymkode: 4dfc8...cd3 Du har helt rett her, men du vil få mye motstand siden mange vil føle seg truffet. Den gjennomsnittlige nordmann som har livet generelt på stell henger sjeldent her, så man kan ikke regne med å få et rimelig og logisk svar tilbake, heller et veldig følelsesladd ett. Anonymkode: ed381...cbc
Gjest loveli Skrevet 4. mars 2022 #46 Skrevet 4. mars 2022 Mannen min tjener 3x så mye som meg og betaler dobbelt av meg for boligen. Vi eier 50/50. Han sitter igjen med 3x så mye penger som meg etter at alle faste regninger er betalt. Men så betaler han for ganske mye annet i tillegg, som mat og opplevelser og restauranter osv. Synes det er greit jeg, for skulle vi levd ut i fra min lønn hadde vi ikke bodd slik han vil.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #47 Skrevet 4. mars 2022 Med tanke på at en enkel hybelleilighet for en person gjerne ligger på 7500,- uansett så er det ikke urimelig å dele 50/50. Det er ikke hans skyld at du står uten jobb. Han burde ikke "straffes" for å tjene noe som jeg antar er en gjennomsnittslønn før skatt. Når husleien er så lav så burde det ikke forventes at han skal betale såpass mye mer enn deg. (Eller hvordan er leiemarkedet der du bor? Finnes det noe som er mye rimeligere?) At han betaler litt mer husleie i en overgangsfase er nok det mest moralske og omsorgsfulle valget som de fleste ville gjort. Men det er ikke rettferdig og ikke noe du burde kreve av han. Hilsen en kvinne som av sympati tapte mange penger på å være snill og raus med sin eks. Angrer bittert i dag. Pengene jeg sponset kunne jeg brukt som egenkapital på egen bolig. Anonymkode: a4652...276 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #48 Skrevet 5. mars 2022 laPistola skrev (16 timer siden): Hun har jo utbetalt 15000 og husleien er 7500 ( hvis han får viljen sin) . Hva er du kommenterer på? Du vet at 15.000 hver fjortende dag i snitt blir 16.250 pr måned?? Når de kommer hver 14. Dag er det to måneder hun vil få tre utbetalinger! Pluss redusert skatt i desember og juni. Så det bør gå helt fint. Anonymkode: d7a8e...26d
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #49 Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du vet at 15.000 hver fjortende dag i snitt blir 16.250 pr måned?? Når de kommer hver 14. Dag er det to måneder hun vil få tre utbetalinger! Pluss redusert skatt i desember og juni. Så det bør gå helt fint. Anonymkode: d7a8e...26d 7.500 hver 14. Dag* Anonymkode: d7a8e...26d
Gjest O.G. Skrevet 5. mars 2022 #50 Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Med tanke på at en enkel hybelleilighet for en person gjerne ligger på 7500,- uansett så er det ikke urimelig å dele 50/50. Anonymkode: a4652...276 Folk i hybelleilighet har gjerne ikke råd til ekstravagante utgifter ellers heller. Så derfor blir det knakende urettferdig at TS skal betale 50/50 når livet sammen med denne fyren ikke blir lagt opp etter hennes inntekt. AnonymBruker skrev (14 timer siden): . Det er ikke hans skyld at du står uten jobb. Anonymkode: a4652...276 Står uten jobb? TS er på AAP, det betyr at hun utredes for uføretrygd/eller om hun kan faktisk fortsette i jobb. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Han burde ikke "straffes" for å tjene noe som jeg antar er en gjennomsnittslønn før skatt. Anonymkode: a4652...276 Men TS skal straffes fordi hun er på AAP? AnonymBruker skrev (14 timer siden): Når husleien er så lav så burde det ikke forventes at han skal betale såpass mye mer enn deg. (Eller hvordan er leiemarkedet der du bor? Finnes det noe som er mye rimeligere?) Anonymkode: a4652...276 Når Denne kjæresten insisterer på bolig til 15000kr, bør han ta den utgiften alene. Det hadde han vært nødt til hadde han skulle flytte dit alene også. AnonymBruker skrev (14 timer siden): At han betaler litt mer husleie i en overgangsfase er nok det mest moralske og omsorgsfulle valget som de fleste ville gjort. Men det er ikke rettferdig og ikke noe du burde kreve av han. Anonymkode: a4652...276 At han betaler hele husleien er det mest omsorgsfulle og rettferdig jmf mitt syn. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hilsen en kvinne som av sympati tapte mange penger på å være snill og raus med sin eks. Angrer bittert i dag. Pengene jeg sponset kunne jeg brukt som egenkapital på egen bolig. Anonymkode: a4652...276 Hvorfor trekke inn at du er kvinne? Det får meg til å tro du er en mann. ------
