Gå til innhold

Hvilke viktige eller fine filmer (egentlig voksenfilmer) ville du vist til 9 åring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

9åringen, gutt har snakket om Titanic men ikke sett den. Samme med Pearl Harbor. Har sett Kon-tiki og liker tydeligvis å se noe som er basert på sann historie. 
Kan du anbefale noen fler?

Anonymkode: 231da...a39

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Schindlers liste.

Anonymkode: 7b61f...5bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min 9-åring elsker historie, og spesielt krigen. Hvis det også gjelder gutten din, anbefaler jeg Flukten over grensen, og Ni liv. Kongens nei var også en stor hit hos min sønn, ev en el annen grunn.

Vurderte Schindlers liste for sønnen min, men den går veldig sakte fram og jeg tror han må bli litt eldre. Pluss at det er mange scener der jeg må holde for øynene hans, mye groteskt.

Anonymkode: b4191...d2a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

9åringen min har fått se Titanic, men jeg spolte forbi de mest dramatiske scenene, - dvs i hovedsak selve senkingen med alt det innebar.

Anonymkode: aef7f...01d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer faktisk ikke på noen. Schindlers liste er på ingen måte en barnefilm, hverken formatet eller temaet egner seg. Greit nok at de kan lære hva holocaust var, men det er ikke nødvendig for såpass små barn å se dette bli beskrevet grafisk på denne måten. 

Er han glad i historie kan dere jo se på noen dokumentarer? Personlig elsker jeg alt Planet Earth, Blue Planet, Frozen planet osv. Men det finnes jo utallige historiske dokumentarer. 

Anonymkode: 57f62...43f

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Gutten i den stripete pysjamas. 

• Liker 4
Skrevet

Hvis vi ser bort i fra historisk viktige filmer og dokumentarer, så er jo Forrest Gump en film alle burde se. Den har jo innslag av alt. ❤️ 

• Liker 15
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Gøy alder! Alt av superhelt-filmer. Star wars. Amundsen.

Anonymkode: ff405...7b7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri i verden latt en 9-åring se Titanic eller Schindlers liste. 

Anonymkode: 619f3...314

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var rundt 7 da Titanic kom på VHS og elsket den filmen. MEN jeg så ikke hele filmen, jeg husker jeg spolte over kjærlighetsdramaet, osv. Det var skipet jeg elsket å se på.  Husker at vi barna elsket å tegne Titanic på SFO. Og det eneste som var viktig å få med var at skipet hadde fire skorsteiner. 

Kanskje du også kan se filmer om verdensrommet, månelandingen, osv? 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville aldri i verden latt en 9-åring se Titanic eller Schindlers liste. 

Anonymkode: 619f3...314

Synes Titanic er greit.  Da jeg var på den alderen hadde veldig mange av oss sett Titanic. 

Det jeg synes er viktigst er at foreldrene ser filmer sammen med barna slik de ser hva barna tåler og ikke tåler. Samt selvsagt følger med i ettertid om ungene sliter med å sove, osv. 

Er en del psykologer som mener at det å se litt voksne filmer sammen med foreldrene er sunt for barna. For da blir barna eksponert i trygge omgivelser i stedet for å først oppleve tingene på egenhånd og kanskje enda verre oppleve ting som død, osv først  i den virkelige verden. 

Viktigste er uansett at trådstarter tar et valg utifra hvordan hun kjenner ungen sin. Barn tåler ulike ting og modnes i ulikt tempo. Om trådstarter synes ungen er for ung for Titanic så vil jeg aldri si at hun tar feil. 

Anonymkode: 567e3...4a9

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Porco Rosso

Anonymkode: 567e3...4a9

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenkte på “María, eres llena de gracia” (Maria, full of grace), men den har 11 års grense. Det er en colombiansk film som skildrer samfunn, med vekt på kriminalitet og narkotikasmugling, i Latin-Amerika. Kanskje for litt eldre barn.

Skrevet

Noen filmer alle burde se:

Shawshank Redemption, Dead Poets Society, Dark Knight-triologien, Ringenes Herre-triologien, Matrix-triologien, Forrest Gump, Inception, Tilbake til Fremtiden, Pianisten, The Prestige, Amadeus og mange mange fler.

Sjekk ut imdb sine topp rangerte filmer og finn inspirasjon: https://www.imdb.com/search/title/?groups=top_250&sort=user_rating

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Spesielt nå, som krig har kommet så nært oss, ville jeg unngått alt som har med krig å gjøre.

Det blir fort for realistisk, når supernytt på nrk samtidig oppdaterer barna på krig i Europa, flyktninger kommer hit og vi har delt grense med Russland.

Anonymkode: ff4d9...df7

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Miranda Bailey skrev (55 minutter siden):

Gutten i den stripete pysjamas. 

Etter å ha blitt klar over hvor problematisk den filmen er så ville jeg tenkt meg to ganger om før jeg viste den til noen andre.

Anonymkode: 481f8...eaa

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 4.3.2022 den 12.53):

9åringen, gutt har snakket om Titanic men ikke sett den. Samme med Pearl Harbor. Har sett Kon-tiki og liker tydeligvis å se noe som er basert på sann historie. 
Kan du anbefale noen fler?

Anonymkode: 231da...a39

Rocky 1-6! Men mulig det er best å vente til han er 11-12 år :ler:

Men det er faktisk mye undervurdert læring for gutter/tenåringer i de gamle klassikerene - the good guys er alltid snille med sin mor (familie), de plager ikke folk som er svakere enn de selv, de er lojale mot venner, de behandler kjærestene sine bra, de står opp for urett osv osv. Heller Rocky enn Paradise Hotel for å si det sånn.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Etter å ha blitt klar over hvor problematisk den filmen er så ville jeg tenkt meg to ganger om før jeg viste den til noen andre.

Anonymkode: 481f8...eaa

Det er en dypt tragisk film, men hvorfor er den problematisk utover det?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn har vært 12 år før dem har fått sett filmer som schindlers liste- rett og slett fordi det er sant det som er filmatisert og et barn trenger ikke vite hvor fæl verden egentlig er,men heller få se den via sine søte,naive øyne før de blir gamle nok.

Forrest gump, De filmene om heksa,løva og kleskkapet-er det de de heter? Er flere filmer der,3-4 mener jeg, harry potter fikk mine se i 10 års alderen, Star Wars, ET, Spiderman,Batman..

Anonymkode: 437d7...d4d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...