Gå til innhold

Dere andre som bor alene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å spise sunt, og har noen nyere kokebøker liggende. Men det er vanskelig å holde på å lage ordentlige måltider når man bor alene, så det blir mye av det samme. Mange oppskrifter er jo og beregnet på familier. Synes det er litt trist og å stå å lage f.eks søndagsmiddag kun til seg selv. (Har ingen å invitere, de jeg kjenner har familie.) Hvordan er det med dere andre som bor alene?

Anonymkode: 84fce...50e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg halverer alle oppskrifter og spiser rester neste dag eller fryser ned. Syns det er gøy å lage mat så det er ikke noe problem. 

Anonymkode: c8ec9...054

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg halverer alle oppskrifter og spiser rester neste dag eller fryser ned. Syns det er gøy å lage mat så det er ikke noe problem. 

Har du noen oppskrifter du bruker? Bøker eller på nett?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du noen oppskrifter du bruker? Bøker eller på nett?

Ikke noen faste. Finner nye oppskrifter jeg vil prøve hele tiden på nett og i bøker. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg elsker å finne middagsrester i kjøleskapet, så om jeg lager for mye en dag er det bare bonus. Og hvis ikke, kan man jo bare fryse ned, eller som en sa over her, redusere porsjonene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt likt deg, ja. :) Jeg elsker egentlig å lage mat, bake og prøve nye oppskrifter. Men kjedelig å bake en hel kake og spise hele alene. Og litt kjedelig å lage en skikkelig kul rett, for så fortære den alene fremfor Netflix.

Er mye som kan fryses ned og hvis man er smart kan man planlegge flere måltider ut av de samme ingrediensene. Så slipper det å bli så dyrt. Men når det morsomste er å dele maten med andre, da blir man liksom litt tiltaksløs på slikt.

Det positive er at det er mye lettere å spise sundt når man er alene. For det er ingen som klager eller skal spolere! 😁

Anonymkode: 49c2f...80d

Skrevet

Noen ganger halverer jeg mengde i oppskriften og andre ganger deler jeg opp restene i porsjoner og fryser for kjappe middager senere.

Jeg spiser ofte fisk og da er det jo enkelt med porsjonspakket filet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker mat, men hater å faktisk lage den😬 så jeg lager heller store porsjoner og fryser ned. Og har til lunsj om jeg føler for det. Bruker søndag som matlagingsdag, så slipper jeg stort sett å lage middag resten av uka, også blir det enkelt å få i seg sunn hjemmelaget mat på den måten. 

Anonymkode: 96d7d...30f

AnonymBruker
Skrevet

Vi er to, og lager sjelden mat til andre enn oss selv, og det blir jo ikke så forskjellig. Vi spiser ikke opp en hel kake vi heller, liksom, vi spiser en fjerdedel, deler resten i tre og fryser ned til å ta opp når vi har lyst. Hvis vi lager en langtidskokt gryte med kjøtt om søndagen spiser vi det vi trenger, og fryser resten til en lettvint søndagsmiddag en annen gang.

Dessuten: En fersk biff, et filetstykke fersk fisk, et par lammekoteletter etc er jo helt uproblematisk å kjøpe i ferskvaredisk, og da får man akkurat så mye som man vil og trenger. Litt gode grønnsaker eller en salat til, kjøtt- eller fiskestykket stekt i panne, litt krydder- eller hvitløkssmør på, og mer trenger man ikke. Slik mat kan vi lett ha til middag i helgene, det er nydelig og lettlaget mat, og det er like lett å lage til én som til to.

Når det gjelder oppskrifter kan de alltid nedskaleres. Men til middager følger jeg aldri oppskrifter til punkt og prikke, kun til inspirasjon, og da er det jo ikke noe problem å nedskalere mengdene som man ønsker.

Anonymkode: 2e97a...3f2

• Liker 1
Gjest padawan
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan er det med dere andre som bor alene?

Har matkasse. 5 middager for 2 personer. Lager begge porsjonene den ene dagen og spiser porsjon #2 dagen etter. Har to middager i uken med fisk, en med vegetar og to kjøttretter så sår ganske varierte middager. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi er to, og lager sjelden mat til andre enn oss selv, og det blir jo ikke så forskjellig. Vi spiser ikke opp en hel kake vi heller, liksom, vi spiser en fjerdedel, deler resten i tre og fryser ned til å ta opp når vi har lyst. Hvis vi lager en langtidskokt gryte med kjøtt om søndagen spiser vi det vi trenger, og fryser resten til en lettvint søndagsmiddag en annen gang.

