Gå til innhold

Jeg er kjempe redd

Sofakona

Anbefalte innlegg

Nå kommer det til å bli krig i Norge... iallefall atomvåpen...

Putin kommer til å få rollen som diktator...som betyr han kan gjøre som han vil..

Om Moldova og Georgia blir medlem i EU... da kan NATO hjelpe...og det betyr krig Russland mot verden...

Jeg er kjempe redd...jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg...redd for mine barn..

For 3 uker siden satt vi og planla hva vi skulle finne på i sommer...nå tror jeg ikke det blir noe sommer 🤢😭😭

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er ikke tull... Putin blir diktator idag..og det med Georgia og Moldova er sant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det er skremmende å følge med nyhetsbildet for tiden.

Du bør snakke med noen og lufte dine tanker, men det viktigste er å ikke følge med på nettavisene og dette forumet konstant. Tillat deg f.eks å bare se på nyhetene kl 19.00 og kanskje lese litt på Nrk et kvarter på morgenen. Da får du ikke overload og disse blinkende overskriftene rett i fleisen. 

Det er ikke krig her. Eller noe annet sted o Europa unntatt i Ukraina. Per i dag er det ingenting som tilsier at det blir det heller. PST har ikke økt beredskapen. Denne berømte beredskapslisten (med jodix på) er uendret og har eksistert leeeenge.

pust med magen og logg av. Klem.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn flest er som vanlig naive. Ute blant folk hører jeg "slapp av" "det kommer ikke til å skje noe" "Norge er på trygg avstand" "vi har NATO". 
Selv når tyskerne seilte inn drøbaksundet i 1940 kunne ikke nordmenn tro det. 
Dere undervurderer det faktum at Russland har en gal mann som diktator, som omgir seg med krigshissende hauker. Og hvor man ikke minst har satt igang en propagandamaskin som selv Josef Goebbels ville vært stolt av. Altfor for mange russere kjøper Putins løgner i Russland. Det er en farlig kombinasjon. 
For noen måneder siden var det ingen som trodde Putin ville invadere Ukraina. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp...Putin er makt gal...og ting kommer til å skje...han kommer til å ville ta over mer og mer land.

Og om han blir diktator så kan han sensure og bestemme hva som kommer ut i media. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sofakona skrev (27 minutter siden):

Nå kommer det til å bli krig i Norge... iallefall atomvåpen...

Putin kommer til å få rollen som diktator...som betyr han kan gjøre som han vil..

Om Moldova og Georgia blir medlem i EU... da kan NATO hjelpe...og det betyr krig Russland mot verden...

Jeg er kjempe redd...jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg...redd for mine barn..

For 3 uker siden satt vi og planla hva vi skulle finne på i sommer...nå tror jeg ikke det blir noe sommer 🤢😭😭

Kjære deg, TS. Situasjonen vi er inne i nå er vanskelig, ja. Samtidig så gjelder det nå å puste med magan. Per akkurat nå er det ingenting vi kan gjøre, men vi må holde alle alternativ åpne. 

Samtidig gjelder det å holde nervene i sjakk, særlig gjelder dette deg som har barn. Du må være rolig og avslappet for dine barns skyld. 

Har du erfaring med meditasjon, yoga, mindfullness, bønn? Dette er ting som roer ned nervesystemet og tankene. 

OG ikke minst: ikke se på nyheter dagen lang. Begrens det til en nyhetssending per dag. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redd jeg også, men prøver å holde hodet kaldt og puste med magen. Det er ikke så veldig mye vi kan gjøre fra eller til. Vi må bare håpe det beste ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke redd . bryr meg ikke. leser nyheter døgner rundt. brydde meg ikke om corona heller og har ikke vaksinert meg. kanskje fordi det er noe annet i livet som plager meg og tar all energi. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil oppfordre  til å forberede seg ifh til at dere har alt dere trenger lett tilgjengelig i en bag etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vits i å overtenke og bekymre seg for noe vi ikke kan gjøre noe med, uansett. Jeg tviler sterkt på at det blir atomkrig/WW3, men skjer det så skjer det. Mine handlinger og bekymringer påvirker ikke det resultatet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med sommeren. Forstår ikke folk tør å reise. Holder meg i Norge enn så lenge verden er slik den er nå. Man kan forberede seg litt. Samle vann, mat, ved og div for overlevelse om f.eks strømmen går og butikker må stenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har laget en bag, kjøpt tørr varer og skal kjøpe vann dunker i morgen.  Dette er skikkelig vanskelig å ha dette surrende i hode når man ser på barna leker og smiler...de vet ikke hva verden holder på med...eller om de vil oppleve krig om noen mnd 😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er grunn til å være redd, men ingen grunn til at det skal styre hverdagen din. 

Lett å si...

Derimot kan det, tross alt det dystre som skjer for tiden, være en mulighet for å gjennopplive "anti krig" og "anti atomvåpen" bevegelser igjen.

For fremtiden må vel det være det mest konstruktive vi kan gjøre? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (5 timer siden):

Nettopp...Putin er makt gal...og ting kommer til å skje...han kommer til å ville ta over mer og mer land.

Og om han blir diktator så kan han sensure og bestemme hva som kommer ut i media. 

Det med sensur skjer jo allerede, da.. Svært begrenset hva som når frem til innbyggerne sånn som jeg har forstått det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du mener det blir krig i Norge og at Putin vil prøve å ta over verden? vel, hva vil verden gjøre da?

Putin er en slags rebel som går imot tradisjonene og tenkemåtene som er vanlig for vår tid. Han får ikke støtte nok til å holde på som han gjør. Det er mange land som er sterke som vil stå imot det her. 

Endret av lillevill
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (42 minutter siden):

Du mener det blir krig i Norge og at Putin vil prøve å ta over verden? vel, hva vil verden gjøre da?

Putin er en slags rebel som går imot tradisjonene og tenkemåtene som er vanlig for vår tid. Han får ikke støtte nok til å holde på som han gjør. Det er mange land som er sterke som vil stå imot det her. 

Ikke krig som krig i gater etc...men med atomvåpen... Om han rører et NATO land..så blir Norge med på krigen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (6 minutter siden):

Ikke krig som krig i gater etc...men med atomvåpen... Om han rører et NATO land..så blir Norge med på krigen..

Vi er vel allerede på et vis i denne krigen enten vi vil eller ei så nå puster du med magen og tar kontroll over det du kan ta kontroll over. Pass på at du har dette beredskapslageret sånn at dere klarer dere i 3 dager uten hjelp, så har du gjort ditt, mer kan du ikke gjøre. Så logger du av å tar en tur på lekeplassen eller noe utenfor nett og kg. :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (7 timer siden):

Dette er ikke tull... Putin blir diktator idag..og det med Georgia og Moldova er sant

Putin har allerede vært diktator i 22 år.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...