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #51 Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Så mange slappe, uføre eller lite arbeidende kvinner som er her inne med veldig like spørsmål. Sitter i sofa og fiser, har funnet mann med penger og får ikke automatisk tilgang på pengesekken. Livet ble så urettferdig for disse... Hvem gidder å betale for hjemmegående kvinner i våre dager, der ekteskap er ut og det er vanlig å få barn med forskjellige menn. Det er jo mer vanlig med brudd, one night stands, særboerskap og singeltilværelse. Kvinner har hylt om likestilling og erklært at de ikke trenger menn. Nå får de klare seg uten beskyttelse. Dessuten er vi alle mest forelsket i oss selv i våre dager så slike samboerskap varer som regel ikke så lenge. Kvinne Anonymkode: 4dfc8...cd3 Nå er jeg singel kvinne i midten av 40 årene. Og flesteparten av de single mennene, eier ikke egen bolig. Men synes jo det er fantastisk at jeg eier min egen store bolig, for da kan jo bare de flytte inn, og betale nesten ingenting. Og disse mennene har jobb og tjener bra. Men de bruker penger på alt mulig annet tull. Anonymkode: 88183...eb2 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #52 Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Så mange slappe, uføre eller lite arbeidende kvinner som er her inne med veldig like spørsmål. Sitter i sofa og fiser, har funnet mann med penger og får ikke automatisk tilgang på pengesekken. Livet ble så urettferdig for disse... Hvem gidder å betale for hjemmegående kvinner i våre dager, der ekteskap er ut og det er vanlig å få barn med forskjellige menn. Det er jo mer vanlig med brudd, one night stands, særboerskap og singeltilværelse. Kvinner har hylt om likestilling og erklært at de ikke trenger menn. Nå får de klare seg uten beskyttelse. Dessuten er vi alle mest forelsket i oss selv i våre dager så slike samboerskap varer som regel ikke så lenge. Kvinne Anonymkode: 4dfc8...cd3 Du burde lære deg å lese. Ganske mange her skriver at hun ikke har råd til å dele 50/50 med mindre livsstilen er tilpasset HENNES inntekt. Har hun råd til 5000 i husleie nå kan hun ikke øke leieutgiftene med 50% uten å føle på det. Som regel skal man jo få lavere utgifter siden man deler med noen men det er jo ikke alltid tilfelle. Så kan man fortsette i det uendelige. Hun pleier kjøpe billig kneippbrød fra X-tra til en tier, han liker brødet fra bakeri til 50. Hun drikker vann, han brus. Hun nøyer seg med med nrk, han vil ha netflix, spotify og viaplay. Hun syns det er helt ok å 20 grader inne og tar på seg en genser og har derfor lavere utgifter til oppvarming, han liker å sprade rundt i undertøy og må ha 25 grader. Faktum er at han må ned til hennes standard, ikke hun opp til hans. Vil han at de lever slik han ønsker må han betale mer eller forbli særboere. Så vennligst ikke bable om likestilling for det har ingenting med det å gjøre. Hun lever helt fint alene nå og trenger ingen mann for å få det til å gå rundt, hennes lave inntekt er kun derfor et problem fordi han forventer at hun kan leve som han uten å ha midlene til det. Anonymkode: 21384...365 10