Dessuten: En fersk biff, et filetstykke fersk fisk, et par lammekoteletter etc er jo helt uproblematisk å kjøpe i ferskvaredisk, og da får man akkurat så mye som man vil og trenger. Litt gode grønnsaker eller en salat til, kjøtt- eller fiskestykket stekt i panne, litt krydder- eller hvitløkssmør på, og mer trenger man ikke. Slik mat kan vi lett ha til middag i helgene, det er nydelig og lettlaget mat, og det er like lett å lage til én som til to.

Når det gjelder oppskrifter kan de alltid nedskaleres. Men til middager følger jeg aldri oppskrifter til punkt og prikke, kun til inspirasjon, og da er det jo ikke noe problem å nedskalere mengdene som man ønsker.

.Det er forskjell på å være to og alene som var det Ts spurte om.

Anonymkode: c30dc...95b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

.Det er forskjell på å være to og alene som var det Ts spurte om.

Anonymkode: c30dc...95b

Det tok jeg da også høyde for i innlegget mitt (jeg kan også telle til både én og to :roll: ), men føyde tross alt inneholdt noen konkrete tips som vil være akkurat like relevante i begge tilfeller (jeg har lang erfaring med å lage mat til bare meg også).

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lager full porsjon og har til frokost, lunsj og middag neste dag. Ingen problem! Rester bruker jeg alltid. 

Anonymkode: 8babe...356

AnonymBruker
Skrevet

På akkurat sånn søndagsmiddager som kjøttkaker o.l så bruker jeg Fjordland! 

Ellers så er det jo ikke noe problem å halvere oppskrifter. Kiwi har singelpakker med fisk, kyllingfilet etc., eller så får du det i ferskvaredisker. Akkurat der er det nesten en fordel med middag for en, du kan spandere på deg de aller beste stykkene uten å blunke. Spiser ikke mye rødt kjøtt nå lengre, men før så spiste jeg indrefilet sikkert en gang i uka, med forskjellig tilbehør.

Jeg lager av og til mat som er litt tidkrevende bare for å lære meg det, og når man har gjort noe før så har man lært det og man gjør det på egen måte med egne snarveier osv. Så da får du flere oppskrifter "under beltet" og lager mer variert automatisk. 

Anonymkode: e85e2...e96

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri følt det som et problem. Jeg lager opp store porsjoner om det er noe som egner seg til frysing, og så koser jeg meg med det de dagene jeg har dårlig tid. 

Anonymkode: 1114d...468

AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe problem, ikke engang kaker. Jeg har bakeform med 18 cm diameter og reduserer oppskriften tilsvarende og passer på steketiden.

Det var en stund da jeg lagde lite eller kun det aller enkleste men det blir jo otrolig kjedelig i lengda. Så nå lager jeg som regel 2 porsjoner, dvs halverer en oppskrift til 4 personer og spiser heller 2 dager det samme.

Fjordland og Toro er greie i en nødsituasjon men hver dag, nei takk.

Anonymkode: c9ae9...145

AnonymBruker
Skrevet

man kan vel lage nok middag, slik at man slipper å lage mat flere dager etter hverandre. 

så lenge du liker den maten du lager, så burde det vel ikke være noe "problem" å spise det samme til middag ett par dager på rad? :ninuskapus: 

Anonymkode: 9de2a...494

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har matkasse innimellom. Bestiller for 3 dager, 2 personer. Det er middag mange dager for meg. Fjordland også innimellom. Liker å lage mat. Noen ganger lager jeg større porsjoner og fryser ned. Er ikke glad i rester, så når jeg lager middag er det 1 passe stor protein, fisk eller kjøtt, grønnsaker jeg liker, og ris/pasta/potet til. 

Elsker å bake. Har knallgode gamle oppskrifter. Nå baker jeg dem, i muffinsformer. Da kan jeg fryse ned, og ta opp i porsjoner. Fungerer kjempefint. 

Anonymkode: 5b061...741

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager gjerne mat i kvanta. Da har jeg restemat, men plassere det i fryseren. Slipper å lage den retten to ganger, bare å varme opp igjen. 

Anonymkode: b6e05...4ed

Gjest loveli
Skrevet

Jeg elsket å lage mat da jeg bodde alene. Det er kanskje det jeg gjorde mest for meg selv.

Jeg kunne lage meg langstekt middag på tirsdag hvis jeg ville, og jeg lagde ofte mat i aktive 1,5timer.

Så spiste jeg mens jeg så på en serie eller en film. Herregud, det er kanskje det jeg savner mest med mitt tidligere liv.

Dersom man ikke liker å lage mat kan jeg forstå at det er drepen. Men det finnes masse oppskrifter på nettet for single, eller oppskrifter man bare deler i to. Jeg liker ikke rester, så det pleide jeg å unngå å få.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...