Gå til innhold

Kan kan trives som sykepleier selv om man ikke liker å jobbe på sykehjem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har praksis nå på sykehjem, trives ikke med pleie og stell av eldre. Syns også det er trist når de eldre dør. Er mest Intr i det medisinske og praktiske prosedyrer. Kan jeg likevel trives som sykepleier? Noen med erfaring?

Anonymkode: fc4b8...c4b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har praksis nå på sykehjem, trives ikke med pleie og stell av eldre. Syns også det er trist når de eldre dør. Er mest Intr i det medisinske og praktiske prosedyrer. Kan jeg likevel trives som sykepleier? Noen med erfaring?

Ja, du kan trives på sykehus likevel. Det finnes også videreutdanninger som er mer prosedyrerettet, anestesi- eller operasjonssykepleie er kanskje noe for deg? 

Anonymkode: c2e1b...c54

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt. Jeg hatet perioden på sykehjem - sånn seriøst hatet det. Kommer aldri til å jobbe på sykehjem heller. Jobber på akuttmottak og elsker jobben min.

Anonymkode: 3121f...00e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig. Du kan feks være sykepleier på en klinikk som driver med plastikkirurgi. Mye kulere enn å jobbe på et sykehjem. 

Anonymkode: c60e1...a89

Skrevet

Hvis du har negativ innstilling blir det jo deretter.

Dersom du likevel endrer innstilling så vil det gjerne være mer prosedyrer i en somatisk avdeling eller korttidsavdeling enn på en demensavdeling. Eventuelt på en ØHD-enhet til kommunen du bor i.

Husk også at pleie og eldre mennesker er store deler av hverdagen til mange sykepleiere uavhengig om en jobber på sykehjem, sykehus eller andre institusjoner. Eldre mennesker og pleie finnes over alt. 
Ønsker du å fokusere mest på det medisinske og prosedyrer uten pleie bør du gjerne ta en videreutdanning. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Selvsagt! Jeg har det på samme måte. Jeg går 2 året og kunne ikke tenkt meg å jobbe innenfor geriatrien.

Endret av Sophie-Ann
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (1 time siden):

Hvis du har negativ innstilling blir det jo deretter.

Dersom du likevel endrer innstilling så vil det gjerne være mer prosedyrer i en somatisk avdeling eller korttidsavdeling enn på en demensavdeling. Eventuelt på en ØHD-enhet til kommunen du bor i.

Husk også at pleie og eldre mennesker er store deler av hverdagen til mange sykepleiere uavhengig om en jobber på sykehjem, sykehus eller andre institusjoner. Eldre mennesker og pleie finnes over alt. 
Ønsker du å fokusere mest på det medisinske og prosedyrer uten pleie bør du gjerne ta en videreutdanning. 

Joda, men det er fullt mulig å finne en jobb som ikke innebærer mye stell. Akuttmottak, barneavdeling, AMK  eller psykiatri er bare noen få eksempler. 

Anonymkode: c2e1b...c54

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sophie-Ann skrev (2 timer siden):

Selvsagt! Jeg har det på samme måte. Jeg går 2 året og kunne ikke tenkt meg å jobbe innenfor geriatrien.

Hvordan har du hatt det i din 2. praksis? Eller har?:) Hvor har du praksis?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan har du hatt det i din 2. praksis? Eller har?:) Hvor har du praksis?

Hadde det fint i sykehjemspraksis, kom på en veldig spesiell forsterket avdeling for demente. Skremmende, men lærerikt. Knallgode folk som jobber der.
Min første sykehuspraksis var lærerikt på en negativ måte. Du blir behandlet dårlig, sykepleierne baksnakker deg og legene ignorerer  deg. Dette var kirurgisk praksis. Skal i medisinsk praksis nå, krysser fingrene for at det blir bedre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å tørke rumper er mesteparten av jobben 

Anonymkode: 51f7e...490

AnonymBruker
Skrevet

Ja, selvfølgelig. Jeg mistrives også med sykehjem og generelt pleiedelen av yrket så nå jobber jeg på en spesialisert poliklinikk hvor vi håndterer mye teknisk utstyr og ikke har noe stell/pleie. 

Anonymkode: 06ae4...b94

AnonymBruker
Skrevet

Jeg likte sykehjemspraksisen, men derimot hatet jeg praksisen i hjemmesykepleien. Har jobbet på sykehjem etter at jeg ble ferdigutdannet, men gikk lei stell. Har de siste årene jobbet i rusomsorgen. Trives forsåvidt med det. 

Anonymkode: 19924...022

AnonymBruker
Skrevet

Nesten uansett hvor du skal jobbe vil du måtte håndtere stell og pleie i en eller annen grad, og det er altså sånn at sykepleiere for det meste jobber enten med eldre, og/eller med mennesker som er så redusert av sykdom/skade at de trenger hjelp til ivaretakelse av grunnleggende behov. Det medisinske og prosedyrer finnes i alle fagfelt og på all arbeidsplasser, også sykehjem, men det er som regel ikke der man har fokuset i første praksis. Det er veldig vanlig at sykepleiestudenter er utrolig opptatt av prosedyrer, men sykepleien består av mye mer enn det, og har du bare fokus på prosedyrene mister du essensen i det helhetlige som trengs for å gjøre gode observasjoner, vurderinger, iverksette tiltak og gi en forsvarlig og god ivaretakelse av pasienten. Du kan jobbe steder som ikke primært driver med det studenter tenker er "mye stell av eldre", men du må likevel være forberedt på å gjøre en del stell og pleie før du får de jobbene. Husk at både psykiatri, rus og barn også betyr stell og pleie i noe grad. Og folk dør i alle aldersgrupper, de eldre dør i alle fall "når deres tid er kommet", mens på mange andre avdelinger/arbeidsplasser dør pasienter alt for tidlig av sykdom eller ulykker.  

Jeg vil anta du er førsteårsstudent og har mye du skal lese, lære, se, oppleve og reflektere over før du er ferdig. Da har du enda noen år å modnes litt på og endre syn på faget, så finner du sikkert noe du kan trives med når du er ferdig og har fått prøvd likt ulikt. Min erfaring er at svært mange begynner på sykepleien og skal jobbe med a og b, eller absolutt ikke c og d, og så endrer det seg etterhvert som perspektivet utvikles og man modnes mer faglig. 

Anonymkode: 7ec99...d7b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trivdes heller ikke på sykehjem. Har jobbet i hjemmesykepleien i 10 år nå og stortrives med det. Lite stell, mye sårstell og observerende, lindrende pleie, dosering og en del administrativt. 

Anonymkode: d3bda...044

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nesten uansett hvor du skal jobbe vil du måtte håndtere stell og pleie i en eller annen grad, og det er altså sånn at sykepleiere for det meste jobber enten med eldre, og/eller med mennesker som er så redusert av sykdom/skade at de trenger hjelp til ivaretakelse av grunnleggende behov. Det medisinske og prosedyrer finnes i alle fagfelt og på all arbeidsplasser, også sykehjem, men det er som regel ikke der man har fokuset i første praksis. Det er veldig vanlig at sykepleiestudenter er utrolig opptatt av prosedyrer, men sykepleien består av mye mer enn det, og har du bare fokus på prosedyrene mister du essensen i det helhetlige som trengs for å gjøre gode observasjoner, vurderinger, iverksette tiltak og gi en forsvarlig og god ivaretakelse av pasienten. Du kan jobbe steder som ikke primært driver med det studenter tenker er "mye stell av eldre", men du må likevel være forberedt på å gjøre en del stell og pleie før du får de jobbene. Husk at både psykiatri, rus og barn også betyr stell og pleie i noe grad. Og folk dør i alle aldersgrupper, de eldre dør i alle fall "når deres tid er kommet", mens på mange andre avdelinger/arbeidsplasser dør pasienter alt for tidlig av sykdom eller ulykker.  

Jeg vil anta du er førsteårsstudent og har mye du skal lese, lære, se, oppleve og reflektere over før du er ferdig. Da har du enda noen år å modnes litt på og endre syn på faget, så finner du sikkert noe du kan trives med når du er ferdig og har fått prøvd likt ulikt. Min erfaring er at svært mange begynner på sykepleien og skal jobbe med a og b, eller absolutt ikke c og d, og så endrer det seg etterhvert som perspektivet utvikles og man modnes mer faglig. 

Anonymkode: 7ec99...d7b

Nydelig skrevet!

Som student ønsket jeg ikke å jobbe i eldreomsorgen, målet var sykehus. Nå har jeg jobbet snart to år i akkurat eldreomsorg og kunne aldri tenke meg noe annet. Du blir også mye mer selvstendig og trygg på egen kompetanse. Jeg har ikke ti andre sykepleiere vakt med meg, og tre leger innenfor ti meters radius, slik som på et sykehus.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykepleier og ønsker ikke å jobbe med geriatri eller der hvor det er mye pleie. I dag jobber jeg med nevrologi og det er selvsagt pleie/stell der også, men det er mange som ikke krever direkte stell. Aldersgruppen er og svært variert og diagnosene eller problemstillingene er ulike. I dag har jeg varierte dager og arbeidsoppgaver, hadde ikke trivest så godt med tung pleie/stell hver dag. 
I løpet av studiet skal du innom mange ulike praksisplasser og vil nok finne det som du trivest best med etterhvert😄

Anonymkode: 50b45...65e

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt! Er mange andre steder du kan jobbe. Høres gjerne ut som du kan trives bedre på sykehus. Det er selvsagt mange eldre og mye stell på sykehus også (avhengig av avdeling), men det er mye annet også. 

Jeg mistrivdes sterkt i hjemmesykepleien og på sykehjem, trivdes bare medium på sykehus, men har jobbet 7 år i tung psykiatri og ELSKER det :) 

Anonymkode: 206ba...ffa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Selvfølgelig. Du kan feks være sykepleier på en klinikk som driver med plastikkirurgi. Mye kulere enn å jobbe på et sykehjem. 

Anonymkode: c60e1...a89

Hvis du velger hvor du skal jobbe etter hva som er "kult" har du valgt feil yrke. 

Vi trenger sykepleiere overalt i helsevesenet, det er helt ok å ikke trives i geriatrien. Jeg mistrives veldig på sykehus så jeg jobber ikke der, og det er helt greit. 

Anonymkode: 2b562...859

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

HATET sykehjem, både praksis og jobben jeg hadde i begynnelsen. Mistrivdes også en del på sengepost, alt for mye stell og vondter i rygg, klagete pasienter, masete pårørende, krangel med kommuner. Jobber nå på akutten, flere prosedyrer, spennende hverdag, mindre stell. Men, har søkt meg videre til jordmor, ville forlate sykepleieyrket totalt, men jordmor er en mye finere, mer takknemlig jobb 🤗

Anonymkode: 4aaf1...ec2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...