tangent Skrevet 5. mars 2022 #53 Skrevet 5. mars 2022 Jeg synes dere skal snakke mye mer om penger, økonomi og ønsket livsstil før dere flytter sammen. Sett opp budsjett sammen som viser hvor mye dere sitter igjen med etter matutgifter, strøm, Internett osv. Når det er stor forskjell i inntekter er det veldig viktig å faktisk være på samme side når man skal dele liv.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #54 Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nå er jeg singel kvinne i midten av 40 årene. Og flesteparten av de single mennene, eier ikke egen bolig. Men synes jo det er fantastisk at jeg eier min egen store bolig, for da kan jo bare de flytte inn, og betale nesten ingenting. Og disse mennene har jobb og tjener bra. Men de bruker penger på alt mulig annet tull. Anonymkode: 88183...eb2 Jeg har også en slik venninne. Hun har riktignok arvet huset og ikke ei krone i lån. Hun har hatt 2 samboere og siden hun ikke betaler et lån har disse menn tatt større andel av fellesutgifter. På den måten fikk de bo billig begge to. Det skal jo sies at det ikke ble så mye sløsing på dyre hobbyer og annet tull, de sparte en del slik at de også kunne sikre seg til alderdommen. Dersom interessen for å flytte inn hos deg er å kunne sløse bort enda mer skjønner jeg at du ikke ønsker det. Anonymkode: 21384...365 1
Gjest Blondie65 Skrevet 5. mars 2022 #55 Skrevet 5. mars 2022 Uansett hvordan inntekten til to parter i et samboerforhold ser ut, så betaler man etter evne. Dette løses ofte ved at man har fellesøkonomi og ikke teller kroner. Mange ønsker ikke fellesøkonomi, men da må man tenke seg grundig om før man flytter sammen. Her er inntektsforskjellen såpass stor at man enten må velge en bolig som er tilpasset den med lavest inntekt sin standard - for all fremtid - eller så må man betale etter evne. Det må være et mål at det skal svare seg for begge å bo sammen. Hvis ikke er det jo lite poeng i det.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #56 Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Så mange slappe, uføre eller lite arbeidende kvinner som er her inne med veldig like spørsmål. Sitter i sofa og fiser, har funnet mann med penger og får ikke automatisk tilgang på pengesekken. Livet ble så urettferdig for disse... Hvem gidder å betale for hjemmegående kvinner i våre dager, der ekteskap er ut og det er vanlig å få barn med forskjellige menn. Det er jo mer vanlig med brudd, one night stands, særboerskap og singeltilværelse. Kvinner har hylt om likestilling og erklært at de ikke trenger menn. Nå får de klare seg uten beskyttelse. Dessuten er vi alle mest forelsket i oss selv i våre dager så slike samboerskap varer som regel ikke så lenge. Kvinne Anonymkode: 4dfc8...cd3 Nå er det også mange av oss kvinner som elsker menn med lavere inntekt enn oss. Til og med kvinner i jobb som har ufør og hjemmegående mann. Forhold er ikke gode eller dårlige ut fra hvem som tjener mest, men ut fra om det er kjærlighet og godhet for hverandre. Å ikke være raus både økonomisk og med omtanke og godhet gir dårlige forhold, uansett hvor mye penger hvem tjener, eller begge. Et forhold er ikke liv laga om ene er rik og andre knapt klarer seg økonomisk, uansett hvem som tjener mest. Et forhold er et fellesskap. Mitt forhold har vart 20 år, selv om jeg alltid har tjent mer enn mannen. Vi har levd livet sammen og delt alt fra opplevelser til utfordringer, og økonomi, og jeg har bidratt med mest penger, men han har likevel bidratt likeverdig til at forholdet fungerer totalt sett. Folk som bare teller penger, og glemmer hva som virkelig betyr noe i et forhold, får neppe gode forhold. Penger er, så lenge det totalt sett er nok av det og ingen av partene ødelegger økonomi ved uvett, veldig underordnet det å få et godt forhold. Anonymkode: 08a21...815 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #57 Skrevet 5. mars 2022 Kristin70 skrev (23 timer siden): Da må dere finne ut hvordan dere skal fordele kostnader når det blir stor inntektsforskjell mellom dere, det vil det jo alltid være. Hvis han ikke vil ta en større del av lasset må dere bare ha en levestandard som passer din inntekt. I lengden kan det være slitsomt (og funker sjelden), men det kan være naturlig i starten av et forhold. Enig. Her må dere rett og slett snakke sammen om fremtiden, siden det alltid vil være et stort inntektsgap mellom dere. Dere må enten: 1) Nedskalere forbruket slik at dere betaler 50/50 2) Hvis forbruket er større enn du har råd til å betale halvparten av, må han betale mer enn 50%. Hvis man satser på hverandre, særlig hvis man har felles barn, er dette ganske vanlig 3) Gjøre det slutt. Uansett er det lurt å ta denne praten nå, siden dette ikke er en midlertidig fase på AAP for deg. Anonymkode: 3c95e...e99
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #58 Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 4.3.2022 den 13.12): Samboeren min får utbetalt ca. 40 000 i mnd, mens jeg er på AAP og får utbetalt 7500 hver 14.dag. Dvs det blir utbetalt 15 000 i mnd. Vi skal leie en leilighet til 15 000, og han mener vi skal betale 7500 hver. Jeg mener vi skal betale etter evne. Hva mener dere? Anonymkode: b39ce...934 Hvor mye kan du leie en leilighet for alene, da? Å leie noe i 2022 til under 7500 fremstår urealistisk. Spørsmålet her er ikke om dette er rettferdig eller ei - det er ikke hans feil at du ikke har inntekt, og ikke din feil at han har inntekt. Ja, du kan forvente at han forsørger deg i de månedene eller årene dere er sammen. Men da venner du deg til en livsstil som er såpass mye finere enn den du har råd til alene at du påregnelig vil finne deg i at han er mye mindre ok enn dersom hans tilstedeværelse i livet ditt ikke økte din livskvalitet. Går du for denne ruten tenker jeg du bør ta en vurdering på om han er den person som vil betale best for at du lever sammen med han, eller om andre vil betale mer. Man bør alltid ta den stillingen som er best betalt. Så også når det er en partner som er den som forsørger. For å si dette i klartekst: du er den som har noe å tape på å la deg forsørge. Han har intet å tape på å forsørge deg. Ønsker du å tape? La deg forsørge. Ønsker du å beholde din selvstendighet? Betal for egen eksistens. Anonymkode: 8b7d9...818
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #59 Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Kvinner har hylt om likestilling og erklært at de ikke trenger menn. Nå får de klare seg uten beskyttelse. Kvinne Anonymkode: 4dfc8...cd3 Er du mot likestilling? Jeg blir alltid forundret når mennesker som skriver nedlatende om kvinner generelt velger å undertegne med «kvinne». Ikke fordi kvinner ikke kan mene noe negativt om andre kvinner, men fordi ens eget kjønn tilsynelatende er et viktig poeng. Hvorfor det? «Jeg er ikke som de hønsa der - «? Det får meg til å tenke at du er en pickme-dame. Vi får håpe at mange menn legger merke til innlegget ditt. AnonymBruker skrev (20 timer siden): Du har helt rett her, men du vil få mye motstand siden mange vil føle seg truffet. Den gjennomsnittlige nordmann som har livet generelt på stell henger sjeldent her, så man kan ikke regne med å få et rimelig og logisk svar tilbake, heller et veldig følelsesladd ett. Anonymkode: ed381...cbc «Å ha rett» er i høyeste grad subjektivt, men at du er enig er notert. Anonymkode: bbed6...3b6 6
Gjest laPistola Skrevet 5. mars 2022 #60 Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du vet at 15.000 hver fjortende dag i snitt blir 16.250 pr måned?? Når de kommer hver 14. Dag er det to måneder hun vil få tre utbetalinger! Pluss redusert skatt i desember og juni. Så det bør gå helt fint. Anonymkode: d7a8e...26d Gå helt fint som i at hun overlever? Absolutt. jeg skjønner hvordan meldekortutbetaling forgår, og skatt taes ikke hensyn til ift bostøtte, så jeg tror hun fortsatt kan få bostøtte. I tillegg til strøm , evt supplerende sosialhjelp og kanskje kommunal bostøtte. det er jo ikke noe fasitsvar på om det er fint at hun skal tape penger på og flytte inn med en mann som tjener mye bedre enn henne i en dyr leiligheter i nærheten av jobben hans. Jeg hadde ikke syntes det var fint, og hadde ikke gjort det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå