Gå til innhold

Visste ikke at jeg måtte oppgi penger jeg lånte bort privat, hvilken straff?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lånt bort midler som utløser formueskatt privat til samboeren, dette var jeg ikke klar over at jeg skulle oppgi i skattemeldingen. 

Hva er straffen for sånnt? 

Anonymkode: b1ced...f5c

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye er det snakk om? Jeg gjorde det samme, var snakk om noen hundre tusen, snakka med skattetaten og de sa ikke noe på det. 

Anonymkode: 50f93...381

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper virkelig du har dokumentasjon og tinglyst det lånet, hvis det er så stort at det utløser formueskatt....!? Da er det jo snakk om over 1,5 millioner!

Anonymkode: a2db5...169

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg håper virkelig du har dokumentasjon og tinglyst det lånet, hvis det er så stort at det utløser formueskatt....!? Da er det jo snakk om over 1,5 millioner!

Det behøver det ikke å være. Hun kan jo ha 1,5 millioner i tillegg, slik at alt som er lånt bort burde vært skattet som formue selv om det er mye mindre.

Ts, det kan bli straffeskatt, en prosentandel av skatten du skulle betalt, satsen er avhengig om det anses som uaktsomt eller ikke. Og så må du betale skatten. Men hvis forholdet er mindre enn tre år gammelt kan du bare endre frivillig, da slipper du unna med bare skatten.

Anonymkode: 54e72...1dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvor mye er det snakk om? Jeg gjorde det samme, var snakk om noen hundre tusen, snakka med skattetaten og de sa ikke noe på det. 

Anonymkode: 50f93...381

Noen hundre tusen utløser jo ikke formueskatt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Slapp av, selvfølgelig har jeg det, ikke spor av!

AnonymBruker
Skrevet

Rett instans å spørre er Skatteetaten. 

Anonymkode: 56762...915

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det behøver det ikke å være. Hun kan jo ha 1,5 millioner i tillegg, slik at alt som er lånt bort burde vært skattet som formue selv om det er mye mindre.

Ts, det kan bli straffeskatt, en prosentandel av skatten du skulle betalt, satsen er avhengig om det anses som uaktsomt eller ikke. Og så må du betale skatten. Men hvis forholdet er mindre enn tre år gammelt kan du bare endre frivillig, da slipper du unna med bare skatten.

Anonymkode: 54e72...1dc

Helt enig i dette.

Logg inn på skatteetaten.no og endre de skattemeldingene det gjelder.

Skrevet (endret)

Du kan kalle det gave, da er det ikke skattepliktig for deg eller samboer. Tilbakebetaling bør da også være gaver.

Om det er over 100 000 skal også gaver oppgis. 

Om din samboer skulle ha oppgitt at hen har et lån fra deg personlig på x kroner så vil jo det oppdages og kunne medføre en reaksjon, men vil lite trolig bli straffet utover at skatten må betales med et lite tillegg. Vil tro vi uansett snakker om veldig små beløp som du potensielt skulle betalt i formueskatt her - om vi da ikke snakker om et betydelig utlånt beløp.

MEN om dere et registrerte samboere har dette ingenting å si, da kan dere flytte penger mellom deres kontoer som dere vil. Formueskatt kommer først når dere samlet har en ligningsformue på mer en 3 millioner (2021) / 3,4 millioner (2022) - og det slår jo inn uavhenging av om pengene står på din, eller din samboers konto.

Endret av The_Stig
AnonymBruker
Skrevet
The_Stig skrev (1 time siden):

Du kan kalle det gave, da er det ikke skattepliktig for deg eller samboer. Tilbakebetaling bør da også være gaver.

Om det er over 100 000 skal også gaver oppgis. 

Om din samboer skulle ha oppgitt at hen har et lån fra deg personlig på x kroner så vil jo det oppdages og kunne medføre en reaksjon, men vil lite trolig bli straffet utover at skatten må betales med et lite tillegg. Vil tro vi uansett snakker om veldig små beløp som du potensielt skulle betalt i formueskatt her - om vi da ikke snakker om et betydelig utlånt beløp.

MEN om dere et registrerte samboere har dette ingenting å si, da kan dere flytte penger mellom deres kontoer som dere vil. Formueskatt kommer først når dere samlet har en ligningsformue på mer en 3 millioner (2021) / 3,4 millioner (2022) - og det slår jo inn uavhenging av om pengene står på din, eller din samboers konto.

Det er snakk om mellom 3-4 mill, vi er ikke registrert samboere, da er man pensjonister. Har også annen formue. 

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du gjør det på eget initiativ og ikke fordi Skatteetaten har oppdaget det kan du rette alle år uten at det får konsekvenser utover at du må betale evt. skatt som skulle vært betalt + litt renter. Det er imidlertid en del mer fikkel hvis det er feil mer enn 2-3 år tilbake.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/utland/inntekt-og-formue-i-utlandet/frivillig-retting/

Anonymkode: 9436b...b78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...