Gå til innhold

Mannen blir sint pga jeg har angst over krig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter litt med angst for krig. Jeg prøver hele tiden å la være lese nyheter og tenke rasjonelt. Men det er ikke lett når det er overalt. 

Om natten får jeg økt angst .våkner ofte og drømmer fælt og får litt panikk. Begynner gråte litt og synes det er så vondt å tenke på lidelsen i verden..

Jeg må vekke min mann avogtil for å få en klem.. han kan gi meg en klem men i natt ble han så sint for jeg vekket vår 2 åring ved å gå inn og ut av rommet.. han ba meg ta meg sammen og at jeg skremmer alle andre og han ble virkelig irritert..

Jeg forlot selvsagt rommet og jobbet meg igjennom angsten i 2 timer før jeg tok en beroligende for å sove litt... Jeg ble redd fordi jeg leste om at atomverket var i brann og tenkte bare hvordan jeg kan beskytte mine barn fra krig og fare.....

Det er verre å være bekymret helt alene ..

Anonymkode: 42b4f...aed

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Var du tilfeldigvis ekstremt bekymret for covid også?

Slutt å følge med på nyheter. De er laget for å skremme folk. 

Anonymkode: 3c4ff...359

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Du har all grunn til å være redd for krig. Det vi har sett inntil nå er bare en liten forsmak hva som venter oss senere. Men derfor er det veldig viktig å nyte tiden vi har igjen. 

Anonymkode: f11f5...524

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Prøv å unngå å lese nyheter midt på natta.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg sliter litt med angst for krig. Jeg prøver hele tiden å la være lese nyheter og tenke rasjonelt. Men det er ikke lett når det er overalt. 

Om natten får jeg økt angst .våkner ofte og drømmer fælt og får litt panikk. Begynner gråte litt og synes det er så vondt å tenke på lidelsen i verden..

Jeg må vekke min mann avogtil for å få en klem.. han kan gi meg en klem men i natt ble han så sint for jeg vekket vår 2 åring ved å gå inn og ut av rommet.. han ba meg ta meg sammen og at jeg skremmer alle andre og han ble virkelig irritert..

Jeg forlot selvsagt rommet og jobbet meg igjennom angsten i 2 timer før jeg tok en beroligende for å sove litt... Jeg ble redd fordi jeg leste om at atomverket var i brann og tenkte bare hvordan jeg kan beskytte mine barn fra krig og fare.....

Det er verre å være bekymret helt alene ..

Det å smitte barna dine med angsten er det du virkelig skal ta deg sammen for å unngå. Det er veldig viktig. Samboeren din har helt rett. Skjønner angst er ille, jeg har angst selv. Ikke for krig men generell angst, og ja det er om kvelden og natten når energien er på bunn og forsvaret lavt at den kaster seg over over deg som en sulten ulveflokk. Man må være bevisst på å ikke smitte de rundt seg med dette. For du vil vel ikke at du e barn skal ja det sånn også?

Anonymkode: fd41f...db1

• Liker 27
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Angst er angst, om det er for krig eller for sosial angst. Snakk med legen din du. 

Krig kan det alltid bli, men du personlig kan ikke gjøre no med det. Du kan finne små tiltak som gjør at du føler deg litt tryggere? Ha vann og mat klart for 3 dager, jodix... slike ting kanskje? 

Anonymkode: f7ae0...f45

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Forstår mannen din, det er du som er problemet.

Anonymkode: c765e...e48

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Søk hjelp, og det ikke fra mannen din, før du smitter dette over på barna dine

Anonymkode: 781f7...cf8

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Søvn er så hellig med små barn at jeg skjønner mannen. 

Du må oppsøke hjelp

Anonymkode: ba808...f2d

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må først snu fokus mot deg selv, og se hvor problemet ligger. Dette burde vært en tråd under helse som heter "jeg sliter så med angst over krig at det går ut over mann og barn", ikke at mannen blir sint. 

Anonymkode: 49bd5...0e9

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må først snu fokus mot deg selv, og se hvor problemet ligger. Dette burde vært en tråd under helse som heter "jeg sliter så med angst over krig at det går ut over mann og barn", ikke at mannen blir sint. 

Ja dere har nok rett .. Huff.. jeg tenker jo bare å være forberedt om noe skjer slik vi kan agere fortest mulig, men jeg må slutte lese vg som driver med skremselspropaganda

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja dere har nok rett .. Huff.. jeg tenker jo bare å være forberedt om noe skjer slik vi kan agere fortest mulig, men jeg må slutte lese vg som driver med skremselspropaganda

Ikke ha mobilen på soverommet. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, bare slutt å lese, det bestemte jeg meg nettopp for også. Og jeg har ikke angst, er bare drittlei alt det negative og jeg får ikke gjort noe med det. Det eneste og beste vi kan gjøre er å passe på oss selv og de rundt oss.

Går det til helvete, så får vi uansett ikke gjort noe, men det går nok bra!

• Liker 3
Skrevet

Høres for meg ut som mannen er empatisk og viser en god del forståelse når han trøster viss du vekker han på natta. Skjønner han setter ned foten når du vekker barnet, det blir for dumt. Finnes kanskje noen ressurser og hjelpsomme råd for de med krigsangst, pust med magen!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Var du tilfeldigvis ekstremt bekymret for covid også?

Slutt å følge med på nyheter. De er laget for å skremme folk. 

