Gjest GreenSky Skrevet 28. oktober 2005 #1 Skrevet 28. oktober 2005 Litt inspirert av denne tråden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=156013 Er det ok å synes at man er pen? Eller skal man helst ikke snakke om slikt (ref. janteloven?) Så lenge man er fornøyd med utseendet sitt, og ikke rakker ned på andre, synes jeg det er en grei og en sunn innstilling. Noen blir "truffet" av setnininger som "jeg er hot " osv på KG, og synes det er teit og barnslig å skrive slikt. Tja. Jeg har jo skrevet det en gang i blant. Når jeg sier det, er det halvveis på spøk/selvironi, definitivt barnslig (men det er jo gøy å være barnslig) og halvveis sant. Eller skal en bare la være å si slikt, og gjerne pakke på seg burkaen i tillegg?
Gjest Gjesta Skrevet 28. oktober 2005 #2 Skrevet 28. oktober 2005 Den som er sikker på seg selv, sine kvaliteter og sitt utseende har ikke behov for å slenge ut denslags i tide og utide. Mener jeg.
Gjest GreenSky Skrevet 28. oktober 2005 #3 Skrevet 28. oktober 2005 Men en kan jo ha det mye gøy med det også. f.eks "puppeklubben" som vi hadde i vår tid her på KG.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2005 #4 Skrevet 28. oktober 2005 Den som er sikker på seg selv, sine kvaliteter og sitt utseende har ikke behov for å slenge ut denslags i tide og utide. Mener jeg. ← Må si meg enig i dette. Jeg kan ikke forstå hvorfor noen trenger å si de er pen eller intelligent. Utseendet deres og uttalelsene deres alene bør vel tale sin sak. Det er ikke noe galt i å vite/tro at man er begge deler, men skjønner meg ikke på folk som må fortelle andre at de er det.
Gjest Gjesta Skrevet 28. oktober 2005 #5 Skrevet 28. oktober 2005 Men en kan jo ha det mye gøy med det også. f.eks "puppeklubben" som vi hadde i vår tid her på KG. ← Det er klart. Men da er det innenfor en gitt setting der føringene er lagt opp. Brukt i tide og utide blir det bare flåsete og barnslig, nesten som en type name-dropping.
Gjest Dilla Skrevet 28. oktober 2005 #6 Skrevet 28. oktober 2005 Jeg synes selv at jeg er både pen og smart jeg og det er vel ikke noe galt i det. Det viser jo bare at man har selvtillitt og har det bra med seg selv. At man synes at man selv er pen og smart betyr vel ikke at man synes at alle andre er dumme og stygge? Det er da mye bedre at man har en innstilling til seg selv om at "jeg er hot" osv, enn at man tenker "jeg er stygg og dum". Så bare fortsett å skryte av deg selv Grønnsky.
Gjest GreenSky Skrevet 28. oktober 2005 #7 Skrevet 28. oktober 2005 Men hvorfor er det galt å fortelle det? Så lenge en ikke rakker ned på andre, altså. Jeg lurer litt på om ikke janteloven sniker i dørene.
Gjest GreenSky Skrevet 28. oktober 2005 #8 Skrevet 28. oktober 2005 Jeg synes selv at jeg er både pen og smart jeg og det er vel ikke noe galt i det. Det viser jo bare at man har selvtillitt og har det bra med seg selv. At man synes at man selv er pen og smart betyr vel ikke at man synes at alle andre er dumme og stygge? Det er da mye bedre at man har en innstilling til seg selv om at "jeg er hot" osv, enn at man tenker "jeg er stygg og dum". Så bare fortsett å skryte av deg selv Grønnsky. ← Ja, det er det. Det ligger mye i hodet også! Forteller en seg selv at jeg er pen og hot, så utstråler en selvsikkerhet.
Gjest Dilla Skrevet 28. oktober 2005 #9 Skrevet 28. oktober 2005 Ja nettopp. Det å synes at en selv er pen er ikke det samme som å gå rundt å tro at man er guds gave til verden.
Gjest Sukkerert Skrevet 28. oktober 2005 #10 Skrevet 28. oktober 2005 I flere aar har du ofte skrevet at du er pen her inne. Men aa vaere pen er noe subjektivt. Sansynligvis har du faatt hoere at du er pen en del ganger, siden du ha den holdningen. Men alle er neppe enige i at du er det og i hvilken grad du er det. Naa har jeg bare sett det ene bildet du har paa blink.