Anonymkode: 3c4ff...359

Støtter denne^

Ts, media hauser opp skrekk hos folk. Stråling fra Ukraina sitt atomkraftverk dreper ikke alle folk på kloden.. Jeg hadde voldsom angst for covid, fikk deltavarianten og innså jeg var redd for "ingenting". Det er under 1% som dør av covid, det er kun 0,1-0,2% mer sjanse å dø av covid enn av influensa, generelt. Der det har rammet verst er der de gjerne har det dårligst. Putin har ingen grunn til å bombe hele Europa, og det vil skade hans eget folk og han selv også. Hvis det var fare for stråling her i Norge fra Ukraina, tror du da virkelig Putin hadde risikert å drepe halvparten av sin egen befolkning ved å angripe atomkraftverket der nede? Absolutt ikke, de grenser jo til Ukraina. Ikke bekymre deg unødvendig, jeg forstår du er redd.. vi alle har vel en viss frykt, men prøv å tenke logisk på dette. Mye som blir sagt i media er dessuten bare tull, ikke alt men mye. En atombombe over Norge, dreper ikke alle i Norge. Mener å ha lest man kan bli utsatt for stråling opptil 10km unna. Det er vel Drammen-Asker distanse? Dessuten er det kun noen døgn man er utsatt, holder man seg innendørs går det nok bra. Ikke tenk Hiroshima med en gang.

Men når det er sagt, jeg forstår du er redd❤Skaff deg kanner med vann, få tak i jodix om du er under 44, og sørg for å ha nok mat i hus, hermetikk osv. Kanskje det kan hjelpe litt på angsten så du ikke bekymrer deg for å være for sen med slikt. Kanskje du føler deg mer beredt, selvom dette ikke kommer til å skje. For all del ikke tøm hyllene for jod. Jeg er 23 og burde hatt det i hus, men jeg bekymrer meg lite for dette.

Anonymkode: 52b80...5eb

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om noe skjer (noe som er veldig lite sannsynlig), så er det lite vi får gjort. Man har litt mat og vann i hus, Jodix til barn. Og hører ellers på det myndighetene sier. 

Det eneste du oppnår ved å "mobilisere" tankene på denne måten er å ødelegge egen psyke, påvirke et barn, og slite på forholdet til din mann. Og med det ødelegge det som akkurat nå er gode og trygge øyeblikk. 

• Liker 7
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Forsøk å tenke at det er mer sannsynlig at din angst kan forårsake større problemer for barna dine enn det denne krigen vil gjøre. Mest sannsynlig vil ikke krigen påvirke deres liv direkte, men mors mentale helse og mors frykt vil alltid påvirke dem på daglig basis.

Barn plukker dessuten opp langt mer enn hva vi tror - vi klarer ikke skjule negativ energi når vi føler på det, enda så mye som vi selv tror det. Så dette er det viktig at du jobber med, søk gjerne hjelp fra fastlege eller terapeut, for det må jo være fryktelig vondt for deg å ha det slik ❤️

• Liker 5
Gjest Shawtyella
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Støtter denne^

Ts, media hauser opp skrekk hos folk. Stråling fra Ukraina sitt atomkraftverk dreper ikke alle folk på kloden.. Jeg hadde voldsom angst for covid, fikk deltavarianten og innså jeg var redd for "ingenting". Det er under 1% som dør av covid, det er kun 0,1-0,2% mer sjanse å dø av covid enn av influensa, generelt. Der det har rammet verst er der de gjerne har det dårligst. Putin har ingen grunn til å bombe hele Europa, og det vil skade hans eget folk og han selv også. Hvis det var fare for stråling her i Norge fra Ukraina, tror du da virkelig Putin hadde risikert å drepe halvparten av sin egen befolkning ved å angripe atomkraftverket der nede? Absolutt ikke, de grenser jo til Ukraina. Ikke bekymre deg unødvendig, jeg forstår du er redd.. vi alle har vel en viss frykt, men prøv å tenke logisk på dette. Mye som blir sagt i media er dessuten bare tull, ikke alt men mye. En atombombe over Norge, dreper ikke alle i Norge. Mener å ha lest man kan bli utsatt for stråling opptil 10km unna. Det er vel Drammen-Asker distanse? Dessuten er det kun noen døgn man er utsatt, holder man seg innendørs går det nok bra. Ikke tenk Hiroshima med en gang.

Men når det er sagt, jeg forstår du er redd❤Skaff deg kanner med vann, få tak i jodix om du er under 44, og sørg for å ha nok mat i hus, hermetikk osv. Kanskje det kan hjelpe litt på angsten så du ikke bekymrer deg for å være for sen med slikt. Kanskje du føler deg mer beredt, selvom dette ikke kommer til å skje. For all del ikke tøm hyllene for jod. Jeg er 23 og burde hatt det i hus, men jeg bekymrer meg lite for dette.

Anonymkode: 52b80...5eb

Trykket på anonym ved feil her. 

Det å kjøpe inn det du føler er nødvendif kan dempe angsten din litt. Litt hermetikkmat, kanner med vann og jodix går en lang vei! Ikke bekymre deg så mye, selvom det er lett å si. Jeg har selv angst og føler angst rundt dette temaet, men jeg har vært kritisk til media, og prøver å unngå vg og diverse. Det er verst for Ukrainerne..❤

Gjest Shawtyella
Skrevet
29_j skrev (13 minutter siden):

Ja tenk på de i Ukraina❤ Vi har ikke krig, vi er heldige. Unødvendig å bekymre seg for slike ting når det ikke er i nærheten av å starte her ei gang. Vi eller hvertfall jeg engster meg mye mer for kreft, som rammer over halvparten av befolkningen. 

Helt enig❤Grusomt det som foregår der nede, det hauses opp i media at det er slutten på Europa om det sprenger. Men ekspertene som var i vg studioet istad sa selv det hovedsaklig kan ramme nærliggende land pga elven som renner gjennom. Det vil også ramme Russland sterkt, så med mindre Putin ønsker å risikere sitt eget liv, ser jeg ikke noen rasjonell frykt rundt dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...