Gjest Dilla Skrevet 28. oktober 2005 #12 Skrevet 28. oktober 2005 Men Sukkerert, gjør det noe om hun selv synes hun er pen da? Dersom du ikke synes det så er jo det helt ok, men hun (og sikkert andre) kan vel få lov til å synes det alikevel?
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2005 #13 Skrevet 28. oktober 2005 Ja nettopp. Det å synes at en selv er pen er ikke det samme som å gå rundt å tro at man er guds gave til verden. ← Ikke noe galt i å synes at man er pen, men hvorfor fortelle det til andre? Vil ikke utseendet tale for seg selv? Blir litt som å si at man er intelligent, i stedet for å si noe intelligent. Det er en forskjell.
Gjest GreenSky Skrevet 28. oktober 2005 #14 Skrevet 28. oktober 2005 I flere aar har du ofte skrevet at du er pen her inne. Men aa vaere pen er noe subjektivt. Sansynligvis har du faatt hoere at du er pen en del ganger, siden du ha den holdningen. Men alle er neppe enige i at du er det og i hvilken grad du er det. Naa har jeg bare sett det ene bildet du har paa blink. ← Har vært her i tre år, tror jeg. Kommer nok ikke til å slutte med det, heller. Å skrive det, altså. Det har blitt en del av profilen min, liksom. Det bildet på Blink hadde jeg jammen glemt ut, har ikke vært der på lenge.
Nabodama Skrevet 28. oktober 2005 #15 Skrevet 28. oktober 2005 Må si meg enig i dette. Jeg kan ikke forstå hvorfor noen trenger å si de er pen eller intelligent. Utseendet deres og uttalelsene deres alene bør vel tale sin sak. Det er ikke noe galt i å vite/tro at man er begge deler, men skjønner meg ikke på folk som må fortelle andre at de er det. ← Nå tror ikke jeg at det er mange som går rundt og forteller andre hvor pene og intelligente de er i dagliglivet. Men på nettet er det en annen setting, man skriver om sine tanker, følelser osv, og ofte om ting man ikke sier til andre. Derfor synes jeg det er helt greit å si at man er "hot", pen osv. Det vitner da om en positiv innstilling! Men jeg reagerer også hvis en og samme person må framheve utseendet sitt i tide og utide. Da ser jeg det mer som manglende selvtillit og ønske om å være bedre enn andre. For øvrig har jeg ikke fullt så positivt syn på dem som praktiserer janteloven.
Gjest Sukkerert Skrevet 28. oktober 2005 #16 Skrevet 28. oktober 2005 Men Sukkerert, gjør det noe om hun selv synes hun er pen da? Dersom du ikke synes det så er jo det helt ok, men hun (og sikkert andre) kan vel få lov til å synes det alikevel? ← Ja, det er ok at hun synes hun er pen. Hun har jevnlig i flere aar skrevet at hun er pen. Det er en forskjell mellom aa ytre hva en selv synes og aa ytre noe som en absolutt sannhet. Jeg paapeker her at skjoennhet til en viss grad er noe subjektivt.
Gjest Milah Skrevet 28. oktober 2005 #17 Skrevet 28. oktober 2005 Jeg synes ikke det er feil å synes at en selv er pen! Det er jo bare flott! Men å føle behov for å poengetere det, blir feil for meg!
Gjest GreenSky Skrevet 28. oktober 2005 #18 Skrevet 28. oktober 2005 Nå tror ikke jeg at det er mange som går rundt og forteller andre hvor pene og intelligente de er i dagliglivet. Nei, jeg sier da ikke slikt RL.
Gjest Litjmæ Skrevet 28. oktober 2005 #19 Skrevet 28. oktober 2005 Det er selvfølgelig helt ok og veldig bra å ha et godt selvbilde og å synes at man selv er pen. Når det gjelder å snakke høyt om det så mener jeg det avhenger helt av situasjonen. I en del tilfeller kan det være morsomt og greit, i en del andre vil det nok oppfattes som oppblåst og som om man rakker ned på andre selv om man kanskje ikke gjør det. I en del tilfeller kan det også oppfattes som mindre intelligent, ref "dum blondine". Hva er grunnen til at man føler behov for fortelle at man er pen?
Nabodama Skrevet 28. oktober 2005 #20 Skrevet 28. oktober 2005 Jeg synes ikke det er feil å synes at en selv er pen! Det er jo bare flott! Men å føle behov for å poengetere det, blir feil for meg! ← Å synes det er altså greit, men å si det høyt er feil?! Hvorfor det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå